Reklama

Reklama

Sociální síť

  • Česko The Social Network - Sociální síť (více)
Trailer 2
USA, 2010, 120 min

Režie:

David Fincher

Předloha:

Ben Mezrich (kniha)

Scénář:

Aaron Sorkin

Kamera:

Jeff Cronenweth

Hrají:

Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Brenda Song, Rooney Mara, Max Minghella, Armie Hammer, Joseph Mazzello, Melise, Natalina Maggio (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Mark Zuckerberg je mladý student Harvardu, který je posedlý elitními kluby. Umí programovat jako nikdo, jeho povaha je velmi zvláštní, ale přesto geniální. Rozchází se s ním přítelkyně Erica a jeho reakce na sebe nenechá dlouho čekat. Na svém blogu na internetu ji okamžitě zesměšní a zároveň jen tak z nudy vytvoří server, na kterém se hodnotí atraktivita různých dívek ze školy. A protože Harvard nemá společnou ročenku, musí Mark hacknout weby různých kolejí a fotky z nich získat. Server slaví obrovský úspěch a připojuje se na něj během jediné noci stále více studentů. Tento postup se ale nelíbí správcům harvardské sítě, která pod tak obrovským náporem spadne. Na Marka čeká trest v podobě podmínečného vyloučení ze školy. Marka si ale díky tomu všímá trojice studentů, bratři Winklevossové a jejich společník Divya Narendra. Ti společně hledají programátora, protože chtějí vytvořit sociální síť studentů Harvardu.
Mark jim sice spolupráci slíbí, ale ve skutečnosti se rozhodne na projektu spolupracovat se svými přáteli. Finančního ředitele v tomto projektu by měl dělat Markův přítel Eduardo. Ten s nápadem souhlasí a zakládají Facebook. Mark na Eduarda žárlí, protože mu nabídne členství Markův vysněný elitní harvardský klub. Mark neustále ruší schůzky s bratry Winklevossovými a jejich společníkem a chlapci postupně zjišťují, že jejich programátor realizuje jejich plán bez nich. Naštvou se a nakonec se rozhodnou podat na Marka žalobu. Facebook se mezitím těší stále větší oblíbenosti a Mark se rozhodne, že je na čase začít expandovat i na ostatní vysoké školy v zemi.
Stále více uživatelů se připojuje, Mark s Eduardem přijímají další programátory na práci a Eduardo vkládá do společnosti kapitál. Eduardo soustřeďuje svůj zájem na potencionální investory, Mark tuto potřebu ale nemá a nesouhlasí s možností reklamy na Facebooku. Větší důležitost přikládá schůzce s mužem jménem Sean Parker, který kdysi založil dvě internetové společnosti. Mark je z muže na první pohled unesen, Eduardo jeho sympatie nesdílí. Nicméně se nechá přemluvit, aby zafinancoval pracovní výlet Marka a několika společníků do Kalifornie, kde by mohl mít Facebook podle Marka slibnou budoucnost. Eduardo má několik pracovních schůzek v New Yorku, takže netuší, že v Kalifornii se mezitím rozjíždí velká spolupráce mezi Markem a Seanem. Sean slibuje pomoc s rozšířením Facebooku na další kontinenty a nutno podotknout, že se mu to daří. Když tuto skutečnost zjistí i bratři Winklevossové, jsou vzteky bez sebe a jsou odhodláni Marka zničit... (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (1 922)

