Režie:
Martin ScorseseScénář:
John LoganKamera:
Robert RichardsonHudba:
Howard ShoreHrají:
Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, John C. Reilly, Alec Baldwin, Alan Alda, Ian Holm, Danny Huston, Gwen Stefani, Jude Law, Adam Scott (více)Obsahy(1)
Postava legendárního průkopníka letectví, podnikatele a filmového režiséra Howarda Hughese (1905–1976) už mnohokrát posloužila literárnímu i filmovému zpracování. Neúnavný dobrodruh, který miloval rychlost a nebezpečí, jeden z nejbohatších Američanů své doby, ale také nenapravitelný sukničkář a psychicky nemocný člověk posedlý nejrůznějšími fobiemi – tato komplikovaná osobnost dvacátého století se v roce 2004 stala předmětem nákladné filmové biografie Letec. Režisér Martin Scorsese je známý svojí zálibou v hollywoodské historii a také patří k jejím největším znalcům, takže jeho volba byla víceméně logická (původní režisér Michael Mann si ho vybral jako náhradu, když se mu nechtělo dělat třetí biografii po sobě). Scénář Letce, jehož autorem je chicagský dramatik John Logan, se soustředil na bouřlivé dvacetiletí (1927–47), ohraničené počátkem natáčení ambiciózního leteckého snímku z první světové války Pekelní andělé a zkušebním letem Hughesova legendárního letadla Herkules. Značné prostředky byly věnovány vystižení dobové atmosféry (scény ve známém nočním podniku Cocoanut Grove) i angažování předních hereckých představitelů. Vedle Leonarda DiCapria v titulní úloze se tu objevují např. Cate Blanchettová v roli Hughesovy přítelkyně Katharine Hepburnové, Kate Beckinsaleová jako jiná filmová hvězda Ava Gardnerová a Jude Law jako bouřlivák Errol Flynn. Ve spolupráci se svým stálým kameramanem Robertem Richardsonem zvolil Scorsese pro jednotlivá období odlišné barevné ladění, např. na začátku se zcela obešel bez červené, přesně ve stylu dvoupásového technicoloru používaného na přelomu dvacátých a třicátých let, a postupně barevnou škálu doplňoval. Snímek nakonec získal z jedenácti nominací pět Oscarů, za kameru, výpravu, kostýmy, střih a ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Cate Blanchettová). Režisér Scorsese znovu vyšel naprázdno a sošku si odnesl až za svůj následující film, gangsterské drama Skrytá identita (2007). (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (811)
Je to už mé druhé setkání s tímto Scorseseho snímkem, kdy jsem poprvé pro délku a nezáživnost nedokázal vytrvat až do konce a chybělo mi asi 40 minut k tomu, abych s Letcem zúčtoval. Prakticky dokonale jsem ho dokázal v rekordně krátké době vytěsnit z paměti a už to svědčí o tom, že tentokrát jsme si s Martinem nepadli do oka. Popravdě, je to v posledních dvou dekádách asi největší míjení s tímhle slavným americkým filmařem. Zatímco jeho poslední kousky mě dokázaly nadchnout, Letec vybudil spíš nudu a nezájem. Je to přitom bezpochyby velkofilm se vším, co k tomu patří, tedy s množstvím hvězdných tváří, vysokým rozpočtem, ambicemi sršícím scénářem, charismatickým hrdinou, ale něco tam nefunguje a není to jen tím, že by mě neoslovilo téma. Scorsese svého hrdinu popisuje hodně odlišně od reality, která by se mohla blížit tomu, jakým způsobem Costa Gavras účtuje s kapitalismem ve svém Kapitálu. Skutečný Howard Hughes byl totiž takový parchant, že i Belfort coby hlavní hrdina Vlka z Wall Street by mohl být považován za prima kámoše z nedělní školy a tajemníka Matky Terezy. Už např. Američan Leacock si povšiml typické vlastnosti Američanů - obdivovat úspěšné lidi bez ohledu na to, jakým způsobem k majetku přišli a jak s ním zacházeli, a tropil si z toho ve svých Literárních poklescích legraci. Ve Spojených státech je Howard Hughes považován za legendu, i když jeho reálné vystupování, činy a dopady byly hodně hodně problematické. Ve filmu je jedna scéna, kde se Howard nachází spolu s Katharine Hepburnovou na návštěvě u její famílie, která představuje takovou tu typickou do sebe zahleděnou snobskou liberální společnost, co se topí v blahobytu a přitom žvaní o socialismu. Na větu paní domu, že v jejich domě se o penězích nikdy nemluví, odpovídá Howard: "To proto, že jich máte dostatek." Po hříchu byl Howard Hughes tím posledním, kdo by mohl vynášet nějaké odsudky. Penízky zdědil a pak si spíš užíval a žil typickým životem playboye a celebrity. K zaměstnancům se choval bezohledně, manipuloval, vydíral a loboval tím nejhorším myslitelným způsobem, který neznamenal nic jiného než masovou korupci. Ona i ta jeho nemoc je hodně diskutabilní, ve 40. letech určitě netrpěl žádnou duševní chorobou a typické je, že až do konce života dokázal bez problémů řídit svoje firmy tak šikovně, že v životě nezaplatil ani cent na daních a přitom byl jedním z pěti nejbohatších lidí této planety. Tři hvězdičky tentokrát zachraňuje několik špičkových scén typu pádu havarovaného letadla a jeho efektní průlet obytnou čtvrtí, kde se Scorsese představuje v té nejlepší možné formě. Ale i tak musím opakovat, je to s oběma očima zamhouřenýma... Celkový dojem: 50 %. ()
