Reklama

Reklama

Když se mladá dívka z naprostého zapadákova přestěhuje do jednoho z největších měst na světě, čeká na ni docela silný šok. A přesně to se v padesátých letech minulého století přihodilo Eilis (Saoirse Ronan), kterou k takovému dobrodružství přiměje starší sestra, jež si pro ni přeje o něco lepší budoucnost, než jakou by bylo další živoření v Irsku. Eilis vyráží přes oceán na cestu z malého irského městečka Enniscorthy do newyorské čtvrti Brooklyn. Vydává se tak na cestu do neznáma, do prostředí, které s ní zpočátku nemá nic společného a do života, který si sama nezvolila. Ocitá se v cizím světě, připadá si jako ve vyhnanství a podléhá stesku po dosavadním životě v rodném Enniscorthy, ale poté, co se seznámí s pohledným italským dělníkem, stýskání po domově pomalu mizí. Eilis přichází životu v rušném New Yorku na chuť. Pak ale přijde událost, kvůli které se musí vrátit zpět do rodného Irska, kde je vtažena zpět do svého předchozího života, a i zde potkává novou lásku. Dostává se tím mezi dva hlasy vlastního srdce a musí se rozhodnout mezi světem, z něhož pochází, a světem, kde si může splnit svůj sen. (Cinemart)

(více)

Videa (14)

Trailer 2

Recenze (299)

Vxxx 

všechny recenze uživatele

Tak já nevím s tou nominací na Oscara. Krom těch přízvuků mi na tom nepřijde nic zvláštního. Je to prostě takové romantické drama. Samozřejmě je moc hezké, ale není to nic extra. Pokud jde o skotskou romantiku, mnohem víc se mi líbil film About Time (2013). Tohle má v sobě celou dobu takový zvláštní podtón, který vás donutí si myslet "proč by mě to vlastně mělo zajímat?". Slečna není ničím zajímavá, taková nijaká a bez chuti, a v druhé polovině filmu je ještě ke všemu hloupá. Z nějakého důvodu jsem neměla tendence s ní soucítit. Ale dávám 4*, protože jako romantické drama to funguje. Jen by to nemělo fungovat na ty Oscary. 4* ()

Nach 

všechny recenze uživatele

"Jsem čerstvě plnoletá dívka, co přijela do velkého jablka, zamilovala se a vdala. Teď při návštěvě milovaného Irska jsem se zamilovala znovu. A fakt nevím... opravdu nevím, jakého muže si mám vybrat. Já vím, řeknete, že toho s kým jsem vdaná, ale když on by pak ten film o mě byl krátký a možná i nezajímavý. A zapeklité vztahy, to je to oč tu poběží, až bude žít Viewegh." Brooklyn nám vypráví výše řečené, ale s mnohem větším důrazem na drama. A musím říci, že ne úplně špatně, ale zase ne výborně. Saoirse Ronan je velice kvalitní herečkou, což oceňuji. I ostatní herci nejsou dřeva. Je to příběh o idealistické dívce, jíž realita dá slušnou čočku. Nejprve pro nedostatek práce musí odejít z domoviny, aby se tam pak na návštěvu vrátila a dostala všechno, co se jí zde dříve nedostalo. Byl by to idealistický konec, kdyby za velkou louží už nepatřila jinému. Zní to jako šestákový příběh béčkového autora, místy to tak i vypadá. Nominaci na Oscara tohoto filmu tedy upřímně nechápu. A pokud ho získá, asi bude něco špatně. Čtyři hvězdy s odřenýma ušima. 75% ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

