Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film „El paso“ diváka zavede do kotle vášní, emocí a živelnosti. Režisér Zdeněk Tyc se po úspěšných „Smradech“ už podruhé vrací do světa Romů, který v nás zpravidla vzbuzuje strach a rozpaky, přestože o něm vlastně vůbec nic nevíme… „El paso“ je inspirováno skutečným osudem romské vdovy, matky devíti dětí. Filmová rodina Horváthových má dětí sedm. Příběh začíná okamžikem nečekané, tragické smrti otce. Matka Věra najednou stojí sama proti úřadům, odhodlaná udržet svou početnou rodinu pohromadě za každou cenu, jenže zoufale nepřipravená. Sociální odbor dává k soudu žádost na odebrání jejích dětí a následné svěření do ústavní péče. Ze dne na den jsou vystěhováni na periferii do sociálního bytu o jedné místnosti. Případ Věra versus město se dostane k mladé, ambiciózní advokátce. Svět Romů nezná a ani ji příliš nezajímá, celou kauzu bere zpočátku jako odrazový můstek své začínající kariéry. Navzdory svým předsudkům, nepochopení a občas i samotné Věře, která blonďatou advokátku zpočátku odmítá vpustit do svého světa, případ nevzdá. Naštěstí není sama, kdo stojí na straně rodiny proti většině. Je tady ještě lehce nepraktický, ovšem o to pro svou práci zapálenější, kurátor Kochta. Jeho snaha pomoci Horváthovým je přiživována také ryze soukromým zájmem o atraktivní advokátku…

„El paso“ nekončí happy endem, jen jeho příslibem. Bez lakování na růžovo nabízí pozitivní příklad. A také čas na přemýšlení, zda být Romem opravdu znamená být vinen. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film o Romech do hodin občanské výchovy. 1) Netuším, zdali jsou Romové takoví, jak tu jsou zobrazeni, ale pokud ano, pak budoucnost vzájemných vztahů nevidím dobře. 2) V hollywoodském podání bych viděl dvě možné koncepce. Buď by film hýřil pozitivním myšlením, hodní a nepochopení Cikáni by vysoudili milióny a za ně si koupili původní byt anebo naopak v černém sociálním dramatu by nepoučitelní Cikáni klesli až na dno společenského bahna a skončili na ulici potažmo ve vězení. Hbití scénářopisci by rozvedli i náznaky účelového jednání ze strany "magi srátu" a vytvořili nesporně úspěšný politický thriller s Cikány jako oběťmi a sociálním odborem jako převodní pákou zlovolných zájmů v pozadí stojících budoucích majitelů nemovitosti. Ale Zdeněk Tyc vytvořil film veskrze český, lehce úsměvný, lehce tragický, politicky i lidsky korektní, který asi nikoho neurazí, ale bohužel také nikoho nezvedne ze židle. 3) A přitom by mohl...Herecké výkony romské rodiny překypují přesvědčivostí, děti jsou k sežrání autentické, zejména dospívající syn (no abych si ho nevšiml, že), matka je nejvýraznější a jedinou opravdovou a plnokrevnou postavou filmu, ostatní jsou spíše jenom typové charakteristiky. 4) Přesto však budoucnost filmu vidím v promítání s následnou diskusí v hodinách občanské výchovy. Nic víc, nic méně. Sorry, pane Tyci. ()

berusche 

všechny recenze uživatele

Už když běžel snímek poprvé, musela jsem přiznat, že Tyc mě svou nevtíravou touhou po odkrytí některých skutečností v této problematice hodně baví. Baví mě hlavně proto, že, na rozdíl od Magnuska, nedává rovnou jasný návod, ale nahlíží na to i z druhé stránky, a nutí diváka, aby taky trochu přemýšlel hlavou, ne jen kolenem (či poněkud omezenou mozkovou kapacitou, která bývá vlastní některým skupinám). A tady opět jasně předal poselství, které ovšem rozklíčovat mají možnost pouze ti, kteří chtějí: nikdo nikomu nevnucuje, že jsou to charakteři, ale každopádně není správné dívat se na to příliš úzkou optikou. Mám dojem, že do scénáře bylo vloženo i pár takových vět jako "vy se na to díváte ale z vlastní perspektivy". Nehodlám tady polemizovat nad tím, zda to je či není podle pravdy, místy je z toho samozřejmě cítit úmyslné dotažení do větší gradace zcela násilně, přesto námětem dobré, zpracováním více než autentické. ()

Reklama

paascha 

všechny recenze uživatele

Díky filmům, jako je tento, si spousta lidí myslí, že cigoši jsou vlastně chudinky. Že si za svůj život odpovídá každý sám, to už tam není. A že když chci něco mít, musím si na to ušetřit nebo vydělat, a ne to čornout nebo koupit ze sociálních dávek, které beru místo práce na parchanty, které si vymrdávám jako o život, jen abych nemusel do práce. Na druhou stranu je pro lidi z těchto sociálních a etnických oblastí dost obtížné najít i špatně placenou práci, když jsou negramotní, nevzdělaní a jediné, co umí je šlapat a krást ()

VasaX 

všechny recenze uživatele

El paso je zajímavý snímek, který trpí svou dvojakostí. Funguje svou komorností spíše jako TV film. Ale sám si dělá medvědí službu - dramatizací až karikaturností shazuje a překrývá jistá poselství a nástiny, korelující s reálnými problémy a nastiňující třecí plochy. A ty zapadnou právě na dramatizaci, která sama o sobě díky snaze o "nepřehnanost" sama o sobě poněkud kulhá. Celkově jsem z El paso rozpačitý. Nemá to bohužel filmových kvalit a jako "informační/edukační snímek" k sociální problematice a problematice romského etnika v této oblasti selhává svým zpracováním, které sice vhodný obsah má, ale ponižuje ho a upozaďuje. Škoda, jinak by to mohl být zajímavý počin, jak pro diváky, tak do ruky účastníkům edukačních procesů a osvěty, či v oblasti sociální práce. Zdeněk Tyc měl asi zvážit, kde bude jeho priorita. Cesta středem - sociální výpověď a rádoby dramatický (humorně odlehčený) film, očividně nefunguje. ()

rt12 

všechny recenze uživatele

Chudák vdova, devět dětí, slovo antikoncepce nikdy neslyšela, chce to osvětu. Chce to víc pomáhat, větší sociální dávky. Taky bych navrhovala, aby bydlení a jídlo platilo město nebo obec. Jak Ti ubozí mají jinak vyjít ? Kde mají brát na chlast a pobavení. Za to, že jsou ve většině případů blbý jak ,,punštok" můžou školy a hnusní bílý učitelé. Oni za to nemůžou, oni jsou jen divoká krev nejspodnější kasty Indů. Pak jistě chápete, že jim nezbývá udělat nic jiného než EL PASO. Už mi ty filmy o utlačované a nepochopené menšině lezou krkem. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (2)

  • Film získal roku 2009 zvláštní ocenění na festivalu českých filmů Finále v Plzni v kategorii nejlepší celovečerní film. (JoranProvenzano)
  • Hlavní hrdinku filmu ztvárňuje Irena Horváthová, která je zpěvačkou skupiny Gulo Čar a před kamerou stála v tomto filmu poprvé. (Pumiiix)

Reklama

Reklama