Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Roku 1193 před naším letopočtem sjednotil mykénský král Agamemnón řecká království. Když však jeho bratr, spartský král Meneláos, oslavoval mír s trójskými princi Hektorem a Paridem, jeho krásná, mladá žena Helena a pohledný Paris se do sebe zamilovali. Když Hektor zjistí, že si bratr veze domů Helenu, která utekla od nenáviděného manžela, je mu jasné, že to znamená válku. Agamemnón využije situace a začne chystat tažení pod záminkou Meneláovy urážky. Nedbá varování svého rádce, že Trója nikdy nebyla dobyta a Hektor je velmi dobrý vojevůdce. Spoléhá na svou armádu a nezranitelného válečníka Achillea. Ten skutečně do boje vyrazí, přestože Agamemnóna nesnáší a jeho matka, bohyně Thetis, mu prorokuje, že pokud odjede bojovat proti Tróji, zemře. Trójané překvapivě v boji zvítězí, protože na straně Řeků nebojuje Achilleus, kterého král urazil, když mu sebral válečnou kořist v podobě krásné Hektorovy sestřenice. Vítězstvím opojení obránci města se přes varování Hektora rozhodnou pro další útok. Když v souboji s Achillem padne Hektor, slíbí bojovník trojskému králi Priamovi, že po dvanáct dnů, kdy budou probíhat smuteční slavnosti, Řekové město nenapadnou. O dva týdny později najdou Trójané řecký tábor prázdný. Jen na břehu stojí obrovská socha koně. Podle kněze je to dar. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 132)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

S TROJOU je potíž. Na jedné straně jsou výborné herecké výkony a rozmáchlá výprava, na té druhé nevyrovnaná režie a toporné dialogy. Scénář je taky trochu vachrlatý, podle něj to vypadá, že Trojská válka trvala tak možná dva měsíce, místo původních deseti let. Cením si ale toho, že Benioff všechno napsal velice přirozené (rozuměj ne-fantasy) a „nebožské". Ještě zpátky k Petersenově režii. V bitvách a v některých scénách ukazuje, že umí navodit správnou atmosféru a ví jak správně formovat děj, ale v některých místech mu uniká cit pro konzistenci. Nohy mu taky podráží hudba, na které se podepsala uspěchanost a změna skladatele na poslední chvíli. Po herecké stránce je TRÓJA jak jsem již zmínil výborná. Hlavní hvězdu Brada Pitta překvapivě s přehledem zastiňuje Eric Bana (když Hektor umíral, měl jsem navlhlé obě oči ;). Sean Bean si sice moc prostoru pro Odyssea neukradl, ale i tak roli lstivého krále s přehledem zvládá. Musím taky uznat, že Orlando Bloom měl hodně nevděčnou roli. Hrát největšího hlupáka v největší Řecké válce není zase takový trumf jak by se mohlo na první pohled zdát. Popral se s tím však hodně slušně a musím se přiznat, že Paridovi jsem během filmu v duchu nadával nejvíc. Vzpomínám si na jednu jedinou věc, za kterou jsem ho na chvíli vzal na milost. Bylo to při scéně na pobřeží, kdy řekl: „Spalte toho koně." A oni ho neposlechli. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Chce-li se někdo srovnávat anebo alespoň být srovnáván s Homérem, musí rozhodně klasickou Homérovu látku uchopit nějak nově a pokusit se o trochu obohacení tohoto tématu a nikoliv pouze trpně kopírovat geniální předlohu, protože pak by se nejednalo o umělecké dílo, nýbrž pouze o plagiátorský řemeslný výrobek. Z tohoto pohledu Troja nezklamala a odvážně zamíchala s mnoha známými fakty a dokonce i postavami, kdy se vedle klasických dilemat a problémů řeší i několik "moderních" otázek a jednotlivé události i postavy jsou přizpůsobeny tomuto účelu. Hlavní důraz není kladen na poměrně dobře zvládnuté bojové scény, nýbrž na vnitřní konflikty hlavních postav. Achilleova podivná touha po slávě, která však vůbec nevylučuje další vývoj jeho postavy, už může diváku časem připadat jako trochu potrefená a umělá, zato Hektorově a Paridově přístupu se už dá uvěřit poměrně snadno. Podle hesla:"Účel světí prostředky.", byla silně zjednodušena postava krále Agamemnona, který se tady stal pomalu hlavním záporákem a tím, jak si s ním scénaristé nakonec poradili si sami zabouchli dveře k natočení Orestey. Celkem sympatické jsou povětšinou herecké výkony ( Peter O'Toole, Eric Bana, Sean Bean), výjimečně mně nevadil ani Brad Pitt, kterému jeho role arogantního namyšlence docela sedla. Překvapilo mě, jak film rychle uběhl. 165 minut - no, 11 000 veršů to není, ale i tak z 10 let zbylo přibližně 16 dní. ()

