Režie:
Michael Caton-JonesKamera:
Karl Walter LindenlaubHudba:
Carter BurwellHrají:
Bruce Willis, Richard Gere, Sidney Poitier, Diane Venora, Mathilda May, J.K. Simmons, Richard Lineback, John Cunningham, Jack Black, Tess Harper (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Bruce Willis je nemilosrdný zabiják, známý jako Šakal, který byl najat, aby odstranil vysokého státního úředníka. Aby bylo možné vystopovat chladnokrevného vraha a zabránit zločinu, zástupce ředitele FBI (Sidney Poitier) a důstojnice ruské zpravodajské služby (Diane Venora) požádají o pomoc uvězněného irského teroristu (Richard Gere), který jediný ho může zastavit. Tito neobvyklí spojenci hrají závod s časem, aby zastavili tajemného žoldáka před splněním jeho úkolu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (457)
Pokud vám můžu poradit, tak doporučuji ze stejného roku mnohem lepší, napínavější, propracovanější a hlavně zábavnější zpracování Honu na Šakala s Aidanem Quinem. Tato verze, ne že by neměla jisté kouzlo (jak často vidíte Willise s knírkem a blond vlasy a to ještě v záporné roli?) ale přeci jen to není nic světobornýho. Velkej rozpočet a megaherci tentokrát dokonale zastínili scénář a příběh, který se odvíjí v zdlouhavém tempu nepříliš dobrého akčněpsychologického krimi. Záporák na konci efektně umře, kdo o tom mohl pochybovat? Napravený záporák se dostane na svobodu a taky bude mít holku svýho srdce. Béčkový film v hávu áčka. Finální happyend je spíš k pláči a nikoho myslím nepřekvapí. Prostě nuda občas proložená zábavnými momenty, ale vlastně k ničemu. Jackal je prostě Packal. ()
Možná kdyby nebyl na světe Zinnemannův opus, byl bych trochu milosrdnější a udělil filmu jednu ucouranou hvězdu hlavní posloupnosti, ale takhle nelze než poslat film do hlubin zatracení (smutné je, že za tím stojí režisér Memphiské krásky a Roba Roye). Vedle inteligence, stylu a noblesy originálu primitivnost remaku vynikne ještě víc. Film by rád byl kůl a svižný a tak chladného profesionála mění na rádobystylového vraždícího idiota a jeho soupeře z perfektního policajta na irskýho teroristu. K tomu tradiční ruští mafiáni, směšně předimenzovaná vražedná zbraň, velmi špatné a nesmyslné akční scény. Výsledek je leda tak politicky korektní, upachtěný a neskutečně pitomý. Je ostatně příznačné, že jak Forsyth tak Zinnemann kategoricky odmítli být s touto sračkou jakkoli spojováni. Nikdy víc. ()
Jako majoritní špatná vlastnost je evidentní snaha o vyrovnávání se, kopírování Zinnemannova filmu, který chce Šakal překonat svou vyhroceností, násilnou vycizelovaností, přičemž soustavně vyextrahovává cokoliv důležité z původního námětu. Svou moderností, tedy přesunem původních hodnot (tedy rozdíly ve vyšetřovací praxi, historický kontext, atmosféra 60. let, osobnost de Gaulla, ale i přítomnost démonického Foxe a protiváha v postavě komisaře Lebela) do ''digitální'' éry ruší specifické fluidum Forsythovy adaptace, činí ho veskrze povrchním akčním snímkem. Namísto seznamování se s historickými reáliemi z dané předlohy (ovšem, ne že bych to čekal, problém konceptu) je film vystavěn především na vystavování paruk a záměrně moderních metod, jež ho mají činit obdivuhodnějším a přitažlivějším. Nemluvě o kontroverznosti Declana Mulqueena jež jako jeden z dalších prvků sestavuje film vyloženě na efekt, topící se v paradoxní okopírované originalitě. ()
Z dvoch novodobých dvojičiek z roku '97 mám o trošku radšej 'The Assignment' s Aidanom Quinnom, ale keďže toto bolo moje prvé stretnutie so Šakalom (to som ešte zahanbene nevidel klasiku z roku '73), je mi aj tento film milý. Navyše s obsadením, nad ktorým doteraz mlsám. Takže pokiaľ chcem odpychologizovaný čistokrvný thriller s akčnou nádielkou, tak toto je určite jedna z alternatív. 80%. ()
K úcty k originálu, ktorý bol originálnym filmom ohodnotím tento priemerný americký triler, ktorý robí pojmu komerčný americký triler medvediu službu nižšie, ako si možno zaslúži. Ak by v tom nehrali dve megahviezdy, ak by sa to volalo ináč, ak by sa k tímu nepridal Poitier, bol by som spokojnejší. Tento film je jeden z tých, vďaka ktorým sa vopred zbežne pozerám na hodnotenia filmov, pretože nechcem byť sklamaný zo splasknutej bubliny. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (16)
- Poslední filmová role Sidneyho Poitiera (Preston). Poté si zahrál již jen v několika televizních filmech. (spiderpig)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 54,9 milionu amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 159,3 mil. (NIRO)
- Polský kulomet ZSU-33 je fiktivní, resp. toto označení. Ve skutečnosti filmaři použili americký kulomet Browning M2HB a upravili jeho vzhled, aby vypadal jako sovětský kulomet KPV, který má skutečně ráži 14,5 mm. Tyto těžké pěchotní kulomety byly nejvíce používány jako protiletadlové. (Foxhound#1)
Reklama