Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven ZaillianKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)
(více)Videa (8)
Recenze (1 782)
Čo napísať o jednom z najlepších filmov, aké kedy vznikli? Keď som ho v 94. roku prvý krát videl, bol to podobne, ako asi pre každého šok. Film s takou realistickou a dokumentárnou kamerou tu dovtedy nebol. Čiernobiely film, ktorému by farba iba uškodila. Film, ktorý nepotrebuje žiadne zápletky ani nečakané rozuzlenia, pretože je surový tak ako surová a krutá bola vtedy doba. Film, ktorého obsah väčšina pozná, no napriek tomu dokáže šokovať. To s akou realistickou surovosťou zachycuje sled udalostí od vyhladenia Krakowského ghetta až po záchranu stoviek židov,doslova vyráža dych. R.Fiennes je absolútne dokonalý. Silná téma, silný film, ktorý nemá slabé miesto. Ak by k školskému povinnému čítaniu, nebodaj pribudlo aj povinné sledovanie, určite by bol na prvom mieste.100%. ()
Je jasné, že téma se ve filmu a výsledném účinku odráží silnou měrou. Ale důvod, proč mě Schindlerův seznam zaujal více než třeba Polanského "Pianista" je jeho filmová stránka. Spielberg věří tomu co dělá a dělá to srdcem. A ať už se mu vytýká cokoli, síla jeho filmové výpovědi, v kombinaci s hudbou Johna Williamse (který tentokrát překonal sám sebe), je obrovská. A fakt, že v této podobě dokázal filmem oslovit nejširší divácké publikum, ji v mých očích nijak nesnižuje. ()
Geniální. Výborný Fiennes (proč nedostal Oscara místo Jonese v Uprchlíkovi?!) a Kingsley. Ale hlavně je genialita filmu dána režisérem - mistrovské a náročné komponování některých scén je dechberoucí: likvidace krakowského ghetta (červená holčička), scény z Osvětimi, scény selekcí. Některé scény mám potíže i dnes dokoukat. I ta tak kritizovaná závěrečná scéna se dá přežít i když si ji mohl Steve odpustit. ()
Tenhle film je skutečně neuvěřitelně silný a ještě hodně dlouho po jeho skončení jsem o něm musela přemýšlet. Nic podobného, co se v něm děje jsem nikdy nezažila (a doufám že ani nezažiju), ale svým tématem a jeho excelentním zpracováním snad nemůže být nikdo, koho by nechal chladným. Nemá cenu psát víc, řečeno už je tu snad vše, co mohlo být. ()
Režie špičková. Scénář vyvažuje emocionální, morální i příběhovou linii na jedničku. Herecké výkony skvělé. Spielbergův diamant, jediný jeho film, kterého si bezezbytku vážím, i když i zde samozřejmě cítím jakýsi trošku umělý ústupek šťastnému konci a morálnímu poselství, ale v tomto případě rád přimhouřím očko. Je mi docela jedno jestli Oskar Schindler opravdu byl takový neskutečný lidumil, jestli jím byl zčásti, či jinak, jestli měl pro svůj čin úplně jiné důvody, nebo zda se jedná jak píše Pohrobek o pohádku. Spielberg ve svém Seznamu živí hlavně ten IDEÁL muže, který si uvědomí svou možnost zabránit strašlivému zlu a uvědoměním si této možnosti ji přetaví v morální kategorickou povinnost. A tohle poselství komunikuje bezezbytku skvěle. Filmu samozřejmě ohromně pomáhá Neesonovo charizma, Fiennesova démoničnost a Kingsleyho skromný minimalistický výkon... Celý film hýří hromadou formálních vychytávek, které podtrhují hrůzu vyprávěného příběhu. Dva příklady:1) Vyklizení gheta - SS komanda masakrují Židy, kteří se schovali v ghettu, jeden nacista sedne během akce za klavír a začne hrát Mozarta (!). Za jeho zády vidíme jenom záblesky střelby. Záběr z kamery snímající ghetto z kopce - v oknech po celém městě se v krátkých intervalech rozsvěcují a zhasínají okna. 2) Celý film je černobílý. Najednou nám však Spielberg ukazuje malou roztomilou holčičku v červeném kabátku. Během dvou minut se objeví asi v pěti scénách. Zhruba po půl hodině vidí Schindler jak kolem něj projíždí kára vezoucí zastřelené Židy ke kremaci. Jedno z dětí na sobě má zablácený červený kabátek. Že by chtěl Spielberg upozornit nato, že černobílých dokumentech nevnímáme lidi jako jednotlivce a stačí tak málo jako zvýraznění barvy oblečení, aby nám jich bylo líto? VELIKÉ DÍLO! 90% ()
Galerie (117)
Photo © 1993 Universal Pictures
Zajímavosti (145)
- Částečná replika koncentračního tábora Płaszów byla pro film zbudována v nedalekém bývalém kamenolomu Liban, ve kterém během druhé světové války část vězňů tábora skutečně otročila. Dodnes (2015) jsou tam k vidění filmové rekvizity – sloupy na ostnatý drát a cesta dlážděná (falešnými) židovskými náhrobními kameny. (Jaro_slav)
- Nejvýdělečnější černobílý film všech dob bez uvážení inflace. (GreatestFan)
- Režisér Steven Spielberg navštívil v Krakove múzeum na ulici Pomorska 2, ktoré bolo pôvodne základňou Gestapa, a tiež vilu Amona Götha (Ralph Fiennes) na adrese Wiktora Heltmana 22. (Raccoon.city)
Reklama