Reklama

Tyler 

všechny recenze uživatele

DOPLNĚNÍ PO ZHLÉDNUTÍ REŽISÉRSKÉ VERZE: Skoro o 45 minut delší verze už tak ne krátkého filmu na mě udělala o dost lepší dojem, paradoxně se zdá zhuštěnější, zdobí ji rychlejší spád, víc emocí, krve i smrti. Zároveň posouvá vyznění některých scén z původního filmu jiným směrem (byť i jen za pomoci změněné hudby - viz scéna boje mezi Hektorem a Achillem). A v zásadě to samé platí i o některých postavách, které dostaly více prostoru, přidává jim na hloubce a odhaluje více jejich motivaci a charaktery. Čímž i některé mnou dříve kritizované herecké výkony staví do lepšího světla. "Troja" v těch 201 minutách působí komplexněji, dospěleji, prostě jako lepší film. 4* zaslouženě. PŮVODNÍ KOMENTÁŘ: Než jsem se podíval na “Troju” řekl jsem si, že odhodím část mozku, která Homérův epos zná a budu se jen bavit, dojímat, strachovat o její hrdiny a užívat si velkolepé podívané bez myšlenek na to, proč Hollywood musí prznit poklad evropské literatury a historie. A dobře jsem udělal, protože přidat tuhle věc ke všem slabinám, kterými Petersenův velkofilm trpí, musel bych s hodnocením níž. Překvapivě mi ale nové pojetí v lecčems sedělo – bylo zajímavé, jak se tvůrci vypořádali s absencí božstev. Budiž jim ke cti, že prakticky všechny události, kde měli bohové vystupovat, se jim podařilo předělat poměrně dobře - i když silné výhrady mám k vysvětlení legendární Achillovy paty...Vizuální stránka je vskutku velkolepá, Trója vypadá báječně a při pohledu z jejích hradeb na řecké loďstvo mrazí. To same platí i o bojových scénách, kdy se střetávají tisíce mužů v kruté podívané. V protikladu k nim jsou komorní pasáže a na mé gusto dlouhý úvod, kdy se (krom představení Achilleových bojových schopností) prakticky nic neděje. Tím se dostávám ke hlavním problémům “Troje” – jsou sice jen dva, ale zato zásadní. Především je to stopáž filmu a nevyrovnanost vyprávění. Mnoho scén se dalo prostříhat – film by byl stravitelnější a snad i dramatičtější. Druhý problém je v hercích – Orlando Bloom je přímo tragický, jediným světlým bodem v jeho výkonu je Paridova zbabělost při souboji s Meneláem. Helena v podání Diane Kruger je výsměchem “nejkrásnější ženě světa, jejíž láska byla Paridovi slíbena” a po herecké stránce – škoda slov. Neseděl mi ani Brian Cox v roli Agamemnóna, podal svého krále jako tvrdého a nelítostného vládce, ale ve výsledku působí jeho figura ploše. O to víc vyniká Peter O`Toole jako trójský král Priamos, starý muž na konci vlády. Scéna, v níž přijde prosit o tělo Hektora je jeho zásluhou velmi emocionální a právem vyzdvihovaná. Čímž jsem se dostal ke dvěma hlavním hvězdám filmu – Hektorovi Erica Bany a Achilleovi Brada Pitta. Nehodlám řešit, kdo z nich byl lepší – stačí se podívat na scénu jejich souboje a přiklonit se k jenomu či druhému. Dva velcí muži – jeden princ, nástupce trůnu, který se bojí o osud svého města a svých blízkých, přesto je ostatním oporou a vůdcem, kterého mohou vojáci následovat. A přitom se v jeho nitru skrývá stále jenom obyčejný člověk. Brad Pitt podal Achillea vskutku zajímavým způsobem a věřím, že mnoha lidem nemusel sednout. Já si jeho kreaci užil - sebestřednost a naprostá sebejistota ve spojení s osobním šarmem, ale i krutost, nadřazenost a v opozici k tomu zvířecí ladnost, kterou se pohybuje po bitevním poli - Pittův Achilleus skutečně žil jen bojem a o to silněji působí scéna, kdy obřadně balí Hektorovo tělo do posmrtného roucha...Bana a Pitt jsou tak jednoznačně tím nejlepším, co „Troja“ nabízí a jejich střetnutí je skutečným vrcholem filmu – a mimochodem je to jedna z nejlepších duelových scén, které jsem kdy viděl, především úvod, kdy oba rekové bojují kopími a štíty. Vše, co následuje po Hektorově smrti a následné Priamově prosbě, nemá šanci přebít vrchol filmu. Přestože z plenění "pyšného města" chvílemi opravdu mrazí... 