Režie:
Otakar FukaScénář:
Otakar FukaKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Zdeněk JohnHrají:
Milan Karpíšek, Gabriela Wilhelmová, Hana Talpová, Luba Skořepová, Ivana Chýlková, Stanislava Bartošová, Jitka Asterová, Ivan Vyskočil, Vítězslav Jandák (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Asi padesátiletý krejčí Miroslav Opatovský (M. Karpíšek) je zaměstnán v předním pražském módním salonu. Jeho klientky a modelky jej považují za neškodného, bez ostychu se před ním svlékají a koketují, ale také jej lehce zneužívají. Stres, stereotypní práce, postupující věk a hlavně skrytá sexuální úchylka však na muže doléhají víc, než kdokoliv tuší. Opatovský se jednoho dne neovládne a svou nahromaděnou agresi si vybije na mladé fotografce Monice, kterou na opuštěném místě přepadne a uškrtí. Dívka ho stačí před smrtí vyfotografovat, avšak on zahodí aparát do vodní nádrže. Zatímco se rozběhne rutinní policejní vyšetřování, Opatovský má nutkání k další vraždě… Kriminální film režiséra Otakara Fuky vznikl na motivy skutečných událostí, k nimž došlo v osmdesátých letech v severních Čechách a v Praze. (Česká televize)
(více)Recenze (123)
Rok po spartakiádním vrahovi šel do kina film o sériovém vrahovi žen, což byla asi bomba na tehdejší dobu, ale dneska mi to přijde víc směšné než nervydrásající. Příliš ploché, bez hlubší psychologie, dost naivní a ten motiv, že pan krejčí vraždí ženský, protože ho v práci mladý hezký holky rozčilujou, to je asi vedle teatrálních výrazů maniaka nejslabší místo tohoto bijáku. ()
„Abyste se mohla bránit, musíte být nervově fit!“ Místy až humorné scény v úmyslně odstrašující kriminálce, ve které (nejen) vyšetřovatelé série pražských vražd kouří jen tehdy, když jsou nervózní. Výchovně pojatá (svůj účel to toho času rozhodně splnilo) tuzemská detektivka, aneb ze spořádaného důchodce nadrženým násilníkem. ()
Další z početných důkazů, že v sedmdesátých a osmdesátých letech se, až na výjimky, kriminální filmy prostě nedařily. Byly vesměs velmi jednoduché, s primitivním dějem a ještě primitivnějšími hrdiny. Černé punčoše kraluje šílený Karpíšek, nesympatičtí vyšetřovatelé a plejáda unylých dívenek v čele s Hanou Heřmánkovou. Logický závěr nelze v tomto případě očekávat ani v nejmenším. ()
Nemastná, neslaná a úplně obyčejná psychologická studie vraha. Milan Karpíšek, který stvárnil Mikiho Opatovského byl dosti nevýrazný. Petru Pospíchalovi rol policejního komisaře sedla lépe. Všechno je takové průměrné, zajmout může snad jen celkem dobře propracovaná psychologie postav a zobrazení práce vyšetřovatelů. ()
Vybrat herce pro roli pachatele zločinů se povedlo perfektně, tedy co se týká zjevu hlavní postavy. Splňuje přesně mou představu o úchylovi. Jen si říkám, jestli taková role Milanu Karpíškovi nějak neuškodila. Lidi si herce rádi spojují s nejrůznějšími postavami a kolikrát se podle toho k nim chovají. Neuškodila by větší propracovanost psychologie, ale to by se film zřejmě ubíral jiným směrem. Námět byl zajímavý, ale měl jednoduchý děj. ()
Galerie (13)
Photo © Filmové studio Barrandov / Josef Řezáč
Zajímavosti (12)
- Keď Milan Karpíšek (dámsky krajčír) v máji 2002 zomrel, televízia film na jeho počesť znova vysielala. Dva dni potom Olgu Hrubú (učiteľka hudby Marta), ktorá hrala jeho druhú obeť, prepadol na ulici neznámi chlap. Našťastie ju iba okradol. Keď to potom hlásila, policajti si ju chvíľu prezerali, a potom sa spýtali: "Nejste vy ta uškrcená z toho filmu?" . (Raccoon.city)
- Hlavní roli násilného krejčího měl původně hrát Josef Kubíček. Pan Kubíček ovšem odmítl, protože nechtěl hrát další psychopatickou postavu a být škatulkován. (ClintEastwood)
- Milan Karpíšek (dámsky krajčír) sa síce hlavnou úlohou v tomto filme stal zo dňa na deň hviezdou, ale reakcia ľudí a kolegov ho zranila. Keď skúšal v divadle operu, stávalo sa, že mu režisér povedal: "Celkom dobré, ale ten vrah ti šiel lepšie". A "vrah" na neho pokrikovali aj jeho niektorí kolegovia. Ďalšie filmové role už Karpíšek nedostal. Ľudia si ho zafixovali ako vraždiace monštrum a to sa do úlohy napríklad takého lekára jednoducho nehodilo. (Raccoon.city)
Reklama