Patrick Bateman je mladý ambiciózní finančník, který je tam, kde chtěl být. Žije na Manhattanu, má snoubenku, pracovní postup. Co ho však vede k tomu, stát se krvavým zabijákem, ví jen on sám. (oficiální text distributora)

Recenze (827)

POMO

Kritika povrchnosti životního stylu a pokřivených hodnot biznismenů z Wall Street, střižená do zábavného slasher thrilleru s podtóny černé cynické komedie. Baleovi role sociopata sedí na jedničku, film dobře vypadá a je svižně sestříhán, ale působí stejně povrchně a chladně jako kritizovaný subjekt. Třeba sexuální scény překvapí otevřeností, ale nejsou tak osobní a hlavní postavu definující, jako třeba ve Studu. Spíš jen chtějí překvapit a šokovat ve vodách hvězdně obsazeného mainstreamu. ()

Aluska88

Christian Bale coby novodobý Ted Bundy (a jehož rovněž neopomene zmínit v jednom ze svých hloubavých proslovů:) exceluje v jedné ze svých prvních velkých výrazných rolí. Jeho kreace narcistického, metrosexuálního, chladnokrevného a psychopatického fešáka Patricka Batemana je úchvatná a pro mě se jedná o jednu z jeho nejvýraznějších a nejlepších rolí. Bateman je charakterní chlapík s osobitým stylem. Spousta nezapomenutelných brutálních a černým humorem obdařených scén (Bateman obdařuje okolní osoby svou hudební naukou či rezolutními názory, divoká honička s motorovou pilou, Paul Allen v bytě a "akce" s pláštěnkou a sekerou či kultovní scéna s vizitkami). To vše je doplněno o stejně laděné vtipné hlášky. Podmanivá hudební stránka i songy, zejména parádní "Hip To Be Square" od Huey Lewis and The News dodává filmu ten správně krvavý "říz." Jako Batemanovi kolegové z Pierce & Pierce skvělí Jared Leto, Josh Lucas či Matt Ross. Zde jsem také prvně zaznamenala zajímavou tvář Chloë Sevigny. Ale dost věcí pro mě zůstalo nepochopeno, zvláště závěr. Dle internetových reakcí je zřejmě na samotném divákovi, aby si příběh i jeho závěr interpretoval vlastním způsobem."Zatmělo se mi před očima. Ten typ, ten tisk, ten papír. Ježišmarja, on má i vodoznak!", "Musím vrátit videokazety." :) ()

dzej dzej

Brutální satira společnosti bez emocí, ve které je Batemanovo chování jen extrémní variací na chování všech ostatních. Rozsekaná mrtvola v tašce od J.P. Gauthiera, analýzy hvězd pop-music, večere v Dorsie, kult těla a soutěž o nejlepší vizitku. Svou rezignací na veškeré "kladné" hodnoty souzní Americké psycho s Klubem rváčů a stejně jako Klub rváčů disponuje výbornými herci. Christian Bale je současná jednička - není film, ve kterém by nebyl výborný a uhrančivý, mladá Reese Witherspoon potěší své fanoušky, dobří jsou i bezejmenní představitelé wallstreetských balíků. Jen nevím, co všichni mají s Willemem Dafoem - ve filmu se jen mihne a o nějaké výraznosti nemůže být ani řeč... ()

