Patrick Bateman je mladý ambiciózní finančník, který je tam, kde chtěl být. Žije na Manhattanu, má snoubenku, pracovní postup. Co ho však vede k tomu, stát se krvavým zabijákem, ví jen on sám. (oficiální text distributora)

Recenze (824)

dex2man

Dokonalý náhled do podvědomí vyšinutého narcistického psychopata, který primárně nezabíjí pouze pro ukojení svého zvráceného chtíče, ale zaslepen sebeláskou testuje hranice svojí nadřazenosti, opovržení slabšími a sebekontroly i limity vnímání a hrozby persekuce jeho činů. Celá dějová linie se bohužel stejně tak sebestředně motá ve spirále psychopatických výlevů a šokujících scén bez pevnější nosné konstrukce. Vše je poslepováno a vygradováno především na efekt, ale bez podpory hlubšího vysvětlení vývoje Batemanova charakteru. Je to velká škoda, film měl hodně našlápnuto a mohl se stát téměř kultovním počinem. Režisérka ale bohužel nedokázala plně využít potenciál a tak nám zůstal "pouze" kvalitní psychothriller pro dospělé s několika kultovními vraždícími scénami a jednou erotickou(přinejmenším "trojka" na Collinsovo Sussudio si tuto nálepku dle mého zaslouží) a skvělým Balem. ()

Spiker01

Moc jsem si nedokázal představit, co od filmu s takovým názvem očekávat. Vlastně sem ani moc nepobral ten závěr, který ani moc jako závěr nefunguje, ale to byl asi záměr. Je to prostě takové celé noir, děsivé, avšak k mému překvapení se tvůrci, co se týče vražd, celkem drželi zpátky. Ono je to ale asi takhle lepší, už tak to na mě zanechalo nějaké následky. A ano, samozřejmě, Christian Bale je boží...70% ()

TheRaven

Po dvou letech od první projekce konečně nastal čas pro napsání komentáře, jehož iniciačním faktorem bylo přečtení vynikající předlohy Breta Ellise a následná třetí projekce samotného filmu. Mary Harron se s námětem poprala vskutku velmi dobře. Celý film se velmi striktně drží knižní předlohy, krom několika málo změn v přehození či propojení některých scén. Je samozřejmé, že nespočet výjevů a dialogů nemohl být zahrnut, ať už pro omezený čas pro převyprávění, tak i pro svou násilnost a obscénnost, které přeci jen film nedokáže tak dobře nastínit jako psaný text, tedy alespoň si neumím představit jak je na plátno věrohodně přenést. I to má však své výhody a film dává, oproti knize, diváku mnohem více prostoru pro vlastní představivost v domýšlení si jen naznačených scén, propojování detailů a snad i vyvozování některých závěrů, zvláště v poslední scéně filmu, kdy nám obraz poskytne trochu jiný pohled na celou situaci a snad i naznačí něco víc. Americké psycho je opravdu pozoruhodným počinem, s tajemně silnou přitažlivostí, jež je zapříčiněna snad chladnou bezcitností hlavního hrdiny, kterého dokonale zahrál Christian Bale a tím si v mém žebříčku konečně vydobyl čestnější pozici, než jakou dosud zastával, tak i netradičním filmovým zpracováním, které se už ale dá přičítat spíše předloze, čímž mám na mysli nejen téměř absenci seznamování se s hlavními postavami, i když se nám může zdát, že postupem času do jejich mysli alespoň trochu pronikáme. Problémem se strávením filmu by diváku mohla způsobit jeho forma, která vyzní trochu odcizeně, snad jako pouhé náhodné a nezúčastněné přečtení si několika stran z deníku mladého zbohatlého makléře z Wall Street, příběhu, který by se mohl odehrát kdykoliv a kdekoliv, i když možná v méně kontroverznější podobě. Chybí nějaká intenzivněji viditelná myšlenka, která by v konečném souzení mohla poskytnout jakési zadostiučinění, morální vyústění a odnesení si „něčeho“ víc. To ale právě činí v mých očích z filmu to, čím je a čím se nakonec stává. Nechá nás o sobě přemýšlet, o dobru, zlu, světě, životě, nudě, penězích etc. a nepodstrkuje nám žádné vlastní závěry. Už od první projekce jsem si tento snímek oblíbil, ale musím přiznat, že po knize se můj pohled výraznou měrou změnil, ne snad v chápání roviny příběhu, ale spíše v prohloubení výsledného pocitu, snadnějšího „proniknutí“ k hlavnímu hrdinovi. Za nemalou zmínku stojí i perfektní hudební doprovod a popravdě, kdo by si po filmu rád nepustil Hip to be square (Huye Lewis and The News), či Sussudio (Phil Collins). Přesto hodnocení neměním, jelikož si troufám tvrdit, že i přes vynikající hereckou i technickou stránku bych si dokázal představit film ještě o chlup lepší. konec komentéře // (poznámka pro osobní potřebu, není součást kometu, takže už to nečti!!: zvláštní, že konkrétních scén jsem se skoro nedotnul, ještě upravit a promluvit s Vojtou) ()

Frajer42

Spoilery! Několik hodnotitelů se zde rozčiluje nad tím, že vraždy v tomto snímku nemají smysl ani opodstatnění a jsou sem zakomponovány jen proto, aby se něco dělo. S tím absolutně nemohu souhlasit. Každá vražda zde byla vysvětlena, respektive to, co jí předcházelo. Když si prostě nějaký zrzavý retard z Buzuluku troufne mít lepší vizitku než mám já, tak svůj zvednutý adrenalin musím nějakým způsobem vyventilovat. Ještěže se po světě potulují bezďáci a kurvy. Tyto dvě skupiny jsou přímo vzorovým materiálem k likvidaci. Lidé mají různé koníčky, kterými utíkají z šedi a stereotypu vlastního zaměstnání. A čím se koníček od náplně práce odklání více, tím pro duševní zdraví člověka lépe. Velmi příjemně mě potěšila celá plejáda super herců v čele s Balem, který si skvěle střihl roli Patricka Batemana a vysloužil si v budoucí roli Batmana. Dost mě zaskočilo, že měla něco podobného na svědomí žena. Ještě více mě zaskočilo, jak je v tomto filmu s něžným pohlavím nakládáno. V podstatě zde reprezentují roli zbytečného obalu kolem vaginy na čtyři - žena. Je fajn vidět snímek, který není dílem emancipované feministky. Taktéž si myslím, že se režisérce skvěle podařilo přenést na plátno duševní prázdnotu hlavního hrdiny. Jen se to nedočkalo pochopení u diváků. Považují to za nedostatek filmu a ono se přitom jednalo o autorský záměr. Za mě lepší tři kousky. ()

xxmartinxx

Nemůžu se rozhodnout, jestli je Americké psycho povrchní, nebo geniální, ale rozhodně zachytilo zeitgeist a stalo se nepopiratelným kulturním reliktem. Nejlepší role Balea, který se pro tenhle typ narodil. Sice nevím, jestli to něco zvládá říkat, nebo je to jen předhkádá banální devadesátkový antikonzumerismus, ale tomu filmu jsem se časem otevřel. Jenže kolik vrstev "This confession has meant nothing" potřebuju? 3 a 1/2 ()

Zajímavosti (53)

• Při natáčení scény, ve které se Christian Bale sprchuje, se celé dámské osazenstvo natáčecího štábu nahrnulo za kamery. (Ai.ma)