|| Scenár: John Logan | Hudba: Howard Shore | Produkcia: Michael Mann, Sandy Climan, Graham King, Charles Evans, Jr. | Distribúcia: Warner Bros. | Štúdio: Forward Pass, Appian Way, Intermedia, Initial Entertainment Group, Miramax Films, Cappa Productions | Rozpočet: 110 miliónov $ | Tržby: 213,741,459 $ || Monštrózny epos Scorseseho, tak isto, ako projekty zfilmované v ňom. DiCaprio už v skutočnosti pre mňa nemá čo dokazovať, na mojom zozname je hercom s najväčším počtom top hereckých výkonov v pomeru počet filmov / výkony a tak vôbec. Ten film má jedinú chybu k dokonalosti, a to je Scorseseho tipická trojhodinová metráž, ktorá je v niektorých pasážach už na úkor plnohodnotného zážitku. Pre mňa najlepšie sekvencie sú natáčanie anielov zo začiatku a časti zo súdnych jednaní - pre Vás to ale môže byť niektorá z ďalších desiatok :) 80% | Blu-Ray, THX, HU DTS | ()
Těžké hvězdičkování. Naprosto přesně mezi čtyřmi (úchvatná vizuální stránka) a třemi hvězdičkami (rozvleklý příběh s opakujícími se peripetiemi). Rozpačitý souboj mezi Scorseseho obrazovou genialitou a poloprázdným (navíc notně natahovaným) portrétem Letce. Ani skvělí herci v čele s „životním“ DiCapriem, úžasná kamera a vypiplané retrokulisy neudrží film na očekávané úrovni - a tak jsme se dočkali pouze myšlenkově neurovnaná studie sympatického magora, bez odvahy, bez koulí, s jasným tahem na Oscara. Pořád sice nadprůměr v kontextu řadové produkce, ale doby Casin, Mafiánů, tím spíš Zuřících býků a Taxikářů jsou nejspíš definitivně fuč. ()
Pokud je Letec něčím především, pak dokonalou ukázku vrcholného Hollywoodu, toho Hollywoodu, který Hughes pomáhal ve dvacátých letech svými smělými vizemi budovat. Je to precizně naplněné žánrové schéma, které nabízí jak dechberoucí špektákl, tak skvělou dramatickou filmařinu. Nelze nepochválit famózní kameru, skvěle začleněné triky, perfektní dobovou muziku, která všemu dává styl a atmosféru. Příběh Howarda Hughese není jen osobním dramatem, ale i velkolepou a výpravnou podívanou, v níž vás některé scény přiškrtí po „hollywoodsku“ do sedačky a nenechají vás vydechnout (skvostně natočené vzdušné sekvence opravdu stojí za to). Co je ale mnohem důležitější – každá část slouží monumentálnímu celku a monumentalita celku nezastiňuje osobní a nepříliš idealizovanou osobní rovinu. Hughesova osobnost je středobod, kolem kterého se vše spektakulární točí, ne naopak. Toho si na Martinu Scorsesem cením. Nepodlehl velkému tématu a pokusil se jít pod povrch. Neidealizoval, ale pokusil se podat příběh jednoho z fascinujících nositelů lidské imaginace a touhy létat (obrazně i doslovně) ve všech odstínech. Z místa, kde jsem seděl, se jednoznačně zdálo, že uspěl. Letec je opravdu nádherným exemplářem životopisného velkofilmu ve vším oslnivém lesku. Na bídu tentokrát místo nezbylo... Těch pár minut, které má film navíc, lze považovat za dědičnou chorobu. A slabší Loganův scénář dokázal Scorsese bohatě vyvážit svou precizní režií. ()
No cekal jsem teda vic. Film je samozrejme precizni, jak je u Scorseseho dobrym zvykem, ale nejak mi ve filmu chybela duse. Prislo mi to jako rutinni prace delana jen za ucelem oskaru. Herci jsou hodne dobry, Cate Blanchett si oskara zaslouzila, ale to co predvadi Leonardo nema chybu. Snad nejlepsi vykon jeho zivota, kdyz lez zkrvavenej z letadla, tak to byla fakt sila. Timhle filmem mi skoro prestal vadit. Jediny co mi na nem nesedne, je, ze vypada furt na 18. Za ty tri hodiny jsem se nijak nenudil, i kdyz by sel dej udelat imho jeste zajimavejsi. Hodne se mi libila kamera, ale naopak me zklamala hudba, protoze jsem cekal tu uzasnou z traileru. Ze vsech filmu, co jsem od Scorseseho videl, je tenhle asi nejslabsi, ale presto to je nadprumer. ()
Galerie (120)
Zajímavosti (61)
- O životní příběh Howarda Hughese (1905-1976) byl neskutečný zájem - v průběhu let ho měly v úmyslu natočit tandemy jako Edward Norton/Miloš Forman, Nicolas Cage/Brian de Palma, a Johnny Depp/bratři Hughesovi. Jeho osudy měl v plánu zfilmovat a do hlavní role sama sebe obsadit i Warren Beatty, což nakonec dvanáct let po Letci určitým způsobem uskutečnil prostřednictvím nepříliš úspěšného snímku Pravidla neplatí (2016), v němž je ovšem jen vedlejší postavou. (imro)
- Martin Scorsese zobrazil barevně každý rok ve filmu tak, jak by vypadal, kdyby se točil v té době. (HellFire)
Reklama