Režie:
Richard DonnerScénář:
David SeltzerKamera:
Gilbert TaylorHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Billie Whitelaw, Harvey Stephens, Patrick Troughton, Martin Benson, John Stride, Freda Dowie, Nicholas Campbell (více)Obsahy(1)
Narodil se v šest hodin, šestého dne šestého měsíce... Britsko-americký film Přichází Satan! režiséra Richarda Donnera patří ke komerčně nejúspěšnějším hororům s okultistickou tematikou, které prožívaly svůj rozmach ve Spojených státech 70. let. Působeni Satana je v Donnerově filmu dáno do souvislosti s politikou: americkému diplomatovi Robertu Thornovi je za podivných okolností podstrčen k adopci chlapec Damien, ve skutečnosti vtělení Antikrista. Po řadě záhadných nehod, jejichž oběťmi jsou lidé odhalující pravou tvář dítěte, vyhledá Thorn v zoufalství kněze, který mu vyjeví, co musí udělat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (589)
Ano, Vymítač ďábla je stále jen jeden, a tak, jak mě mrazí z jeho konce, mě asi už z konce žádného jiného filmu mrazit nebude, jenže... Jenže Přichází Satan! je zkrátka taky extratřída. A Goldsmithova hudba obzvlášť. Znal jsem ji pouze ze samostatného poslechu, ale až tady byla tak démonická, že jsem pochopil, proč se i nahluchlí akademici uráčili Goldsmithovi konečně toho Oscara dát (ačkoliv už dávno měl mít nejméně tři za Planetu opic, Pattona a Motýlka). ()
Hororová klasika o jednom čertovským princátkovi, kterou bych si klidně dovedl představit jako předškolnověkový sequel v životní cestě tohoto děťátka. Richard Donner s bravurou piluje hutnou atmosféru již od začátku, kdy postupné přidávání zlověstných prvků, jako jsou rotvajleři, tlamoidní chůvy a promyšlená "náhodná" úmrtí, dělají z Omena nezapomenutelnou hororovou lahůdku. Po letech jsem si jej s malými obavami zopakoval, no byly bezdůvodné. Pokud by se někomu stalo, že neviděl, pak doporučuju. ()
Málokedy ma dokáže starší horor zaujať, to však nie je tento prípad. Pravdepodobne aj preto, že je tu celkom zaujímavý dej, ktorý nedá veľký priestor na nudu a ošívanie sa. Ani atmosféra nie je zlá, s prehľadom dokázala navodiť pocit diabla v pozadí, pričom všetko je ešte zvýraznené solídnou hudbou, ktorá sem zapasovala na sto percent. No a samozrejme charizmatický Gregory Peck, na neho nemôžem zabudnúť, postavu politika zahral par excelance. Snímok rozhodne odporúčam, kvôli atmosfére však až v nočných hodinách, človek si film potom viac užije. 80/100 ()
Také máte pocit, že Antikrist je v současnosti v každém druhém spratkovi stojícím vedle vás v MHD, akorát že jeho fňukáni neprovází geniální Goldsmithův soundtrack? No i kdyby ne, tak vězte, že Omen patří do vzácného druhu filmových mysteriózních horrorů z dob, kdy tento žánr ještě stavěl na atmosféře a hercích. Směle ho lze řadit mezi Exorcistu či Dotek Medusy (a to nejen datem vzniku), byť se Damien i se svým psíkem v jejich stínu trochu krčí. Ne moc, ale trochu přeci jen. Reputaci si tak Satanův chlapec zachraňuje především skvostným závěrem, který však stejně výše dva zmínění mají lepší. ()
Už bylo napsáno velmi mnoho o hudbě Jerryho Goldsmitha velmi kladným textem: ve většině geniálním, kde převyšoval i můj pocit o tom, že Goldsmith je vynikající skladatel a v tomhle filmu je jeho mistrovsky podkreslená hudba v napětí a hrůzy v celém Donnerově díle jeho dosavadním vrcholem. Výborná klasika 70. let a s klidným svědomím můžu napsat, že 70-80.léta v tomhle žánru patří mezi špičku ve filmové kinematografii. Omen se zařadil nejen mezi ně, ale velmi převyšuje ve všech klasikách hororového žánru - a velmi se přiblížil k Friedkinovu mistrovskému vrcholu Exorcist (kdy omdlévali lidé v kině). Omen je geniální v hudbě a v provedené režii, ale ve scénáři a v tísnivé děsivosti (atmosféry) má Exorcist navrch. ()
Galerie (124)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (64)
- Harvey Stephens, který ztvárnil Damiena, vyhrál konkurs vskutku "ďábelsky" – když ho režisér Richard Donner vyzval, aby se k němu rozběhl a snažil se ho uhodit, chlapec ho prudce kopl do rozkroku a pokračoval v tom i poté, co Donner volal "Stop!". "Našli jsme ho," dodal potom. (-bad-mad-wolf-)
- Za temné chorály, kde sbor opakuje slova „sangius bebimus, corpus edimus“ (pijeme krev, jíme maso), dostal skladatel Jerry Goldsmith svého jediného Oscara za Nejlepší hudbu. (DominikV)
- Rotvajleři použití v jedné ze scén neočekávaně napadli své trenéry a vážně pokousali kaskadéra. (zdenur)
Reklama