Režie:
John FrankenheimerKamera:
Lionel LindonHudba:
David AmramHrají:
Frank Sinatra, Laurence Harvey, Janet Leigh, Angela Lansbury, Henry Silva, James Gregory, John McGiver, Khigh Dhiegh, Leslie Parrish, James Edwards (více)Obsahy(1)
Tento neobyčejně napínavý a inteligentní politický thriller výrazně předstihl svou dobu. V roce 1962 byla témata jako kontrola myšlení, politický atentát a mezinárodní konspirace spíše neobvyklá a při jeho opětovném uvedení v roce 1987 působil téměř stejně aktuálně jako v době premiéry. Neoblíbený velitel, seržant Raymond Shaw, se z korejského zajetí vrací do USA jako hrdina, aby převzal čestnou medaili Amerického kongresu, a několik vojáků, kteří pod ním sloužilo, o něm opakovaně říká, že to je nejodvážnější, nejjemnější a nejsympatičtější muž, kterého kdy potkali. Brzy začne být jasné, že po jejich zajetí Korejci se Shaw a jeho muži stali obětí intenzivního vymývání mozku. Několik z nich trápí noční můry nebo nevysvětlitelné chování, asi nejhůře se tato zkušenost podepsala na kapitánu Benettu Marcovi. Po čase si Marco začne uvědomovat, co se vlastně stalo. Vypadá to, že byl Shaw naprogramován tajnými ruskými a čínskými agenty jako vraždící stroj, který je schopen zabít třeba i nejlepšího kamaráda, pokud dostane ten správný příkaz. Druhou stranou mince je politické zneužívání Shawa jeho panovačnou matkou, která směruje kariéru manžela Johna Iselina, přihlouplého kongresmana, který se pro sebe snaží získat viceprezidentskou nominaci díky hysterické antikomunistické kampani. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (91)
Na svojí domu musela být knížka silně kafe, natož pak film. Atmosféra je hutná a spousta výborných scén. Frankenheimer odvedl na filmu prvotřídní výkon. Správná filmařina. Scéna v altánku, bitka nebo ožralecký rozhovor mě uchvátili. Frank Sinatra velice přirozený před kamerou. -"Are you arabic?" -"No." -"Let me put it another way... are you married?" ()
Je zaujímavé, že aj po dlhých rokoch a dávno po odoznení tu riešeného politického konfliktu dokáže tento 50 rokov starý satirický film osloviť aj mladého stredoeurópskeho diváka. Dôkaz, že ak je kvalitný scenár plný štiplavých dialógov a film plný intenzívnych hereckých výkonov, na téme až tak nezáleží. Záverečná pasáž je husto prekvapivá a patrí k najsilnejším momentom v politickom žánri. Frankenheimer bol v tomto období v silnej forme a z Lansburky ide patričný rešpekt a strach. ()
Trochu sklamanie spojené s prehnanými očakávaniami. Scenár je originálny a pútavý ( až na celú úplne zbytočnú linku s Janet Leigh) ale atmosférou aj formou mi to skôr než slávne politické thrillery pripomínalo sci-fi B-čka z 50.rokov, ktoré mám síce v obľube ale tu bolo zarobené na viac - oveľa viac. 7/10 ()
Slavný, ale dnes vlastně trochu pozapomenutý politický thriller, jenž je de facto svědectvím své doby. Lehce schizofrenní zápletka, kde není jasné, zda autor pranýřuje paranoidní mccarthysmus nebo chce představit děsuplné nebezpečí komunistických agentů. Velmi naivní představa hypnotické manipulace je sama o sobě děravá jako cedník a moc tomu nepřidává ani Sinatrovo odříkávané "herectví", na stranu druhou mě hodně bavila mladá a krásná Janet Leigh a především ďábelská mrcha Angely Lansburyové. Ačkoliv jsem nebyl pohlcen tehdy jistě brutálně děsivým příběhem , rozhodně jsem se nenudil a silné dějové zvraty (senátor a jeho dcera, finále s twistem) jsem si náležitě vychutnal. Rozkolísaný film a to nejen díky tomu, že notně zestárl. Vynáším tři kárové dámy.. ()
Dosť veľké sklamanie. Čakal som preslávený polit thriller a zároveň dôvtipnú satiru na mccarthizmus a film neuspel ani na jednom fronte. Namiesto toho som sledoval rutinný thriller s dvomi dobrými scénami (finále a vražda), ktorý bol naťahovaný na neúnosnú mieru a dosť herecky nevýrazný. Pôvodne som chcel ísť na 2* (paralely s Kennedym a rádobykontroverznosť tématiky dávno vyprchali), ale to finále a Jossie :-))) jednu* pridali. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (21)
- Frank Sinatra chtěl, aby roli paní Iselinové hrála Lucille Ball namísto Angely Lansbury. (Kulmon)
- Armádní psychiatr v tomto filmu byl první černoch obsazený do role, která nebyla specifikována jako pro černocha. (Kulmon)
- Během prologu, který se odehrává v roce 1952, čte jedna z barových dívek časopis, na jehož obálce je Tony Curtis a Janet Leigh, která hraje hlavní ženskou roli v tomto filmu. (Kulmon)
Reklama