Režie:
Martin FričKamera:
Ferdinand PečenkaHudba:
Roman BlahníkHrají:
Růžena Nasková, Ferenc Futurista, František Smolík, Theodor Pištěk, Jaroslav Marvan, Růžena Šlemrová, Jiří Dohnal, Miloš Nedbal, Zdeňka Baldová (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Trochu strašidelná komedie o staré dámě, věrném sluhovi a chamtivých příbuzných... Vtipnou situační veselohru Tetička podle úspěšné divadelní hry Jaroslava Tumlíře "Strašidelná tetička" natočil v roce 1941 režisér Martin Frič. Trochu strašidelný, trochu satirický příběh se odehrává ve starobylém zámku, kam se po zprávě o náhlé smrti tety Berty sjíždí chamtivé příbuzenstvo. Netuší, že tetička se těší výbornému zdraví a chtěla si jen vyzkoušet, co k ní její rodina cítí. Do hlavní role osamělé stárnoucí ženy, která čeká na návrat jediné životní lásky, obsadil Martin Frič Růženu Naskovou, na jejímž vyzrálém hereckém umění stojí celá veselohra. Velkou a pro něho nezvyklou příležitost zde dostal také Ferenc Futurista – přízračný majordomus se stal vlastně jeho první a také poslední velkou charakterní rolí. Ve filmu dále uvidíte Františka Smolíka jako dávného tetina ctitele ze staré školy, Theodora Pištěka, kterému zase pro změnu nikdy nedošlo, že jej tetička Berta celý život milovala, Jaroslava Marvana a Růženu Šlemrovou jako manželský pár, soupeřící o tetiččino dědictví s druhým maloměšťáckým párem, který s vervou ztělesnili Zdeňka Baldová a Miloš Nedbal. Nechybí zde ani dvojice zamilovaných, kteří pochopitelně pocházejí z obou znesvářených rodin (Lída Chválová a Jiří Dohnal). Milovníci filmových písniček si jistě rádi znovu poslechnou krásnou sentimentální píseň "Bláhové mládí" od Romana Blahníka a K. M. Walló v podání Františka Smolíka. (Česká televize)
(více)Recenze (82)
Přesně jak zmínil Oskar, naprosto neprávem přehlížený film, který velmi příjemně zahřeje u srdíčka. Celé to milé šaškování mezi úžasnou Lídou Chválovou a Jiřím Dohnalem, v případě kterého oholení obličejové pastviny a odstranění brýlí z nosu znamenalo velkou změnu jeho image. Stejně tak například i František Smolík, tetiččin dávný ctitel ze staré školy, který tetičce každou sobotu nosí květiny.. Celé to působí tak mile a hezky, a to i přes ten vzájemný nepořádek a nepohodu, co ty dvě rodinky natropily. Velký pěkný film. 5/5 ()
Parádna zbierka chamtivých príbuzných, lačniacich po majetku a prachoch. Všeobecne je možné povedať, že ak je pravdepodobné dedičstvo zdrojom príjmov, nastávajú odrazu krvavé zvady v rodinách, nepriateľstvá do smrti a ignorovanie komunikácie. Kto v svojej rodine nezažil odtienky nepriateľstva a nestretávania sa, spočívajúce v majetkových nezhodách ohľadom dedenia, má šťastie. Avšak ten i onen si môžu vychutnať v podarenej Fričovej komédii neúprosnú honbu za majetkom, uprostred ktorej vzklíči láska. Podarený film s pochybnou pointou, ústiacou do založenia akéhosi masového detského výchovného tábora na mieste starodávnej stavby. Akoby sa práve v záverečných minútach filmu prejavili tak trochu také masové, či lebensbornovské ambície masovej výchovy pod jednou lajnou, dané rokom vzniku filmu. ()
Musím se ztotožnit s většinou zdejších komentářů, že filmu jednozačně dominuje Ferenc Futurista. Jinak se jedná o takový ten klasický humorný prvorepublikový příběh (byť tedy točen už za války) s ponaučením. Chvílemi přehnané, chvílemi milé, chvílemi i docela humorné. Řekl bych takové lepší 3 hvězdičky. (DVD) ()
Tak si udělejme menší inventuru. "Vždyť já jsem vdaná" (Služebná Futurisovi na jeho oznámení, že bude dělat médium). "Co tu chcete bílit, od toho jsme tu my". (Kreuzman Smolíkovi). "Vždyť já nejsem zvědavý, to víš z domova" (Marvan Šlemrové na její požadavek, ať se jde podívat, co se děje). "Já, komerční rada?" (Nedbal Baldové na její příkaz Jdi tam!). "Tím se Felixovi chlubit nemůžou." (Šlemrová při vyzdvihování Dohnalových předností). Jinak Futurista bohužel opět nedostal moc velký prostor, co se týče vtipů, Dohnal mě překvapil svým svěžím zjevem, na 36 let nevypadal, zvlášť v porovnání se svým filmovým otcem Marvanem, který byl o pouhé 4 roky starší, nemluvě pak vůbec o jeho filmovém skorotchánovi Nedbalovi, který byl o celý jeden rok mladší. Nasková se na svou roli hodila perfektně, neboť svým tradičním poněkud neživotným výkonem vystihla polomrtvou tetičku dokonale. Abych se přiznal, zezačátku mi byla celkem protivná, jak pořád fňukala, že je sama v tom svém velkém zámku, a přitom to byla pouze její vina. Kdo nechce být sám, kdo chce mít kolem sebe spoustu lidí, musí pro to něco udělat, a né dvacet let jen pasivně vzdychat před obrazem své dávné lásky. Naštěstí to na konci pochopila. Dohnal mě taky naštval, ačkoli ve vztahu k ženám a vzhledu a chování jsme na tom podobně, jeho uháněly a mě dosud né! ()
Začátkem jsem si nebyla moc jistá, ale postupně se z Tetičky vyvinula vcelku originální komedie se slušným potenciálem, který se mi zdá, že zůstal nevyužitý. Frič tentorkát zabrousil do sice příjemného námětu, nicméně z celého filmu a z konce především je patrná hořkost a sentimentalita. Všichni herci odvedli výborný výkon, mě se nejvíce líbil Ferenc Futurista. Jak už jsem psala, velice pěkná komedie, která je ale založena spíše na smutném podkladu a i s tím slovem komedie bych byla opatrnější-nejedná se o typickou Fričovskou komedii s Burianem nebo Haasem, a tak myslím, že hořká komedie by Tetičku vystihla nejlíp. ()
Galerie (36)
Photo © Lloydfilm
Zajímavosti (3)
- Film byl natočen podle divadelní hry „Strašidelná tetička“ od Jaroslava Tumlíře. (SONY_)
- Filmovanie prebiehalo v obci Pruhonice. (dyfur)
- Píseň „Bláhové mládí“, kterou zpívá ve filmu František Smolík, se ve skutečnosti jmenuje „Dear Old Southland“ a Roman Blahník si ji – podobně jako u valčíku v Nočním motýlovi (1941) – přivlastnil. (Přemek)
Reklama