V istý moment filmu sa zdá, že jadro príbehu môže byť o nemalých problémoch írskych prisťahovalcov v USA. Nakoniec je ale "iba" o strastiach hlavnej hrdinky, čo sa neskôr ukazuje ako správny krok. Brooklyn je síce romantický, pomerne hrejivý príbeh lásky, ale nie tak tradičný, ako by ste čakali. Hrdinka si prechádza inými vnútornými dilemami ako je v žánri zvykom a možno aj preto ju občas nebudete chápať, ale keď sa nad jej situáciou zamyslíte, tak jej mysleniu porozumiete. Film o hľadaní svojho miesta na Zemi, čo je myslené nielen metaforicky, ale aj doslovne, geograficky. Skôr za tri, ale ako fanúšik Saoirse nemám problém nadhodnotiť. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Příběh z dob, kdy minimálně Spojené státy vítaly ekonomické migranty takřka s otevřenou náručí a ke zdárnému absolvování vstupní kontroly se stačilo decentně nalíčit a mile usmát. Návratem do minulých časů ale Brooklyn není jenom svými reáliemi, ale také přímočarým vyprávěním. Oproti knize je sentimentálnější, doslovnější a tematicky méně rozvětvený (chybí obsluhování Afroameričanů nebo náznak lesbické lásky). Zároveň si ale z větší části zachovává sympaticky nenucený vývoj událostí a svou vyprávěcí strukturou důsledněji rozvíjí motiv dvou domovů. Ve druhé polovině Eilis zažívá podobné situace jako v první, pouze je mnohem zkušenější, z žačky se stává učitelkou (proměna je dovršena druhou scénou na lodi, kdy radí nezkušené dívce). Trvalou připomínkou domova je zelená, ke které se postupně přidávají další barvy, podobně jako se ke smutku v hrdinčině tváři přidávají další emoce (spíše než aby jednu emoci zcela nahradila jiná). Neschopnost přestřihnout pouto k domovině přidává protagonistčině cestě za snem na ambivalenci – během první hodiny vytěsňuje stesk nejprve soustředěnou prací, poté budováním nového domova, aby si následně bolestivě připomněla, že její jediný a skutečný domov se nachází v Irsku. Odstěhování do USA tak oproti jiným přistěhovaleckým příběhům není koncem, nýbrž začátkem trápení. Nejvýraznější odchylku od předlohy představuje výrazné zredukování úvodní části příběhu. V knize na několika desítkách stran poznáváme prostředí a osoby, které bude muset Eilis opustit. Ve filmu dívka krátce po začátku oznámí, že odcestuje do Ameriky, což vzápětí také udělá. Nemáme tak možnost lépe poznat starší a protřelejší sestru Rose, jejíž odkaz Eilis rozvíjí a nevzniká tudíž napětí mezi tím, která ze sester si úspěch zaslouží a tím, která ho nakonec dosáhne. Eilis lze bez problému přijmout jako tradiční romantickou hrdinku. Film je tak ve vztahu ke konvencím idealistických vyprávění o naplnění amerického snu méně podvratný než kniha. Zachovává si ale její vypravěčskou přímočarost a věcný, nesentimentální tón, kdy nám slovy a hudbou polopaticky nesděluje, co hrdinka prožívá, ale nechává nás, abychom si tím prošli společně s ní. 80% ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Zcela odlišný případ než Carol. V jádru to sice stále není nic objevného, ale s danými proprietami to po celou dobu pracuje sebevědomě a bez zaváhání. Snad jen projev Emoryho Cohena mi chvílemi přišel občas mírně zpomalený a tlačící příliš na italskou pilu, zbytek osazenstva hraje bez jakýchkoliv problémů, ovšem všichni jsou naprosto zatlačeni do zapomnění Eilis v podání Saoirse Ronan. Ta si krade každou scénu, kde se vyskytuje, přímo neuvěřitelně a to zcela jemným, milým, nenásilným způsobem, s hezkým irským přízvukem, který by dokázal ukrást srdce snad každému mladíkovi, nejen tomu nepříliš temperamentnímu Italovi. Překvapilo mě docela velké množství humoru, hlavně scény v dívčím domově se téměř neobešly bez vtipného pošťuchování, film dokáže přeřadit ale i do uvěřitelného dramatu. Vždyť hlavní zápletka se točí kolem vyrovnávání se s opuštěním hnízda a letu do dalekých krajů. Nakonec se děj překlopí hlavně do té romantické zápletky, ale tento podtón tam vydrží až do konce. A občas jde poznat z dialogů, že se muselo oproti předloze dost škrtat a v knize to celé bylo podáno ještě vyrovnaněji. To už tak ale při převádění do časem omezeného média bývá. Technická stránka filmu, dobová atmosféra, Brooklyn samotný - s ničím jsem neměl problém, i když bylo občas poznat, že rozpočet nebyl až tak štědrý. V první části filmu mi snad mírně překáželo jen nadužívání zpomalených záběrů, ve snaze navodit výraznější emoce nebo zdůraznit scény, myslím, že to šlo udělat i méně násilně. Příběh je to ovšem celkově zcela romantizovaný, tak to až tak nevadí. Saoirse by si každopádně toho oscara zasloužila, ale má na to ještě čas a věřím, že se objeví brzy i v nějakém víc akademikům líbivém filmu, i přes to, že tento film byl nominovaný až na nejvyšší ocenění. K tomu bych řekl jen to, že vždycky budou při takovém počtu nominací nominovány i filmy zcela do počtu, podobně získala nominaci jistě i Carol (ta ovšem byla navíc i naprosto průměrný, nudný, nefunkční konstrukt) . Ale asi dlouho nebude mladá irská rodačka hrát tak sympatickou, nevinnou (i když se postupně ukáže, že ne až tak, jak se zprvu zdá - tady má film ale taky problémy kvůli nedostatku prostoru oproti knize) a citlivou hrdinku jako tady. S tak hezkými kostýmy a účesy. 7,7/10 ()

Galerie (57)

Zajímavosti (11)

  • Škola CUNY, která je součástí Brooklyn College, a kterou navštěvovala v Americe Eilis (Saoirse Ronan), nepožadovala placení školného až do 70. let. Kněz by tedy za Eilisno vzdělání vůbec platit nemusel. (hansel97)
  • Do filmu se vloudilo několik věcí, které by v 50. letech 20. století v Irsku zajisté nebyly. Na autech v Irsku je například použita státní poznávací značka psána fontem písma, který se začal používat až v 90. letech. Stejnou chybou je styl lamp, které tak v této době také nevypadaly. (hansel97)
  • Ve filmu se původně měla objevit i Sarah Gadon, ale nakonec z časových důvodů nemohla. (hansel97)

Související novinky

Nominace na Oscara 2016

Nominace na Oscara 2016

14.01.2016

Letošní Oscary budou duelem Revenanta se Šíleným Maxem. Výlet do divočiny s DiCapriem sesbíral dvanáct nominací a našlapaná jízda s Hardym deset, ze zálohy přitom útočí Marťan se sedmi a Spotlight,… (více)

Saoirse míří do Ameriky

Saoirse míří do Ameriky

06.04.2014

Saoirse Ronan patří mezi současné nejtalentovanější mladé herečky. Již ve svých třinácti letech byla nominována na Oscara za vedlejší roli ve filmu Pokání a od té doby jde z filmu do filmu. Nyní bude… (více)

Reklama

Reklama