Režie:
Sam MendesScénář:
Sam MendesKamera:
Roger DeakinsHrají:
Olivia Colman, Micheal Ward, Toby Jones, Colin Firth, Sara Stewart, Tanya Moodie, Tom Brooke, Crystal Clarke, Mark Ryan, Spike Leighton, Adrian McLoughlin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Dojemné drama o síle mezilidských vztahů v neklidných časech. Film se odehrává ve starém kině v anglickém pobřežním městečku na počátku 80. let 20. století. Děj se soustředí na Hilary (Olivia Colman), manažerku kina, která bojuje se svým duševním zdravím, a Stephena (Micheal Ward), nového zaměstnance, který touží dostat se z provinčního města, v němž denně čelí těžkostem. Hilary i Stephen najdou pocit sounáležitosti díky vzájemnému nepravděpodobnému a citlivému vztahu a poznají léčivou sílu hudby, kina a komunity. (Google Play)
(více)Videa (2)
Recenze (37)
Komorní melancholické drama, které má od každého trochu a u kterého je třeba odložit veškerý cynismus. Olivia Colman pracuje v kdysi slavném kině na britském pobřeží, poznáváme i další milé loosery z obsluhy kina, kterým šéfuje arogantní „stav se u mě v kanclu“ Colin Firth. Vyprávění rozhýbe příchod nového trhače lístků. On je mladý černoch (příběh se odehrává v 80. letech), ona postarší dáma s několika podezřelými psychickými zkraty. Výsledek je takový nijaký a odtažitý, hůře se ztotožňující s některou z postav, nicméně jisté neotřelé kouzlo to má (protože za kamerou stojí skvostný Roger Deakins) a Sam Mendes jednoduše není průměrný režisér, takže si diváka postupně získá na svou stranu. Ovšem jakmile v druhé polovině přišly vypjatější momenty, moc jsem si přál, aby jich bylo víc. Nestalo se. ()
Roger deakinsuje jako o život a Olivia, panečku...! Ale jinak to byl pro mě tak těžký film k usledování, ani neumím pořádně pojmenovat proč. Filmy o lásce k filmu nemám moc ráda (výjimky se nejspíš najdou, ale z hlavy mě nic nenapadá). V letošní oscarové sezóně jsem z tohoto žánru viděla ještě Fabelmanovy a Babylon a oba dva mě nebavily až rozčílily. Přístup Empire of Light byl pro mě určitě nejvíce přijatelný z těchto možností, hlavně díky svojí... řekněme úspornosti, nebo ještě lépe schopnosti sebeovládání. Ale i tak byl na mě ten film zároveň málo vyprázdněný a málo komplikovaný, jestli to dává smysl. ()
// Člověk musí odložit veškerý cynismus a nejspíš si podobnou romanci i prožít, aby pochopil, o co tady Mendesovi šlo, nicméně když se vám to sejde, je Empire of Light naštěstí mnohem víc než jen pouhým milostným dopisem kinematografii/neúspěšným oscarovým kalkulem. Silné, málem i zdrcující, k dokonalosti ale přece jen kus chyběl. 8/10 ()
Sam Mendes rozhodně točit kvalitní filmy nezapomněl. Čert ví, proč zvolil zrovna tohle téma. Možná jej trápí otázka rasismu, možná cítil potřebu zavzpomínat na svou celoživotní lásku k filmu a ke kinům. Olivia Colman bez problému zvládá svou možná první hlavní roli. Spíše mě trošku mrzela druhá půlka. Čekal jsem že film pojede trošku jiným směrem a některé témata otevírat nezačne. První půlka bezstarostná jízda. Druhá občas hodně poctivé drama. 60% ()
Empire of Light je skôr taký nenápadný film, človek by až nepovedal, že je od Mendesa. Nie síce jeho najlepší, ale stojí za pozretie. Mendes sa tu venuje viacerým dôležitým a citlivým témam, každej z nich by sa dalo venovať aj individuálne a on ich tu všetky skĺbil do jedného filmu, čo miestami pôsobí až prekombinovane. A potom tu máme lásku k filmu. Kino Empire je v skutočnosti bývale kino Dreamland Cinema v prímorskom mestečku Margate na juhu Anglicka. Páčilo sa mi byť na dve hodiny v zákulisí diania v kine, keďže aj ja osobne kino milujem a navštevujem ho pomerne často. Olivia Colman tu priam exceluje, z vedľajších postáv ma oslovil Toby Jones. Spočiatku to celé plynie dosť pomaly a vzbudzuje dojem, že to asi nebude za veľa stáť, no postupne to začne gradovať a napokon diváka odmení množstvom emócií. Empire of Light nie je ani tak o deji či myšlienke, ale skôr o pocite. Samota, smútok, rutina, nespravodlivosť, beznádej, hnev, sklamanie. Záblesk nádeje, svetla, radosti ako Empire of Light, keď sa všetko rozsvieti na lepšie časy ako úsmev na tvári Olivie Colman. Zároveň som získala tipy na zopár klasických filmov z tej éry. 65%. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (7)
- Jedná se o pátou spolupráci Sama Mendese s kameramanem Rogerem Deakinsem po filmech Mariňák (2005), Nouzový východ (2008), Skyfall (2012) a 1917 (2019). (ČSFD)
- Skutečné kino Dreamland (ve filmu má název Empire) bylo otevřeno ve městě Margate v roce 1923. Během své existence vystřídalo mnoho majitelů, než bylo v roce 2007 definitivně uzavřeno. Poté se jednalo o památkově chráněnou budovu. (peeteno78)
- Jedná se o druhý film režiséra Sama Mendese od snímku Všude dobře, proč být doma (2009), ke kterému nesložil hudbu Thomas Newman. (peeteno78)
Reklama