Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Harris SavidesHrají:
Larry David, Adam Brooks, Lyle Kanouse, Michael McKean, Yolonda Ross, Conleth Hill, Marcia DeBonis, Evan Rachel Wood, John Gallagher Jr., Willa Cuthrell (více)Obsahy(2)
Výstřední Newyorčan Boris Yellnikoff (Larry David) odkládá život vyšší společenské třídy k ledu, aby se mohl oddávat svobodnějšímu životu. Nejraději však svou nekompromisní kritikou čehokoli a kohokoli krmí své kavárenské přátele, studenty šachu, obyčejné kolemjdoucí i samotné diváky. Odmítá se řídit jakýmikoli konvencemi a jeho životním krédem je: užívej si, co to jde. A tak, když se shodou náhod potká s mladou dívkou Melody (Evan Rachel Wood), obrátí znovu celý svůj život naruby. A nejen sobě… Stárnoucí Boris, naivní Melody, její sexy matka a upjatý otec procházejí postupně očistnou katarzí, v nichž se zbavují všech předsudků o „šťastném životě“. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (458)
Snad nikdy víc jsem netoužil být alespoň chvíli v New Yorku. Tohle město musí být tak inspirující, když inspirovalo Woodyho Allena k napsání a natočení tohoto filmu, který k Vám promluví (a to doslova). Opět dokonalý scénář, jehož dialogy jsou místy absurdní, že pobaví. Stejně tak i postavy, které se během filmu změní o více než 360 stupňů. Nezmění se hlavní postava Boris Yellnikoff, která díky svému věku a možná svému IQ 200 má nad vším nadhled a dospěl tak k závěru: "Whatever Works". Takže užijte si film, co to jde. ()
V poslednom čase mi akosi novšia tvorba W. Allena nešmakuje, no pritom ani nemôžem tvrdiť, že som výrazne sklamaný. Len jednoducho stále čakám niečo viac. V tomto prípade ma však postava do seba zahľadeného výstredného a neurotického génia Borisa dokázala baviť po celý čas, občas tie jeho hlášky a názory na život vážne stáli za to, i tie scénky so šachom pobavili. No časti dejovej linky mimo tejto zaujímavej persóny nestáli za veľa (hlavne scénky s rodičmi Melody boli jedna veľká trapošina, ktorá sa s blížiacim sa koncom stupňovala), takže som v tých chvíľach trpel výraznou nudou, z ktorej ma vždy vyslobodil až Boris. Našťastie bol na obraze často. Najmä vďaka nemu hodnotím lepším priemerom. 65/100 ()
Myslím, že tento film stojí a padá na Larry Davidovi, který je možná tím nejlepším ztvárněním Woodyho v době, když se samotnému Woodymu nechce před kameru. Whatever Works se někomu může zdát jako moc kousavé či agresivní dílo, jak zde někteří píší, ale neviděl bych to tak černě. Zkrátka a dobře, jak nám tak Woody stárne, tak si uvědomuje, že všechno to, na čem lpíme, vlastně neznamená nic, hlavní je, abychom byli šťastní a to jakýmkoliv způsobem. Něco na tom možná bude… Každopádně ještě jednou pochvala Davidovi a já si jdu hledat nějaké další filmy s Evan Rachel Wood. ;-) 80 %. ()
Film Woodyho Allena bez Woodyho Allena v hlavní roli, přesto o Woody Allenovi a jeho osobnosti a humoru, promítajícím se v každém vtipu, gagu či replice. Boris Yellnikoff - bývalý fyzik, bohém a génius v jedné osobě - se setká s mladou naivní kráskou Melody. Jejich následný vztah se pak stane plátnem pro projekci více než 40leté filmařské kariéry Woodyho Allena - se všemi klady i zápory. První půlka je nedostižný gejzír specifického Allenova humoru, narážek na zkaženosti světa, důrazu na vlastní fóbie a neurotická třeštění. Ano, všechno už tu bylo, jenže v tomto filmu to vnímám jako kondenzovaný sumář toho nejlepšího, co Allen stvořil a chtěl svými filmy říct - jakési "best of", ohlédnutí za unikátním rukopisem. Druhá půlka je volnější, příběh se rozvíjí až ad absurdum - nejlépe je to vidět na proměně osobnosti Melodiných rodičů. Ale absurdita je u tvorby člověka, který má rýmu za příznak rakoviny, naprosto ospravedlnitelný komediální prvek - Navíc u tohoto filmu, který vnímám jako nadsazenou a vědomou parodii sebe sama. Prostě: Whatever works... Yeah! It's working. ()
S mnohými z vás je to těžké. Když v následujícím filmu You Will Meet a Tall Dark Stranger Woody zvolil velmi otevřené konce všech dějových linek, nelíbilo se vám to. Když tady naopak končí ve velmi smířlivém duchu, taky se vám to nelíbí. A to je základní premisa stejná - všechno závisí na štěstí, nic není jisté... Tak co s vámi. - Ale dost hudrování. Boris Yellnikoff je neurotický intelektuál Woodyho typu, i když v lecčems jiný - je nekompromisnější, naštvanější a misantropičtější než Allen ve svých klasických kreacích. Za sebe tvrdím, že je to dobře - nenávist k lidem s Larry Davidem sdílím úplně stejnou, a to ani nemusím mít IQ 200. Ostatní postavy se ale mění až příliš snadno: "všichni ti jižanští pánbíčkáři, co se přijdou modlit k Borisovým dveřím", se jako zázrakem změní, stačí mávnout kouzelným proutkem. Přece jen, aby se konzervativní militantní fundamentalistický křesťan změnil v citlivého gaye tak snadno...no, nevím nevím. A u Henryho Cavilla jsem jen litoval, že mu v Tudorovcích neusekli hlavu. Zato u rozkošně pitomoučké Evan Rachel Woodové si dokážu představit, že by pobláznila ne jen jednoho dědka a neúspěšnýho herce. Zkrátka a dobře, další Woodyho vztahová variace opět dokazuje, že vztahy, to je jen o štěstí. O ničem jiném. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (3)
- Role Borise Yellnikoffa byla původně napsaná pro Zero Mostela. Po jeho smrti v roce 1977 Woody Allen scénář odložil, ovšem v době potenciální herecké stávky mezi lety 2008 a 2009 se rozhodl použít starý scénář pro svůj nový film. (Kreeki)
- Larry David už s Woodym Allenem spolupracoval na filmech Zlaté časy rádia (1987) a Povídky z New Yorku (1989). (LucyD)
- Woody Allen má ve zvyku ve svých filmech také hrát. Toto je jeden z mála filmů, kde tomu tak není. (Ganka)
Reklama