Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
Stalo se nemožné a dva géniové se sešli. Jeden z nich Wolfgang Amadeus Mozart prostřednictvím Toma Hulce a Miloš Forman, který se vrátil do své rodné vlasti natočit film, o kterém léta snil. O velké fresce plné hudby, kostýmů a emocí. A stalo se. Miloš Forman to dokázal. „Amadeus“ v žádném případě není a ani neměl být dokumentárně laděný životopis Wolfganga Amadea Mozarta. Je to zobrazení konfliktu mezi Antoniem Salierim a Mozartem, konfliktu průměrnosti a geniality v nepříliš vhodném človíčku. A to právě Salierim nedokázal překousnout. Scéna, kdy Salieri pálí kříž mluví za všechno. Kameraman Miroslav Ondříček čaruje a kouzlí a přináší nám nádherné obrazy. Každý by se nechal zarámovat. Theodor Pištěk je prostě geniální. Tak nádherné a věrné kostýmy se jen tak neuvidí. Frank Murray Abraham v roli Salieriho podal svůj životní výkon a své postavě vdechnul démoničnost a zvláštní auru. I když nevypadá nijak hrozivě, jde z něho strach. Tom Hulce jako Mozart naprosto excelovat a předvedl nám Amadea jako skladatelského génia, avšak hlavně jako genialitou obdařené roztěkané věčné dítě. Jsem hrdý na tento film, hrdý na Miloše Formana a hrdý na to, že dokázal natočit film, který se vyšplhal na Mount Everest mého TOPu. 100%. ()
Síla od prvních minut, kdy se Salierim v nosítkách běží sluhové do špitálu, sněží a do toho řve hudba. Formanovi se podařilo natočit životopisný film o hudebním skladateli tak, že se lidi, kterým vážná hudba nic neříká, sebrali a šli si koupit aspoň Malou noční hudbu a vůbec se najednou byli schopni podívat na kult kolem historické postavy nikoliv jako na sochu, která stojí někde v hale LŠU, ale jako na skutečný život skutečného člověka z masa a kostí i s odvrácenou stranou slávy. Kostýmy, které vytvořil Theodor Pištěk, jsou úchvatné a propracované do posledního detailu. Hudební kousky jsou skvěle vybrané a perfektně načasované, zvlášť povedená je scéna, kdy Mozartův diktát Requiem Salierimu je podmalován hotovou hudbou a prostříhán ujíždějícím kočárem. ()
S nadsázkou lze říci, že natáčení Amadea západní produkcí mělo pro Prahu 1. poloviny 80. let podobný význam jako výroba Pána prstenů na Novém Zélandu o dvě dekády později. Amadeus, to není jen psychologická studie osudového střetu výjimečně nadaného jedince s průměrným přízemně uvažujícím okolím, ale i krása pražských paláců, kostýmy barrandovského fundusu a špičková práce zaměstnanců barrandovského studia. Po dlouhých letech normalizační izolace se český filmový svět protnul s tím světovým. Pamětníci vzpomínají na atmosféru během natáčení v superlativech. Významnou roli ve snímku hrála i hudba. Forman s Mozartovou pomocí dokázal zprostředkovat dnešnímu divákovi prožitek ze špičkové klasické hudba a z procesu vzniku hudebního díla. Film o klasické hudbě a jejích tvůrcích, který není určen pro úzce vyprofilovanou skupinu diváků, to je sám o sobě kumšt. Forman dostál pověsti tvůrce velkých lidských dramat, který ukazuje hrdiny s kontroverzním charakterem. Jak už zaznělo vícekrát, příběh se neopírá o historická fakta. Pokud někdo z Mozartova okolí přispěl k jeho tragickému konci, byla to jeho mladičká žena, stvoření snad ještě méně zodpovědné než sám velký tvůrce. Celkový dojem: 95 %. ()
No posuďte. Miloš Forman v Americe dostal tu čest, aby natočil příběh asi nejslavnějšího hudebního skladatele všech dob a ještě si umínil, že jinde, než doma tenhle film nenatočí. Tak se také stalo, že se film odehrává v pražských ulicích nebo ve Stavovském divadle uprostřed té nejhorší komunistické totality, co tady tehdá vládla. No, klobouk dolů. Samozřejmě ale nesmím zapomenout ani na fakt, že všechno, co v tomto filmu je, je dokonalé. Dokonalé! Schválně, řekněte mi, o kolika filmech můžete říct, že jsou dokonalé? ()
RETRO /// DIRECTOR'S CUT /// ,,NAKOLIK ZNÁTE HUDBU...“...... /// Tříhodinová zpověď Salieriho o noci, která změnila jeho život, o chechtajícím se nemravným stvoření a o tom, jak vznikl plán, kterak ON může zvítězit nad Bohem. Film plný hudby a šílenství (nedoplňujou se náhodou tyhle dvě věci? Co, Ozzy?) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Miluju operu! 2.) Nemám rád operu! /// PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ** ()
Galerie (79)
Zajímavosti (117)
- Jeden večer „pražské fáze“ natáčení se Miloš Forman tajně sešel se skupinou tehdejších studentů tamní FAMU. Mezi nimi byl i Václav Marhoul. (kriplozoik)
- F. Murray Abraham bol na scény, v ktorých je už Salieri starý, líčený celé štyri hodiny, aby mejkap vyzeral dostatočne dôveryhodne. (Raccoon.city)
- Myšlenka natáčet v Praze Formana napadla prakticky v okamžiku, kdy se rozhodl Amadea zfilmovat. Američtí producenti se záměrem souhlasili, ale když pak narazili na odpor československých komunistů a první klapka tak začala nabírat čím dál větší zpoždění, snažili se producenti Formana přesvědčit k natáčení v náhradních lokacích Salzburgu, Vídně či Budapešti. Forman ale viděl v Amadeovi jedinečnou příležitost vrátit se do Prahy, a tak tvrdošíjně trval na svém záměru. Zábrany padly až ve chvíli, kdy si komunisté spočítali, že štáb v Praze utratí několik miliónů amerických dolarů. (Šéfik)
Reklama