3* () (méně) (více)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Předně, v titulcích filmu stojí "inspired by Homer´s Illiad, za což mu mnohé odpouštím. S Homérovým veledílem to totiž nemá téměř nic společného, pokud tedy nepočítám částečně obšlehnutý příběh. Petersenův film je pokusem o pohled za mýtus "oživením" prvotní události. Nejsou bohové, nejsou hrdinové mimo čas a prostor, je jen velký lidský příběh o vášni, lásce, zradě, válce a hrdinství. Jsou kladní a záporní hrdinové (kladný je jednoznačně Hektor, záporný - překvapivě - dobyvačný Agamemnon), jsou však i hrdinové rozeklaní mezi dobrem a zlem (Paris a Achilles). Je spousta vrstev, ve kterých se dá tenhle působivý a strhující příběh rozehrát, je však jen jedna vrstva, ve které to tvůrci skutečně činí – vrstva hollywoodského špektáklu. Trója není ničím víc, chybí ji čisté emoce bez kalkulu, chybí ji skutečné kouzlo a monumentalita (triky jsou ji prd platné, když není nic "za" nimi). Petersen dělá přesně to, čím v továrně na sny proslul: řemeslně dobrý výrobek. Bojové scény jsou výborné ve velkých celcích i detailech (souboj Achilles vs. Hektor je bezchybný), žel jeho režii po čertech schází ta empatie a imaginace, jakou dodnes září Ponorka či Nekonečný příběh. Nic víc než technická dovednost. Tuto dovednost podsekává ostudný Hornerův soundtrack bez jediného vzruchu, výrazné melodie a kapky energie. Naopak, pomáhá mu brilantní duo Pitt-Banna. zejména první vysekl svou roli s obdivuhodnou přesvědčivostí a je-li něco, co by mohlo tenhle bombónek na jedno použití přetrvat, je to právě Achilles, hrdina na pomezí bezmezné arogance a křehké zranitelnosti. Ostatní tváře? Bloom tradičně příšerný a novinkově i nesympatický. O´Toole jaksi křečovitý, ale v klíčových chvílích přeci jen přesvědčivý, Bean utopený v mizerném a tezovitém scénáři atd. Závěr filmu je tak ukrutná prasečina, že se mi otevírala kudla v kapse. Inspired by Illias and endless stupidity. Homérovï Danajci obléhali Tróju deset let, Petersenovi komparzisté jsou s ní hotoví za 14 dní. Homérovo dílo přetrvalo tisíce let, Petersenův opus nepřežije letošní sezónu.Je mi líto, ale patří mu to. --- marginálie: fórky s Aeneem a Achillovou patou jsou opravdu dobré. Zmiňovat, že tahle verze nefunguje v komplexu řeckých mýtů a mnohé z nich nelogicky popírá (Agamemnon je toho zářným příkladem, stejně jako věštec Laookón) je zřejmě zbytečné... ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Lehké mrazení kdesi u páteře, způsobené otázkou co asi Petersen a snaha vydělat na epické báji (skutečně VOLNĚ inspirované Homérem) co největší sumu, mě nepřechází ani teď, tři čtvrtě roku po zhlédnutí Troji. Jen by mě zajímalo proč Troji a ne Tróji, ale to je asi jako proč Sazka Arena a ne Aréna, že ano... Tak čím začít? Vezmu to chronologicky podle děje filmu...absence božstev (a božstviň:)) - proč, když se z jakéhosi pofidérního důvodu tvůrci rozhodli vynechat bohy z filmu, někdo