sniper18

Je to dosť dobrý mierne kriminálne ladený thriller. Má výborný príbeh o finančnom maklérovi, ktorý má na prvý pohľad úplne ideálny a normálny život, má dobrú prácu, snúbenku a aj priateľov, lenže v skutočnosti vedie aj druhý život, o ktorom už nikto iný nevie. Je psychopatom a sociopatom, ktorý nedokáže zastaviť svoje vražedné nutkanie a tak potrebuje vraždiť nevinných ľudí, či už kvôli maličkostiam alebo často aj bezdôvodne. A v poslednej dobe jeho druhé ja nad ním čím ďalej viac získava kontrolu. Spracovanie je na tom dobre, síce sa neviem zbaviť pocitu, že tvorcovia nemali až také veľké ambície, aké táto látka ponúka, vzhľadom na tému to pôsobí možno aj trochu béčkovo, ale aj tak som spokojný aj s touto verziou. Celé to stojí na hlavnej postave, ktorá je skutočne perfektná, samozrejme myslené pre potreby tohto typu filmu, všetky jeho vnútorné pocity, premýšľanie nad tým, čo vlastne je správne, alebo v akej spoločnosti to vlastne žije, keďže každý je len pokrytec, boj medzi jeho obomi životmi, to všetko sa vydarilo. Celé to pôsobí tak nezameniteľne, veľmi dobrou voľbou je výber prostredia a spoločnosti, keďže v tomto prípade je vrah z vyššej spoločenskej triedy žijúci vo veľkomeste, nájde sa tu plno zaujímavých scén a skvelo mi sadlo aj to čiernohumorné podanie, vytknúť tomu môžem skutočne len detaily. Čo sa týka vražedných scén, tak som nadmieru spokojný. Toto samozrejme nie je primárne žiadna vyvražďovačka a tak ich nie je zase až tak moc a ani na samotné krvavé scény nie je kladený až taký dôraz, ale nezabudnuteľným zážitkom sú vďaka celkovým situáciám, prípadne tomu, čo samotným vraždám tesne predchádza. S nadšením rozprávať o hudbe a následne sekerou zabiť priateľa sa len tak často nevidí a podobne ladené sú prakticky všetky tieto situácie, len likvidácia policajtov je až príliš nerealistická a určite si mohli odpustiť dosť nepríjemnú scénu so psom. Herecké obsadenie je výborné, Christian Bale to zahral perfektne a celé to s ľahkosťou ťahá, ale dobre zvolené sú aj vedľajšie postavy, ako napríklad Willem Dafoe alebo Reese Witherspoon. Réžia a technická stránka síce nie sú prvotriedne, ale viditeľne všetko vyšlo tak, ako aj malo, takže nemám žiadny problém. Na plné hodnotenie to nie je, ale aj tak Americké psycho považujem možno až za tský menší kult, síce podobných filmov je relatívne mnoho, no aj tak mi tento príde svojom spôsobom pomerne originálny. 76% ()

Nin

Kultovní snímek, který stále stojí za to vidět. Christian Bale je dnes už profláklý herec, který má za sebou spoustu zajímavých rolí, ale tahle... tahle patří mezi jeho nejlepší, není-li přímo ta úplně nejlepší. Je to fakt zajímavej psychouš, který se čím dál méně hlídá, a každá vteřina na plátně jeho přítomnosti je něčím zajímavá. Hodně mě zaujal způsob, jakým většinu času mluví s lidmi. Jako kdyby byl v nějaké reklamě, v níž jeho postava psychouše hraje (relativně věrohodně) jakéhosi úspěšného dokonalého muže. Celkově sebeprezentace je pro něho i jeho manažérské kámoše šíleně důležitá, až je to často (naschvál) komické. Například předhánění se v tom, kdo má nejlepší vizitku, či to, jak všichni nosí stejné oblečení, účesy i brýle. Ta stejnakost má poukazovat na problém se ztrátou identity, která pak u hlavního hrdiny čím dál víc eskaluje, protože už si ani nemůže být zcela jistý, co je pravda a co ne... Tady už nechci příliš spoilerovat, ale samotné finále je v tomhle ohledu sice zajímavé, ale zároveň je to taky něco, co se mi na filmu nakonec nelíbilo. Závěr mi připadá příliš dvojznačný a otevřený. Tvůrci se tím snažili respektovat původní knihu, ale ani oni samotná režisérka a scenáristka s koncem filmu nakonec nebyla spokojená. Americké Psycho není jen hororový úlet o manažírkovi, který rád vraždí a vypráví o popové hudbě, ale zatraceně dobře natočený a propracovaný film. S jiným koncem by pro mě byl film jasná pětihvězdičková záležitost. (8/10) ()

Zajímavosti (54)

• Scéna, v ktorej Patrick (Christian Bale) cituje masového vraha Eda Geina slovami: "Vieš, čo Ed Gein povedal o ženách? Povedal: 'Keď vidím pekné dievča kráčať po ulici, myslím na dve veci. Jedna časť mňa ju chce pozvať von, rozprávať sa s ňou, byť naozaj milý a dobrý a zaobchádzať s ňou správne. A druhá časť premýšľa, ako by jej hlava vyzerala na tyči,'" je omylom. Tento výrok nepovedal Ed Gein, ale iný masový vrah, Edmund Kemper. (Arsenal83)
  • Ve scéně, která probíhá v čase 5:53 je v přímém odraze zrcadla Bale úplně nahý, nicméně v odrazu zrcadla z boku je vidět, že má trenýrky. (dom156)
  • Patrick Bateman (Christian Bale) ve filmu odkazuje na dva skutečné sériové vrahy. Nejdříve v klubu cituje prvního mediálně proslulého vraha Eda Geina a poté, u sebe doma, odkazuje na psa Teda Bundyho, dalšího sériového vraha, který za svůj život zabil více než třicet lidí. (Moena)