Režie:
Cristian MungiuScénář:
Cristian MungiuKamera:
Tudor Vladimir PanduruHrají:
Marin Grigore, Judith State, Orsolya Moldován, Endre Rácz, József Biró, Ovidiu Crisan, Zoltán Deák, Cerasela Iosifescu, Andrei Finti, Miklós Bács (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Po odchodu z práce v Německu se několik dní před Vánocemi vrací Matthias do své mnohonárodnostní transylvánské vesnice. Chce se více zapojit do výchovy svého syna Rudiho, který byl příliš dlouho svěřen do péče matky Any, a zbavit chlapce nevyřešených obav, které se ho zmocnily. Stará se o svého otce Ottu a také touží vidět svou bývalou milenku Csillu. Přijetí několika nových dělníků do malé továrny, kterou řídí Csilla, naruší klid komunity a dospělé začnou svírat skryté obavy. Přes tenkou slupku zdánlivého porozumění a klidu vyplouvají na povrch frustrace, konflikty a vášně. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (19)
Občas som si pri sledovaní hovoril, že Mungiu by mohol byť menej doslovný a tézovitý, avšak záver akúkoľvek doslovnosť nahradzuje niečím buď málo uchopiteľným, alebo "len" menej pochopiteľným na prvú signálnu. Ide skôr o mozaiku ľudí žijúcich na jednom mieste, než by mal príbeh skutočnú hlavnú postavu, dej medzi nimi neustále preskakuje a síce začína a končí pri Matthiasovi (v podstate je tu jediný nerozhodný a preto najzaujímavejší), avšak ani zďaleka nejde len o neho. Verím, že Mungiu má solídny prehľad o tom, ako sú veci vnímané na rumunskej dedine a nemusí "fabulovať", aby uspokojil medzinárodné festivalové publikum. Čo sa týka emocionálnej vyhrotenosti v relatívne podobných dielach, stojí R.M.N. niekde medzi Horiacim Mississippi a Budiž svetlo. 'R.M.N.' Ending, Explained: What Happens To Rudi, Matthias And Csilla? (dmtalkies.com) ()
Sociální dramata z východu jsou vždycky dobrý a z Transylvánie, kde kromě Drákuly žije už jen pár vesničanů, jsou vůbec nejlepší. Rumunština jim tam samozřejmě nevadí, mad'arština taky ne, němčina se tam ještě přežije, ale jak místní uslyší tamilštinu, stávají se z nich fanatici. Hezkej morální kompas nám naservíroval ten Cristian Mungiu. ()
„Mzda je minimální. Ale přesčasy platíme dvojnásobně!“ A proto se pracovníkům se Srí Lanky vyplatí pracovat v tom krásném, prosperujícím a cizincům tolik přívětivém kraji…Mungiu je pro mě 1 ze symbolů rumunské nové vlny. Jenže právě předchozími filmy 4 měsíce, 3 týdny, 2 dny a Zkouška dospělosti si u mě vybudoval možná až příliš velkou reputaci. R.M.N. je znovu sžíravou, kritickou satirou zaměřenou na obraz Rumunska a jeho společnosti (zde konkrétní oblasti a obyvatele doslova projeté sociologickou „magnetickou rezonancí“). Je ale víc nejednoznačný a snaží se otevírat víc témat. To ústřední není zpočátku až tak zřejmé, ale nakonec z toho vykrystalizuje nesmlouvavá obžaloba silně zakořeněného rasismu, vlastně tolik paradoxního (neb, kdo je tu „původní“ a naopak „naplavenina“?). Filmu nechybí solidně vystavěná atmosféra, ale skrz tu mysteriózní složku také velmi nejednoznačný a silně neuspokojivý závěr, který sice má podléhat vlastní interpretaci diváka, ale to ho příliš neomlouvá, proto „jen“ ty slabší 4*. ()
Tak vrcholem je ta slušná konverzačka místních v kulturáku, motorka na sněhu se zasněženou krajinou a měsíční opuštěná krajina, která zdatně navozovala beznaděj a pocit opouštění. Jinak se musím přiznat, že těm linkám něco schází, a to jsem se fakt snažila. Ale možná mi mezi těmi více než deseti linkami něco uniklo. ()
Sociální sonda do maloměsta kdesi v Sedmihradsku. Civilní, mrazivá, frustrující. Nesestříhaná scéna z kulturáku, kde se místní xenofobové a dezoláti předhánějí v tom, kdo je větší píčus, tomu s přehledem vládne. Podobnost s aktuální roadshow Víta Rakušana po sociálně odloučených krajských lokalitách je čistě náhodná. ()
Galerie (22)
Photo © Le Pacte
Reklama