pořád omílá vůli bohů, znamení bohů, a tak podobně? Dále...Orlando Bloom - velmi dobře obsazený jako nezodpovědný floutek poblázněný hormony, ale těžko srovnatelný s antickými krasavci. Diane Kruger - no...víc mě zaujala Hektorova manželka (Andromaché Saffron Burrowsová), kvůli Heleně jakou má být německá exmodelka bych rozhodně válku nikomu nevyhlašoval... Hektor – už od Black Hawk Down (kde taky hrál největšího geroje) můj oblíbenec Eric Bana, největší hrdina celé Iliady, ve filmu navíc zpodobněný jako největší sympaťák a hrdina nad hrdiny, který měl bohužel tu smůlu, že natrefil na hodně namotivovaného a hodně naboostovaného samolibého narcise Brada Pitta, jehož polobožství bylo také vyřešeno tak nějak do ztracena, ale chová se ze všech postav Homérovi snad nejvěrněji. Nicméně je pěkné, že se nám bájné dějiny ukázaly z trochu jiného než tradičního pohledu, kde Řekové byli ti hodní co si chtěli jen vzít zpátky to svoje a odčinit urážku Mykénského krále, obzvlášť Agamemnón Briana Coxe je dokonale bezcitný a odporný skrznaskrz, jinak bych asi Pittovu Achilleovi nefandil ani těch pár minut kdy se hádá o Bríseovnu...mimochodem skutečně velmi romantické seznámení po nejlepší akční scéně celého filmu (Achilles a Myrmydoni se vyloďují a útočí). Peter O'Toole jako Priamos se předvádí ve skvělé herecké formě, jeho vypjatá scéna s Achilleem je pro změnu nejlepší dramatický výkon filmu. Bohužel se zúčastnil i nejhůř graficky zvládnuté scény - rozhovor v opuštěné hlavní síni je naprosto evidentně natáčený před modrým (nebo zeleným nebo jaké se to vlastně používá) pozadím. Závěr Troji všichni známe a ten kůň vypadal opravdu velmi dobře, dokonce padla i hezká narážka na založení Říma, ale Paridovo vítězství nad Achilleem je jedna velká trapnost nad trapnost. Z božskou rukou vedeného zásahu šípem se stane debilní ukázka toho, že nějaký vlasatý jouda neumí mířit...a Agamemnónovo patetické řvaní "Let it burn!" je přinejmenším nevhodné. Výprava celého filmu je úchvatná a poměrně dost historicky věrná, Hornerova hudba s ječícími bulharskými sboristkami je také solidní, ačkoliv Yaredův původní soundtrack je IMHO mnohem lepší. Atmosféra sedí jen místy, Achilleova úvodní bitka a předcházející scéna ranního buzení působí dost nesouladně, a podobných míst je víc. Co mě ale naprosto zdecimovalo a zarazilo do sedačky, byl naprosto katastrofální překlad kinotitulků, jehož tvůrkyně má kliku, že si nepamatuju její jméno, pouze pohlaví...tedy pardon, její gender, abych byl politicky korektní. Nejenže zjevně noc předtím flámovala, takže špatně viděla na dialogy - to by v případě, že film nikdy neviděla, omlouvalo zaměnění "Release arrows!" za "Rozpusťte řady!" a možná i "See those crows? In the evening they'll be feeding upon your flesh," při čemž slyšíte jak vrány kroužící nad Meneláem a Paridem krákají za "Vidíš ty davy? Večer budou hodovat na tvém mase.", ale nejpíš nemá ani ponětí o dějinách a se zdravým rozumem je asi taky na štíru. Protože překládat "Egeans" ve chvíli kdy Agamemnón řeční nad mapou Středomoří jako "národ Egeatů", to je na zavření do ústavu. Celkové hodnocení - jako velkému obdivovateli a vděčnému čtenáři Homéra mě Troja místy bolestivě zraňovala a místy velmi dobře bavila, přičemž to druhé poněkud převážilo. Navíc dát filmu s takovým záběrem a nábojem, navíc nutno přiznat, takové velké podívané, míň než *** asi nejde. () (méně) (více)

