Reklama

Reklama

Nevěsta byla v černém

  • Francie La Mariée était en noir (více)
Trailer

Obsahy(1)

Nevěsta byla v černém je první Truffautův "černý" film. Scénář napsal spolu s Jeanem-Louisem Richardem podle knihy Williama Irishe zrovna v době, kdy psal svou knihu rozhovorů s Alfredem Hitchcockem. Osudová náhoda svede dohromady pětici mužů a jeden novomanželský pár. Ve chvíli, kdy manželé vycházejí z kostela, si v blízkém domě hraje pětice mužů s ostře nabitou zbraní. Nechtěně vystřelená kulka udělala rázem z nevěsty vdovu. V ten den se nevěsta z bílých šatů převlékla rovnou do černého. Jediné, co ji od této chvíle na světě zajímá, je pomsta. Pět mužů postupně umírá zvláštním, rafinovaným způsobem daným jejich charaktery a prostředím, ve kterém žijí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (91)

sud 

všechny recenze uživatele

Skvělá Jeanne Moreau. Její tajemný, téměř kamenný pohled mi do role mstivé Nemesis ohromně pasoval. Francois Truffaut byl beze sporu skvělý režisér, ovšem jeho první pocta filmu noir a Alfredu Hitchcockovi mne bohužel příliš nezasáhla. Vizuální stránka a práce s hudbou je výtečná. Ovšem rafinované vraždy se zde utápí ve značných triviálnostech a okatě nepravděpodobných situacích (za všechny nevěstin telefon na policii). Nezkušenému a čerstvě zletilému začátečníkovi bych to odpustil, světoznámé režisérské ikoně prostě nemohu. 60%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Moc šikovně vystavěný thriller – nový střípek z minulosti je vždy odtajněn dříve, než film sklouzne k monotónnosti – , který v neobvyklých úhlech reflektuje tvorbu Alfreda Hitchcocka, ale zároveň řeší Truffautovy osobní morální rozpory, více rozpracované v docela nežánrovém Zeleném pokoji. Soustředění veškeré lásky a víry v jedinou osobu se stává osudným pěti „nevinným“ vrahům, nikoliv oddané hlavní hrdince, jež spravedlnosti dosahuje těžko akceptovatelným způsobem. Krutost, s jakou systematicky likviduje ty, kteří ji vzali všechno životní štěstí, nikdy nepřeroste mimo režisérovu kontrolu a těžko z pozice diváka pociťovat holou nenávist. Vlastně jsem jí ve skrytu duše držel palce. Rychlost, s jakou Julie odhalí útočiště všech pěti mužů a jak snadno v ní oni nacházejí postrádaný ideál ženskosti, samozřejmě postrádá logiku, věrohodné krimi ovšem Truffaut netočil (a Hitchcock většinou také ne). Z mistrovsky natočených scén, podmaňujících si bez užití slov plně jazyk filmu, mne k nejširšímu potutelně-cinefilskému úsměvu přiměla ta úplně poslední. Všechno víme, stačí zařvat. Apendix: Taky jste vycítili ty zárodky Kill Billa? 80% Zajímavé komentáře: pshimi, genetique, sportovec, Cushing ()

Reklama

Lynn 

všechny recenze uživatele

Tak tahle jednohubka Françoise Truffauta se mi po čertech líbila, a to nejen díky fantastiské femme fatale Jeanne Moreau, ale zejména pro vytříbený noirový scénář a nápaditou režii s mnoha originálními prvky snímání. K tomu si člověk musí přičíst punc zlatých let šedesátých s jeho nedostižným výtvarným stylem...a není o čem se dál bavit ;-) ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

Tedy zhruba prvních deset minut… To byl opravdu vejvar! Žena balí kufry za „zuřivého“ hudebního doprovodu. Pokládá peníze na zavazadlo a někdo při tom bezhlavě mlátí do tympánů. Okamžitě jsem nabyl dojmu, že půjde o něco „prudce uměleckého“ a že se tím pádem schyluje k těžkýmu průseru. Mračna se s přibývající stopáží ještě chvíli stahují… a to už přes veškerou svou otrlost vážně uvažuju o tom, že pana Truffauta i s tou jeho šmrdlaninou pošlu na věčnost - do takovýho toho bílýho obrazovkovýho tunelu, kam odcházejí filmy, které se ke mně už nikdy nevrátí. Neudělal jsem to a podotýkám, že to byl pouze můj divácký masochismus…Touha zjistit, jak dlouho ještě vydržím to mučení. A najednou jako kdyby někdo přehodil výhybku a z psychoidního blábolu se zhruba v polovině vyloupnul velice solidní a zábavný thriller o studené pomstě a jednom vražedném účtu. Ano, ano, je to vlastně takový Kill bill s malým „b“ – film, který Tarantino „citoval“ (nebo chcete-li „vykradl“) mnohem víc, než by se mohlo na první pohled zdát! „Černá nevěsta“ (přes prapodivný rozjezd) nakonec není vůbec špatná. Myslím, že si dokonce zaslouží i slabší čtyři bodíky do výbavy. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Název snímku je naprosto vypovídající, z nevěsty během lusknutí prstů vdovou, nešťastnou náhodou/nehodou, ne zlým úmyslem a v tom tkví můj osobní problémek. Byl-li by v tom záměr, dokázala bych pochopit jednání hlavní postavy, takhle mě to jenom lehce šmrnclo.. P.S. A asi moc nemusím, když se ze všech mužských (jaksi hromadně) dělají imbecilové.. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (5)

  • Truffaut kladie dôraz na motív lásky až tak, že zločin presahuje rámec sujetu filmu. V ranom diele Strieľajte na pianistu (1960) ukazuje len dôsledky z nerozdeleného lupu, v snímke Konečně neděle! (1983) dáva zločin hneď do prológu diela, prípravy nie sú ukázané a jeho motívy sú následne odhaľované. Na pozadí zločinu sa rozvíja milostný vzťah. V tomto diele je zločin dôkazom lásky. Zosúladenie muža a ženy sa nedeje na základe princípu deľby činností, ale naopak, ich simultánnym zdieľaním. (Biopler)
  • Vzťah motívu lásky k zločinu prehĺbil Truffaut v snímke Strieľajte na pianistu (1960) a neskôr v diele Konečně neděle! (1983), ale najviac v tomto filme. V spomínaných snímkach čerpal schému z filmografie Gillesa Grangiera. Láska sa rozvíja na pozadí zločinu, ale na rozdiel od Grangiera je s ním viac prepletená a skĺbená, aby sa napokon v tomto diele stala jeho príčinou v takom zmysle, že veľkosť lásky bude meraná počtom vrážd na konte milovníka. (Biopler)
  • François Truffaut měl vždy jasnou představu o podobě filmu a byl přesvědčen, že k určitým žánrům se naprosto nehodí provedení v barvách. Je to právě případ filmu Nevěsta byla v černém, u něhož Truffaut až do smrti litoval, že jej natočil jako barevný. (argenson)

Reklama

Reklama