Režie:
Bille AugustScénář:
Bille AugustKamera:
Jörgen PerssonHudba:
Hans ZimmerHrají:
Meryl Streep, Glenn Close, Jeremy Irons, Winona Ryder, Antonio Banderas, Vanessa Redgrave, Maria Conchita Alonso, Armin Mueller-Stahl, Jan Niklas (více)Obsahy(1)
Román "Dům duchů" chilské spisovatelky Isabel Allendeové vyšel v roce 1985. Autorka (neteř bývalého chilského prezidenta Salvadora Allendeho Gossense) v něm zachycuje pohnuté osudy tří generací rodiny Truebů, v nichž se zrcadlí společenské a politické změny v zemi v letech 1926-1973. Dánský režisér Bille August se ujal komplikovaného úkolu převést román do filmové podoby. Výpravný "mezinárodní film", natočený v angličtině, s anglickými a americkými hvězdami, je pokusem vytvořit v popředí historické fresky osobitou reflexi individuálních příběhů několika postav, svázaných rodinnými pouty, utrpením, soucitem, vášní a nenávistí. Přestože Augustův snímek popisuje dobové události (na nichž se postavy podílejí), je kupodivu spíš rafinovaně natočeným melodramatem s prvky magického realismu, než klasickým historickým filmem... Bohatý dobytkář Esteban Trueba se ožení s křehkou aristokratickou Clarou, s níž šťastně žije ve svém velkém venkovském domě. Citlivá žena, obdařená zvláštními jasnozřivými schopnostmi, však těžce snáší po léta narůstající rozpory s manželem, a po vyhroceném konfliktu Estebana opustí. Zatímco muž udělá kariéru jako pravicový politik, jejich dcera Blanca proti otcově vůli spojí svůj život s levicovým aktivistou Pedrem. Fašistický puč v roce 1973 rodinu rozbije (Esteban je zbaven své senátorské funkce, Blanca je vězněna, Pedro musí emigrovat), nad jejími členy však nepřestává bdít laskavý duch andělské Clary, dodávající trpícím a bloudícím odvahu vydržet a přežít... Augustův film není historickou politickou freskou ve stylu Bertolucciho Dvacátého století (jehož půdorys navenek připomíná). Klade důraz na osudové vztahy postav, jejichž role jsou důsledně rozděleny (andělská Clara, démonický Estebanův levoboček), na magii míst, v nichž se tyto vztahy realizují (dům, ulice, rodinný stůl), i na jednotlivé, pro smysl vyprávění důležité předměty (Clařina tajemná krabice, andělská křídla, hvězdy). Zvláštní roli mají i principy mužského vnímání světa ("politici" Esteban a Pedro), jež nejsou v souladu s ženským způsobem laskavého přetváření skutečnosti (Clara, Blanca). Režisérův moderní a inteligentní přístup k "pokleslému" žánru melodramatu dal vzniknout pozoruhodnému filmu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Úžasná sága a úžasný film. Škoda, že prvé dve časti Dieťa šťasteny a Sépiový portrét, nie sú sfilmované. Všetky tri časti majú neopísateľnú atmosféru. (Sága začína v roku 1843.) Hoci táto tretia časť iba minimálne nadväzuje na prvé dve, film je vynikajúci. Clara v podaní Meryl Streep bola klasicky dobrá. Vývoj Estebana Trueba ako politika a otca ma dostal, tu mi aj oči rosilii a Jefemy Irons nemal chybu. Svojim výkonom ma zaujala ešte mladučká Wynona Ryder. To že sa tu objavil aj Antonio Banderas potešilo. Tento film môžete pozerať aj po rokoch a vždy vás niečím osloví. ()
Velkolepa historika podivana,zachycujici pomerne dlouhe obdobi temer 50-ti let v Chile.Vyrovnat se s timto dlouhym casem a prevest ho vskutku verohodne na filmove platno byl ukol nelehky,ale reziser ho zvladl bravurne a se cti.Pomohl mu k tomu skvely scenar,vyborna kamera a zejmena herci jsou skveli-od Meryl Streep,pres Jeremy Ironse,Glen Close,Winonu Ryder az po Antonio Banderase a Vanesu Redgrave.Vse doplnuje skvela hudba Hanse Zimmera,takze prakticky neni,co vytknout.Ja bych si to prece jen dovolil-misty je film malinko rozvlekly a prilis se zaobira mistni politikou,ktere divaci ve zbytku sveta prilis nerozumi.Mozna by malinko pomohly strihacovy nuzky a film by ziskal dynamicnost,ktera mu trochu chybi.Proto davam,ale i tak skvelych,85%. ()
Mám moc ráda Meryl Streep, takže nevynechám jediný film s ní. Dům duchů není výjimka a musím říct, že tenhle její film patří k těm u mě více oblíbeným. Nevím proč, prostě u mě navodil takovou tu správnou atmosféru, což rozhodně všechny filmy nedokážou. Moc se mi líbilo, jak se jednotlivé postavy měnily v běhu času. Třeba Meryl hrála svou Claru od slečny až po stařenku a to samé i Jeremy Irons. Výkony obou byly prostě skvělé. I když Esteban mi jako člověk moc sympatický nebyl, Jeremy ho zahrál skvěle, a tak jsem mu to odpustila. Ve filmu jsou krásně ukázány povahy několika lidí, někteří méně, někteří více příjemní. Když umírala Clara, musím říct, že mi i slza ukápla. Film se mi líbil, byl o lidech a lidských charakterech a na třech generacích jedné rodiny krásně dokázal ukázat dobu, lidi i prostředí. ()
Stále méně se mi chce věřit (a již více to zkoušet nebudu), ani myslet na to, jak tento velice nadaný režisér mrhá svým talentem a brodí se v béčkových námětech. Jako by zapomněl na smysl a ůčel filmu (samozřejmě vzbuzovat a podněcovat reflexi, ať je jakákoli), snižuje se k mechanickému popisu jakési rodové ságy, která muže/měla by/musí být většině diváků ukradena.. ()
Sice opravdu hvězdné obsazení, výborné herecké výkony (hlavně J.Irons, G.Close, M.Streep), ale takových filmů jsou stovky. Navíc, není tam jediná postava, ke které bych cítil alespoň sebemenší sympatie. Celé to působí tak nějak chladně a odtažitě. Je pravda, že film prakticky nemá chluchá místa, děj plyne bez problému i navzdory 140-minutové stopáži, ale pro mě je to právě jeden z těch mnoha filmů, na který se pěkně kouká, ale který nevezme u srdce, nezanechá ve vás nic víc, než to, že jste ho viděli. Jednou a dost, podruhé ho vidět nemusím a za týden si na něj nevzpomenu. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (11)
- Rozdíl mezi děním v románu a dějem ve filmu je obrovský. Pár kritiků dokonce napadlo myšlenku, že to vůbec není román Isabel Allende. (Terva)
- Většina herců ve vedlejších rolích namluvilo své dialogy v různých jazycích a v postprodukci byli předabováni do angličtiny. (jezurka42)
- Na filmovém festivalu Havana (Kuba) si film vysloužil cenu Nejlepší španělsky mluvený film roku 1993. (Terva)
Reklama