Galerie (137)

Zajímavosti (74)

  • V traileru můžeme vidět, jak na Tróju míří tisícovka řeckých lodí. Režisér Wolfgang Petersen se ale nakonec nechal přemluvit, že to přeci jen nepůsobí opravdově a ve filmu jich zůstaly "jen" čtyři stovky. (HappySmile)
  • Film měl premiéru 13. května v nesoutěžní sekci MFF v Cannes a do světové distribuce ve 48 zemích zamířil hned následující den. Jeho rozpočet se vyšplhal přibližně na 175 mil. amerických dolarů a za první víkend promítání celosvětově vydělal 101,7 mil. dolarů (z toho v USA 46,9 mil.). Nakonec jeho severoamerické tržby dosáhly 133,4 milionu, součet těch celosvětových pak 497,4 mil. (imro)

Související novinky

Zemřel režisér Wolfgang Petersen

Zemřel režisér Wolfgang Petersen

16.08.2022

Ve věku 81 let zemřel slavný německý filmař Wolfgang Petersen. Režisér se proslavil v roce 1981 snímkem Ponorka, který obdržel šest nominací na Oscara. Tento úspěch vedl o tři roky později k dětské… (více)

Hladová Odyssea

Hladová Odyssea

10.04.2015

Když se v roce 2004 objevila Troja a vydělala skoro půl miliardy dolarů, málokdo pochyboval o tom, že se dočkáme pokračování. Odysseus s tváří Seana Beana (Pán prstenů: Společenstvo prstenu) by… (více)

Warneři udali Odyssea

Warneři udali Odyssea

02.07.2014

26. února 2016 nás čeká nová verze Ben Hura, kterou bude režírovat Timur Bekmambetov (Wanted, Abraham Lincoln: Lovec upírů). Půjde již o několikátou adaptaci románu z roku 1880 (ta nejslavnější… (více)

Zemřel „modrooký ďábel“ Peter O'Toole

Zemřel „modrooký ďábel“ Peter O'Toole

16.12.2013

Odešla jedna z velkých hereckých osobností. Legendární britský herec byl v pátek hospitalizován v londýnské nemocnici Wellington, kde v noci ze soboty na neděli vydechl naposledy. Dožil se 81 let,… (více)

Reklama

Reklama