Režie:
Jan MoravecScénář:
Jan MoravecKamera:
Vladimír TůmaHudba:
Petr HapkaHrají:
Jiří Hrzán, Regina Rázlová, Libuše Havelková, Josef Hlinomaz, Helena Růžičková, Jan Libíček, Vladimír Menšík, Zdeněk Svěrák, Lubomír Kostelka, Jana Andresíková, Václav Trégl, Karel Hovorka st. (více)Obsahy(1)
Komedie o mladém páru, který se přestěhoval na sídliště... Do nových bytů na sídlišti se stěhují nájemníci, mezi nimi i mladí manželé (J. Hrzán a R. Rázlová). Jeden ze sousedů (J. Libíček) má zvláštní libůstku, a to šmírovat sousedy v jejich intimních chvílích, což mu panelákový byt bohatě umožňuje. Této vášni propadne i jeho návštěva (L. Kostelka). Jiný soused hledá svůj byt (Z. Svěrák), další (V. Menšík) si chodí do bytu mladých manželů zavolat z balkonu, neboť takto hledá jednu slečnu. Mladí manželé se radují, že budou konečně sami, ale maminka (L. Havelková), která bydlí nad nimi, jim neustále svým hlasovým komentářem vstupuje do života… (Česká televize)
(více)Recenze (40)
Zbývá položit jen jednu otázku, kde proboha byli cenzoři? Že by šlo o nějaký již dříve schválený scénář, který už nově nastupující garda nestihla zastavit? Zatímco ve stejné době emigrují velikáni nové vlny a na jejich místo kvapně nastupují prorežimní slouhové, Moravcovi se podařilo natočit film, který jako by vznikal v úplně jiné svobodné době (tedy o cca 2 roky dříve). Panelák je zde prezentován jako ošklivé uniformní bludiště, kde v duchu velkého bratra každý šmíruje každého. Maminka manželského páru, která sice pouze slyší co se děje, je tu vizuálně zachycena jako světlo, které by mohlo být i kamerou (ostatně s tajnou kamerou se ve filmu pracuje). Její oko do bytu mi tak okamžitě evokuje oko strany, tedy matka strana, která slyší všechno. Co dodat? Chtěl bych o okolnostech vzniku tohoto filmu vědět víc. ()
Nadčasový příběh propujuje svěží vtip s absurditou, kritikou. Na minimálním prostoru podává obraz doby. Skvělé herecké obsazení. Neskutečné, že soudruzi dovolili Janu Moravcovi jeho vlastní scénář natočit. Maminkovská role Libuše Havelkové jako " neviditelné herečky" je skutečně povedená, "že, děti?" ()
Už dlouho jsem neviděl tak otravný film. Ze začátku je to vtipné, ale to trvá tak pět minut. Pak se začnou fóry opakovat. A opakovat. A opakovat. A herci přehrávají, až je mi z toho smutno. Na konci sice přijdou ještě dva tři povedené vtípky, ale za to trápení do té doby to nestojí. Že to tu má 81%, to je mi docela záhadou. ()
Krátký, nízkorozpočtový, minimalistický příběh o neblahých dopadech sídlištní výstavby druhé poloviny šedesátých let, popisuje absurdní formou známé problémy bydlení v "králíkárnách". Koncept a atmosféra trochu připomínají studentský nezávislý snímek, ale námět i provedení jsou natolik zajímavé, že si náročný divák užije 35 minut poutavé filmařiny. Škoda jen, že filmy tohoto typu jsou tak nedoceňované... ()
Postavy Libíčkova a Kostelkova potěší každého archeologa. Svěrákova postava vypadá, jako by si ji psal sám a jako by těsně před tím četl ruské klasiky. „Žena se zlobí, někdy i udeří. Myslí si, že piji a já zatím hledám.“ Pak začíná poltergeist horor. „Už spíte, děti? To je dobře.“ „Ale, ale, maminko, to jsme ani nevěděli, že kouříte doutníky.“ Mám cukání se čtvrtou hvězdičkou, ale nebudu to přehánět. ()
Galerie (2)
Photo © Česká televize / Pavel Černý
Zajímavosti (2)
- Film sa natáčal na viacerých miestach Prahy. (dyfur)
- Ve scéně, kdy si Jan Libíček s Lubomírem Kostelkou promítají film, jsou v zrcadle za nimi vidět členové štábu. (Akumulátor)
Reklama