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

perfektní film, skvěle zrežírován, minimálně na oscarovou nominaci hlavních aktérů zahrán, a hlavně taky napsán. Prostě sem se cítil strašně skvěle hned po úvodní scéně, kde bylo jasně cítit jak dokonalý scénář bude. Na některé scény jsem zíral s otevřenými ústy, prostě sem nevěřil tomu, že i takhle relativně "nudný" film s nudným tématem mně dostane, ale mistr Fincher to znovu zvládl. SAmozřejmě nic zas tak jiného jako Klub nečekejte, ale stále je to vysoký nadprůměr, který by se měl stát pro dnešní tupou mládež povinným. Aby když už celé hodiny jsou na tom podělaném Facebooku viděli, jak to vlastně začalo. Úžasné, a abych nezapomněl ta hudba to samozřejmě taky skvěle doplňuje a bez ní by pár scén nemělo tak dobrou atmosféru, zůstalo by "jen" dechberoucí hraní, úžasná technická stránka a dialogy, které na sebe navazují v absolutně propracovaném sledu a hlavně mají smysl i když často je řeč o věcech, které normálnímu člověku nic neříkaj. PS: Mohl by mi vysvětlit, co měla znamenat ta scéna závodu v Londýně? Nějak mi do celkového vyznění filmu vůbec nepasovala. Ale byla skvělá :) Tenhle film rozhodně uvidím ještě mnohokrát. 95% ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Fejsbúk, horký fenomén současnosti. Ať se nám to líbí nebo ne, ovládl během několika let životy nás všech. Nejenom těch pěti set miliónů připojených (pro srovnání: zhruba tolik obyvatel má celá Evropská unie), ale právě že i těch nepřipojených. Platí, že kdo není na Facebooku, jako by ani nežil. Technologicky a komunikačně vyspělá současnost stvořila Facebook a ten na oplátku onu současnost tak silně ovlivnil, že výsledky ani následky odstartovaného vývoje nejsme nyní schopni dohlédnout. Nedivím se Davidu Fincherovi, že jej tato modrá ikona zaujala natolik, že o ní točí film sotva pár let po jejím vzniku. Jiní se něčeho podobného dočkají až desítky let po své smrti, Marku Zuckerbergovi se to povedlo v šestadvaceti (a s pár miliardami dolarů na kontě). Zápletka filmu se víceméně drží známých faktů kauzy Zuckerberg - Saverin - bratři Winklevossovi. Nicméně interpretace motivů a vztahů postav či psychologická kresba jednotlivých charakterů jsou již čistě autorskou spekulací. Je tedy možné pouze se dohadovat, nakolik ztvárnění situace odpovídá skutečnosti. K filmařskému řemeslu samotnému není v případě zkušeného Finchera třeba cokoli dodávat. Scénář, režie, hudba, výběr herců - to vše je vynikající; přičemž zejména Justin Timberlake mě svým solidním výkonem velmi mile překvapil. Na relevantní hodnocení vlivu a dopadu Facebooku na svět je ještě brzo, nicméně biografie jeho vzniku se povedla velice dobře. ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Jak mi Fincher přijde preciznější, tak mi přijde prázdnější. Už brzy bude nejspíš úplně nejpreciznější a zároveň nejprázdnější. On odchod z kina s pocitem: "Hm, tak mistr vzal zakázku a zpracoval ji poctivě," nesvědčí moc ani o poskytnuté zábavě, natož případné transcendenci. Nejde o filmovou exhibici, ale exhibicionismus. Social Network představuje geniální lidi od počítačů jako dokonale naplňující prototyp nerda, tedy člověka s nulovou sociální inteligencí, kterého nic od počítače nedostane, s tou výjimkou, že mnohem více chlastají a šukají. Mohou sebevědomě a nabubřele žvanit (zdejší Zuckerbeg) nebo být zajíkavě plyšoví (zdejší Saverin - a je jedno, že neprogramuje). Na Harvardu vůbec, zdá se, studuje pouze banda fetujících, mrdajících, chlastajících géniů, kteří pohrdají obyčejným člověkem, leč vymetou každý komín s pěkným okolím - ovšem ta necitlivá banda v mžiku i přes přeplněný společenský život podlehne kouzlu fejsbůku. Obzvláště zrůdným způsobem jsou tu zobrazeny ženy, jež nejsou než kurvy provlhlé od toho, jak si do vagíny neustále strkají jeho "peníze" a "úspěch". S výjimkou Eriky, která má nadzjevně ztělesňovat tu zdravou, nám normálním vlastní opravdovost. Tak se pěkně poplácejme po ramenou a řekněme si: "No jóó, oni jsou možná geniální a mají prachy, ale my jsme stejně lepší jako lidi. Taky šťastnější." Když se to pěkně ozvučí, ohudbí, jezdí se kamerou semhletámhle, hlavně svižně, což se řekne i v střižně a: "Staccatózně žvaň a mel, Zuckereisenbergu!" toto letí, jéje, viďte? Tohle nepovažuji za generační ani žádnou jinou výpověď, ale za podbízivost. *** hvězdy, páč jsem to Fincherovi první půlku filmu žral i s navijákem a teprv pak se udice přetrhla. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Je to snadné. Když harvardskému nerdovi nejde sport, začne si honit místo něčeho jiného jedničky a nuly, aby připoutal mládež po celém světě k počítači a udělal z některých podobné sociopaty, jako je on. A máme tu pohnutou true story vizionáře nové generace. Nebo snad říci degenerace..? Lehce přikrášlené drama o zparchantěném zplození, prvních dětských nemocech, rodičovských půtkách a právních přích ohledně určení otcovství v případě jednoho dolary čím dál tím víc vyměšujícího Sociálního Netvora. Monstra, které se přes původní úmysl snadněji si vrznout změnilo v žrouta času, jenž izoluje lidi od nevirtuálního života, ba co navíc, žere už i malé děti.. V Columbia Pictures chytře vycítili velký zisk za poměrně nízkou investici a vsadili na jistou kartu. Eso Fincher se v "Praxi velkého třesku" drží narativního stylu Zodiaca, leč kulometné konverzace, nevýrazné herecké výkony (ten veslař - Terminátor s hlasem boha Ra z Hvězdné brány, co má digitálně přidanou hlavu na druhém dvojčeti, to bylo proboha co?) a až příliš velká režisérská rutina, kterou jen občas rozčísl T.Reznor, mě nechaly zcela lhostejným a jak si tak ti hoši přerozdělovali akcie, napadlo mě, jakpak je asi placený chirurg za transplantaci srdce, nebo hasič, co vynese dítě z hořícího domu. Asi hůř, ale můžete si ho přidat do Přátel, že jo.. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Můj vztah k The Social Network (TSN) se rodil poměrně komplikovaně. Bezprostředně poté, co jsem film viděl koncem loňského roku v kině, jsem sice věděl, že jsem se setkal s něčím absolutně precizním a výjimečným, ale nedokázal jsem si nějak rozumně odůvodnit proč. Navíc jsem měl problém vyrovnat se s chladnou odtažitostí filmu, která je tu patrná víc než kdy jindy u Finchera, a také s poměrně náhlým koncem. Až napodruhé, kdy jsem věděl, do čeho jdu, to do sebe všechno zapadlo a je mi jasné, že TSN s časem už jenom poroste. Přestože by se v tuto chvíli mohlo zdát, že o tomto filmu už bylo řečeno vše, pokusím se přece jen o několik svých poznámek. ___________ Faktem je, že nerdi se sice už před časem nadobro stali součástí popkultury a plnohodnotnou cílovou skupinou, na kterou začal cílit i Hollywood, ale nikdy se jim nedostalo takového portrétu jako tady. Vezměme si, které postavy jsou nejvíce charakteristické pro tento fenomén: Sheldon z TBBT, Michael Cera (Scott Pilgrim a další, v podstatě všechny jeho role), některé postavy od Apatowa. Všechny nesou větší či menší komediální podtón, kde se sice berou v úvahu typické "nerdí" vlastnosti, ale buď se z jejich absurdního vyobrazení nepokrytě střílí, nebo se považují za slabost, kterou je třeba překonat (a např. získat holku). Eisenbergův Zuckerberg sice zdaleka není dokonalý a trpí těmi samými "charakterovými vadami" (neschopnost empatie, sociální neobratnost, pocit nadřazenosti, sklony k autismu), ale právě díky nim (ne navzdory) dokáže stvořit nový celospolečenský fenomén a mít navrch v soudních tahanicích. Je jenom logické, že principy, na kterých (teoreticky) fungují vztahy ve společnosti, dokáže odhalit a využít jich ten, kdo se jich neúčastní (nerd) a může tedy z odstupu vše pozorovat. Asociálnost vede ke kreativitě. V tomto ohledu je "Facebook movie" skutečně jistou aktualizací Občana Kanea, když klasický, ryze americký narativ "Rise to Power" (vzestup k moci) spojuje s dnešním zeitgeistem. ___________ Oblíbené klišé, které říká, že TSN zároveň vystihuje, jak v novém století komunikujeme, je do určité míry zcela jistě pravdivé. Neuvěřitelně svižné dávkování informací dosahuje vrcholu v jedné z úvodních sekvencí, kdy Zuckerberg programuje Facemash a zároveň o tom bloguje. Jeho multitasking se zrcadlí v kulometné rychlosti střihu a monologů, které obsahově ani kvantitativně nelze pojmout a ani to není režisérovým cílem. Podobně formálně radikální byl i Gamer, jehož nepřehlednost rychle po sobě jdoucích záběrů téměř vytvářela nový estetický tvar a symbolizovala nemožnost se plně orientovat v zahlceném virtuálním prostoru. Ve filmu je také neustále přítomná síla mediální reality, která má v době maximální propojenosti lidstva nebývalý dopad na realitu fyzickou. Hrdinové filmu (především ústřední trio Saverin, Parker a Zuckerberg) tak musejí bojovat nejen sami se sebou, ale také se svým mediálním obrazem, který může jednoduše zničit vše, co do té doby budovali. ___________ Nezvykle minimalistické herectví Eisenberga se soustřeďuje v závěrečném záběru, kde se v jeho obličeji neobjevuje žádný náznak konkrétní emoce a naopak se zde nechává volné pole pro diváka, od kterého se očekává aktivní spoluúčast a záměrně se zde ponechává interpretační nejednoznačnost. ___________ (Bonusové DVD rulez) () (méně) (více)

