Režie:
Celine SongScénář:
Celine SongKamera:
Shabier KirchnerHrají:
Greta Lee, Yoo Teo, John Magaro, Isaac Powell, Jojo T. Gibbs, Kristen Sieh, Nathan Clarkson, Emily Cass McDonnell, Keelia Clarkson, Seung-ah Moon, Jane Kim (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Spisovatelku Noru a její dětskou lásku Hae-Sunga sice dělí tisíce kilometrů, spojuje je však výjimečně hluboké pouto. Po více než dvou dekádách odloučení se dvě spřízněné duše setkávají během pár dní v New Yorku. Nečekané shledání s osudovým mužem přiměje Noru klást si otázku: „Co by bylo kdyby?“ Režisérka Celine Song v citlivé moderní romanci jedinečným způsobem v několika časových rovinách vypráví příběh dvou lidí, jež se navzájem velmi milují, a přesto se jejich osudy fatálně míjely. Oduševnělý příběh uchvátil diváky na festivalech Sundance i v Berlíně, a teď se chystá dojmout i vás. (Aerofilms)
(více)Videa (6)
Recenze (145)
Možno tu nájsť dve vzájomne sa prelínajúce a dopĺňajúce sa roviny. Tá prvá predstavuje (ne)naplnenosť dávno stratenej no nezabudnuteľnej prvej lásky kvôli veľkej vzdialenosti rôznych miest a uprednostneným pracovným príležitostiam. Tá druhá ju rozvíja o hlbší vzťah ku rodnej krajine s vnútorným pocitom clivosti hlavnej hrdinky. Mimo to ide o pokojný, pomaly plynúci, citlivý, jemne sentimentálny film o migrujúcich ľuďoch, ktorí kvôli presťahovaní pociťujú, že patria na dve miesta súčasne. Miesto, kde postavy vyrastali tvorí ich významnú súčasť života a zároveň vzájomné spomienky na toho druhého. Postavy sa zamýšľajú, aké by to bolo, keby sa ich cesty nerozdelili, vzájomne sa chápu, ale míňajú. Ich vzájomné porozumenie sa dostáva až do nádherných záverečných pätnástich minút, ktoré skryštalizujú predchádzajúce dianie. Posledná tretina vzájomného stretu a jeho jedinečnosť vytvára medzi ústrednými postavami zvláštne trenie. Film ďaleko viac prehovára postojmi a pohľadmi, než samotnými dialógmi. A aj napriem uvedomelosti a vzájomnému porozumeniu máte pocit nepochopenia, prečo tí dvaja neskončili spolu. Smútok tu ale vytvára porozumenie a lásku pre nadchádzajúce vzťahy. Kórejské in-yun tu zasa prezentuje to, ako nedokážeme kontrolovať, kto sa objaví a zostane v našom živote. Jednoduché, čisté, a za mňa fungujúce a divácky uspokojujúce. I think there was something in our past lives. Otherwise, why would we be here together right now? 80% ()
(6/10). Občas se zkrátka nestřetnou očekávání s realitou a film nedopadne podle našich představ. Nestává se mi to moc často a už vůbec se mi to nestává u mého milovaného produkčního studia A24. Inu stalo se a já se s tím musím smířit, protože mě to velice mrzí. Film Past Lives je romanticko-dramatickým filmem. Osobně právě nejsem kdovíjak velkým fanouškem romantických filmů, ale naopak jsem velkým fanouškem dramatu. A z toho, co už mám nakoukáno, jsem si ověřil že Korejci dramata umí - viz. všemi oblíbený a mnou osobně milovaný Parazit. Avšak už jsem se několikrát pěkně spálil a shodou okolností to bylo u filmu Burning. Sečteno podtrženo, karty byly rozdány nerozhodně a mohlo se stát prakticky cokoliv. Jak už moje hodnocení napovídá, tak se misky vah naklonily spíš na tu negativní stranu. Past Lives je velice decentní drama, které plyne pomalu a je unášeno jako malá papírová loďka na vodě. Dává si po většinu filmu opravdu na čas a je to takový romantický art. Na nic si nehraje a jeho emoce jsou skutečné. Ústřední hrdinové mi přišli velice sympatičtí a byli místy hrozně roztomilí. Moc se mi líbí hlavní myšlenka filmu, která vychází z reinkarnace. Nicméně po většinu stopáže mi film pouze brousil hrany mých emocí. Přesně zaútočil až v samotném závěru, kdy už bylo bohužel pozdě. Film mě tak zanechal překvapivě chladným a to mi vadí asi nejvíce. U takovéhoto typu filmy bych hledal přesný útok na emoce a je to ten největší nedostatek, který s tímto filmem mám. "What if this is a past life as well, and we are already something else to each other in our next life? Who do you think we are then?" ()
Trochu mi vadilo práve to, čo mnohí chvália. Prílišná jednoduchosť, nechcem povedať vyslovene nuda, ale pravda je, že ma to chytilo až od druhej polovice. Pochváliť musím hlavne dobrý výber hercov, páčil sa mi hlavne kórejský fešák v roli Hae-Sunga. Myslím, že podobné myšlienky sa melú v mnohých hlavách, aj v tej mojej. Kde by som bol, s kým by som bol, keby, keby... Jednoduché, citlivé, nenásilne prirodzené, ale čakal som trošku viac. Vzhľadom na to, že ide o debut, však klobúk dole... 60%. ()
Vtahující Kirchnerova kamera líbezně zabírá Asii, New York i chatu v Montauku, ale já byl vtažen opravdu jen na ona místa. Do scénáře ani na chvíli. Mám rád příběhy o rozumných mladých dvojicích s pekelně nedokonalým načasováním, ale už jsem pár takových viděl. Proto mi srovnání třeba s Linklaterovými filmy přijde jako výsměch a urputná snaha o zařazení se do subžánru. Viděl jsem v hrané i animované podobě páry, co mě chytily za srdce během minuty intenzivněji, než Nora a Hae-Sung zvládli v součtu celé stopáže. Minulé životy mají na papíře všechno správně, ale nevyskočí z nich nic navíc, jen ono do puntíku splněné příběhové cvičení. Z postav si mě navíc s přehledem získává "ten třetí", což asi také nebude správně. Na rozdíl od nekonečného a opakovaného mlčení a nerozhodnosti ústřední dvojice alespoň do situace přináší sebereflexi a slušnou míru odhodlání. ()
Ač ty úplně prvotní festivalové ohlasy Minulé životy vynášely někam do nebes tak trochu přehnaně a snímek rozhodně má i pár hluchých míst, jde o velmi dobře napsané vztahové drama, které působí zkrátka svěže a autenticky. A to i díky využití exteriérů - hodně dlouho jsme tu neměli film, který by v civilních a romantických podhledech takto dobře využíval scenérie a pamětihodnosti New Yorku. To je to tak těžké? [KVIFF 2023] ()
Reklama