Režie:
Duncan TuckerKamera:
Stephen KazmierskiHudba:
David MansfieldHrají:
Felicity Huffman, Kevin Zegers, Fionnula Flanagan, Graham Greene, Elizabeth Peña, Burt Young, Carrie Preston, Stella Maeve, Danny Burstein, Paul Borghese (více)Obsahy(1)
Transexuál Bree (Felicity Hoffman) šetří každý dolar, aby mohl zaplatit za vytouženou operaci, která z něj konečně udělá ženu. Jednoho dne zvedne telefon a dozvídá se, že jeho syn Toby sedí ve vězení v New Yorku. Neochotně se tedy vydává no New Yorku dostat kluka z vězení. Syna mu předají beze slova vysvětlení a Toby považuje tu divnou ženskou za potrhlou misionářku. Bree nevidí důvod, proč něco vysvětlovat a Toby chce co nejdříve zmizet do Los Angeles. Rozhodnou se tedy, že pojedou spolu, přičemž Bree má v plánu vysadit Tobyho u pěstounů. Začíná trans-americká cesta, která oběma připraví nejedno překvapení. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (154)
Tento film jsem měla tu čest vidět jednou už před několika lety, a mohu říci že i s odstupem času a znalostí toho co se stane, měl pro mě stále své velké kouzlo - ať už kvůli neotřelému příběhu a odvaze dotknout se vážného tématu transexuality, nebo výborným hereckým výkonům (samozřejmě v čele s Felicity Huffman). Příběh muže-ženy, která stojí na prahu své životní proměny v sebe sama, kdy ji náhle jeden telefonát nechtěně hodí do konfrontace s vlastní minulostí, se kterou se ukáže není Bree, alias Steve, úplně vyrovnána. Možná příběh nejde úplně pod povrch a drží se v rovinně road-movie, nicméně kdyby šel, tak by se v něm tvůrci asi utopili a z mého pohledu je dobře, že si tím i ponechal svojí lehce odlehčenou rovinu a neměnil se zbytečně v přílišné drama. ()
Celá Amerika (a celý svet tiež) je trans. Heterosexuáli, bisexuáli, homosexuáli, transvestiti, kresťania, židia, indiáni a mexičania. Tak napríklad syn ženy, ktorá je jeho otcom, je homosexuál, možno bisexuál, zo štrvrtiny je židom a z troch štvrtín kresťanom. Transamerika je po genetickej stránke ten najzmätenejší film, aký som kedy videl. Jeho posolstvom je ale to, že city, pocity a trápenia jeho postáv sú kryštalicky čisté, rovnako ako ľudí, ktorí si myslia, že sú po stránke pôvodu a sexuality jasne určení. Nie sú! Ale čo čakať od reálnych postáv v reálnom svete, keď ani ten literárny Frodo v tom nemal jasno a na konci filmu sa prezradil. Podľa mňa je Transamerica typom filmu, ktorý charakterizuje súčasný stav americkej kinematografie a nie vysokorozpočtové produkty Hollywoodu. Odľahčene (ale úprimne) o závažných veciach a ľudských problémoch, s takýmto prístupom sa jednoznačne ztotožňujem. ()
Trochu úchylný, ale znesiteľný film asi vďaka tomu, že hlavnú (mužskú?) postavu hraje žena upravená do mierne nevábneho vzhľadu. Správanie takmer dospelého chlap(c)a bolo vykreslené dosť nereálne, ale aspoň zábavne, keď ho montovali do úrovne 8-ročného decka, pričom jablko nepadá ďaleko od stromu a jeho orientácia je tiež všelijaká. Na filme nie je nakoniec nič obzvlášť zaujímavé, ani príbeh, ani postavy, a nemala to byť bláznivá komédia, takže ani zo zvláštneho rodinného stretnutia sa nedali vytlačiť žiadne humorné situácie. –––– Popište vztah ke svému penisu. – Ten já nenávidím. ()
Příběh tak silný a opravdový, že mi chvílemi z toho všeho naskakovala husí kůže. Taková je Transamerika - autentická, působivá a hlavně ze života. Oba hlavní hrdinové to nemají v životě lehké a na tuhle cestu skrze Ameriku určitě jen tak nezapomenou. Film vyniká snad ve všech ohledech. Herecký výkon Felicity Huffman je vskutku dechberoucím příkladem toho, jak si jeden herec dokáže přivlastnit celý film. Kevin Zegers podává svůj životní výkon a Fionnula Flanagan byla správně ulítlá. Hudba byla naprosto úžasná - závěrečná píseň Travelin´ Thru od Dolly Parton a zejména Like a Rose od Lucindy Williams. Scénář byl skvělou směsí komedie a dramatu, přičemž obě dvě složky byly použity účelově a vhodně. Zkrátka film, který vás lapí hned v úvodu a donutí vás běžet s ním až do konce. ()
Tenhle film, po přečtení anotace v tisku, trošku klame tělem - většina asi čeká něco dost jiného a poněkud víc "úchylného" než tenhle v podstatě jednoduchý příběh s jednoduchým poselstvím, že na tom, co kdo má nebo nemá v kalhotách nezáleží. Hlavní "hrdinka" byla tak skvěle zahraná, že jsem teprv z titulků zjistila, o koho kde - a to na Felicity už pár měsíců koukám skoro každý týden! Doporučuji!!! ()
Galerie (24)
Zajímavosti (11)
- Sydney (Carrie Preston), napůl židovka, používá ve filmu jidišskou frázi "kin-ahora", s níž reaguje na zprávu o sebevraždě Tobyho matky. Fráze znamená ve volném překladu: "Nechť je vše zlé odvráceno." Sydney ji však použila ve špatné situaci, jelikož ji židé užívají jako reakci na něco dobrého (pro Čechy např. "Musím to zaklepat.") a ne na tragickou zprávu. (hansel97)
- Felicity Huffman musela své scény dokončit o něco dříve kvůli natáčení seriálu Zoufalé manželky (2004). (hellstruck)
- Po podstoupení závěrečné operace má Bree (Felicity Huffman) stále nalakované nehty. Lak na nehty se však před operacemi, u kterých je na to čas, odstraňuje, aby si zdravotníci mohli všimnout změn v jejich barvě. Při nedostatku kyslíku pod nimi totiž kůže modrá. (hansel97)
Reklama