Galerie (73)

Zajímavosti (71)

  • Scenár mal pôvodne 178 strán. Štúdio žiadalo, aby bolo odstránených aspoň 30 strán, avšak režisér David Fincher sa rozhodol ponechať všetky stránky. (WalterIK7)

Související novinky

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

24.02.2021

Tak se zdá, že starý dobrý David Fincher se přece jen vrací. Režisér pecek jako Sociální síť či Zodiac totiž nejenže chystá nový film, zároveň se ale bude jednat o temný thriller z pera scenáristy… (více)

Příběh GameStopu na velkém plátně

Příběh GameStopu na velkém plátně

01.02.2021

Studio MGM zakoupilo práva na chystanou knihu The Antisocial Network od spisovatele Bena Mezricha. Ten přitom knihu oznámil na konci minulého týdne, a to přesto, že její příběh vlastně stále probíhá… (více)

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

08.10.2020

Snímek Sociální síť Davida Finchera a Aarona Sorkina patří mezi jedny z nejlepší životopisných dramat vůbec. Právem taky získal tři Oscary za Adaptovaný scénář, Střih a Hudbu skladatelů Trenta… (více)

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

13.01.2019

Jen málokterý film se může chlubit tak perfektní kombinací režiséra a scenáristy, jako byla Sociální síť z roku 2010. David Fincher (Sedm, Zodiac) a Aaron Sorkin (Pár správných chlapů, Steve Jobs)… (více)

Reklama

Reklama