Epizody(3)

Znalec černé magie Ivan Trojan a policejní komisař Jiří Dvořák pátrají po pachateli série rituálních vražd. Napínavý kriminální příběh inspirovaný existencí tajemné Ďáblovy bible. (Česká televize)

TV spot 3

Recenze (435)

misterz

Nemám moc v láske kriminálky, ale toto ma teda chytilo. Svieži vánok v českej kinematografii po všetkých tých Troškovinách, Kameňákoch.... Príbeh je budovaný postupne a veľmi zaujímavo. A čo je hlavné, je živený perfektnou atmosférou na pozadí tajomna a mysticizmu. Niečo, čo mám veľmi rád. Niektoré scénky mi pripomenuli moju milovanú Deviatu bránu. Do poslednej chvíle som nevedel, ako to celé skončí, čo ma udržiavalo v ustavičnom napätí. Trojan zahral ako obyčajne excelentne, počítam, že raz sa pripojí k legendám českej kinematografie, všade kde hrá je zárukou kvality. Určite sa preto oplatí skúsiť aj Ztracenú bránu, ktorá je voľným pokračovaním tohoto skvelého filmu a kde hrá opäť jednu z hlavných úloh I. Trojan. 85/100 ()

S.Quentin QUALE

Opravdu jsem notnout chvíli přemýšlel o čtverce, ale nebudu zbytečně měkkej jen kvůli tomu, že je to český film se zajímavou tematikou. Jedná se o regulérní okultistickou kriminálku se moc fajn zápletkou, přičemž první s podtitulem Noc hadů je vynikajícím úvodním dílem, který navnadí neskutečným způsobem. Bohužel danou kvalitu Jiří Strach a především Arnošt Vašíček nejsou schopni udržet, takže v prostřední části Vražedný kód se setkáváme s enormní dávkou scénáristické naivity a lajdácké zkratkovitosti, jež hraničíc s trapnosti sráží tento díl na úroveň podprůměrné televizní břeče. Situaci trochu zachraňuje finále s názvem Brána nebes, ale ani ta zdaleka nedosahuje levelu nastoleného prvním dílem, takže celkově jsem z výsledku docela smutný a hodnotím za tři relikvie, ale abych jen nebečel, tak jako český televizní film můžu tuto nadprůměrně herecky obsazenou minisérku i doporučit. Pozn.: dostupné ke zhlédnutí na webu ČT. 69% Update: Doporučuju ještě lepší volné pokračování Ztracená brána. ()

Morholt

Tuzemská reakce na všechny ty šifry a tajemna, která se začala po vydání Brownova románu množit jak houby po dešti. Technicky to vůbec nebylo špatné a ani hercům není moc co vytknout, ale celé to půsoní tak nějak úsměvně a nemohl jsem se donutit k tomu, abych to začal brát vážně. 60% Strachovi za odvahu. ()

Gilmour93

V poslední epizodě, kdy PhDr. Runa pobíhal s křížem jak roztržitý anděl a s pomocí pardubického black hat satanisty prováděl deduktivní kejkle na hranici parodie, jen aby porazili Lucifera v sudoku, jsem si konečně uvědomil, co vlastně sleduji. Petronela, Uriáše a oholeného Mikuláše Šímovou v Anděl Páně 1.5.. ()

honajz

Hodnocení po zhlédnutých 2 dílech... Filmařsky na ČR je to nadprůměr. Líbí se mi různé drobné vtípky, rýpance, mrknutí okem, detaily, kamera a jízdy kamerou, nasvícení, lokace... Ale ten příběh malinko, někdy víc, pokulhává. Je to asi jako kdybyste si koupili oříškovou mléčnou čokoládu ve zlatavém obalu a uvnitř byla jen tmavá hořká čokoláda s trošičkou oříškové drti... Někteří herci se plácají ve výkonech nahoru/dolů (pan Zindulka, jak ho mám rád), někteří jsou down skoro furt (ano, Munzarová a dokonce bych řekl i Geislerová, Voříšková byla dřevo dycky). Zase na druhou stranu - podobných mystických věcí by to chtělo daleko víc, a nejen od guru Vašíčka (jak je mi ten pán osobně jinak také sympatický .-)). ----- EDIT PO 3. DÍLE: Svým způsobem zklamání. Spousta nedořešených věcí. Logické chyby (např. kde se vzala v Broumově Jitka Schneiderová a proč? Porta Coelli je u Tišnova - i s majáčkem a v noci po dálnici to může trvat z Prahy minimálně hodinu se tam dostat - a minimálně hodinu zpět. Jak to, že v závěru nešel otec se hned podívat za dcerou, jak na tom je? Podezřelou mrtvolu neodváží pohřebáci, ale ústav soudního lékařství. Atd.) Dá se říci, že profesionální Strachova režie celkem banální historku pozvedla na o hodně vyšší úroveň. ()

Zajímavosti (19)

• Úvodní gregoriánský chorál (Urbs Ierusalm Beata) je stejný jako ten, který zpívá Sean Connery ve filmu Jméno růže. Dalším odkazem je věta "v tom spočívá veškerý smysl trezoru" (MeaCulpa)
  • V hebrejštině je každé písmeno skutečně zároveň číslem. Jejich hodnotu se A. Vašíček snažil co nejvíce zachovat (u souhlásek to platí na 100%), ale malé úpravy byly pro potřeby seriálu nezbytné, především kvůli zjednodušení a srozumitelnosti. Ve staré hebrejštině se totiž nepsaly samohlásky: písmeno A, alef, se vyskytovalo jen výjimečně. Písmena O,U a W nahrazovalo V, které má číselnou hodnotu 6. Jméno slunečního démona Sorath, které vyšetřovatelé najdou v jeskyni, se v hebrejštině psalo jako SVRTH. Když sečteme číselnou hodnotu jednotlivých písmen: S (60) + V(6) + R(200) + Th (400) dostaneme také 666. (artcha)
  • Okolo 54. minuty druhého dílu lze vidět, že Lukáš (Filip Tomsa) leží a čte si knížku. Kniha nese název "Jitro kouzelníků" a napsala ji dvojice spisovatelů Jacques Bergier a Louise Pauwles. Kniha pojednává o okultismu, magii, tajných společnostech a jejich vliv na vědu a společnost. (Terva)