Reklama

Reklama

Keanu Reeves a světoví filmaři o historii a budoucnosti kinematografie aneb Je lepší klasika, nebo digitál? Pohyblivé obrázky provázejí lidstvo déle než sto let. A nejen provázejí – ony přitahují, fascinují, magnetizují. Od vynálezu kinematografu už nikdy nic nebylo „jako dřív" – lidem se otevřely netušené možnosti, jak si plnit vlastní sny. Po století byl klasický filmový materiál výhradním nosičem k natáčení, vyvolávání, promítání i archivování pohyblivých obrázků. To se ovšem v posledních desetiletích změnilo, ba co víc, stále se neuvěřitelně rychle mění. Digitální technologie se nám takřka vyvíjí před očima, skýtá nové a nové možnosti, a filmaři stojí na křižovatce dějin: kam se dál vydat? Je lepší „malba světlem", nebo hledání dalších možností digitálních triků? Na tuto a mnoho podobných otázek souvisejících s vývojem kinematografie se pokusí odpovědět průvodce dnešním dokumentem, slavný americký herec Keanu Reeves, a s ním mnohé další legendy světového filmu: David Lynch, George Lucas, Lana Wachovski, James Cameron, Vittorio Storaro, Lars von Trier a další. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (59)

Gothar 

všechny recenze uživatele

Poslednou vetou to vystihli :) Dokument je z pohľadu informácií slabý, spomenie sa pár kamier a potom jedna, ktorá je v súčasnosti najlepšia. A do toho hodinu a pol rozprávajú významní režiséri a iné osobnosti, prečo majú radšej digitál alebo celuloid...ak by to malo 50 minút, tak super, ale takto je to zbytočne natiahnuté. 60 % ()

Cedr 

všechny recenze uživatele

Povedené přiblížení vývoje filmových technologií a to nejen filmu vs. digitálu co se týče kamer, ale digitalizace obecně. Dokument se snaží být objektivní a snaží se nabídnout názory celého spektra. Finální message je samozřejmě něco ve stylu vznešeného moudra o tom, že klíčový je talent a ne technologie. A to je samozřejmě pravda, ale na to jako divák kašlu. Zajímavý je právě souboj přístupů jednotlivých filmařů. Tady ve finále Side by Side přeci jen vyznívá jako jasná oslava digitálu. Tedy aspoň se tak nějak snaží vyznívat. Klasičtí digitální průkopníci jako Cameron a Lucas totiž působí jako pomýlení staříkové, kteří dokola omílají svou mantru. Dokonce i mnohem rozumnější lidé jako třeba Danny Boyle víceméně přiznávají, že digitální kamery jim "jen" umožňují experimentovat otvírají jim (a bohužel nejen jim ale i netalentovaným nulám) nové dveře a to vše super levně. Je to ale dobře? Ano i ne. Na drtivou většinu rozřesených close-upů a rádoby uměleckých úhlů, které digitální kamery umožňují není nikdo zvědavý. Navíc jak sám dokument skvěle podotýká chybí tu totiž tastemaker, který by filtroval ty tuny odpadu, které nyní mohou tak snadno vznikat (a bohužel vznikají). Že to otevře dveře novému talentu pro který by extrémně prohibitivní náklady spojené s klasickým filmem zabránili schopnost proniknout do světa filmu? Fuck that. Ti nejlepší si vždy cestu našli. Jestli jsou Lena Dunham a ti ostatní noname nuly uvedené v dokumentu příkladem toho nejlepšího talentu, kterým digitál otevřel dveře, tak to teda fakt nedík. Mezi advokáty digitálu v dokumentu asi jasně vede David Fincher, který prostě a jednoduše nějaký ten talent pobral a umí novou technologii využít k dělání poctivé filmařiny a ne jen ke zbytečné touze za každou cenu měnit něco co už bylo víceméně dokonalé před pěti či šesti dekádami. Co se týče kamer samotných háček je jen v tom, jestli na to (dokumentem tolik propagované) 4K a vyšší rozlišení stačí. Dnes bezpochyby ano. Ale to si ještě nedávno myslel i Lucas o svých tehdy nadčasových HD kamerách. ()

Reklama

poz3n 

všechny recenze uživatele

Vyhladit film z povrchu zemského, nebo zachovat to, co dělá film samo o sobě filmem? Můj názor se po tomhle dokumentu nikterak nezměnil, ale i tak mě bavilo řešit a provrtávat v tomhle palčivém filmařském duelu všechny jeho aspekty. A když jsem se ještě dozvěděl, na co se točilo například takové Festen, měl jsem o zábavu postaráno. 9/10 ()

Itar 

všechny recenze uživatele

Zajímavé nakouknutí do rozdílů mezi analogovou a digitální tvorbou. Nejzajímavější jsou samozřejmě samotná vyjádření jednotlivých filmových kapacit, i v celku však dokument funguje dobře jako souhrn základních informací se spoustou konkrétních perliček právě přímo z úst režisérů, kameramanů a dalších osobností filmového průmyslu. ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Skvely dokument nejen pro kameramany (primarne), nebo rezisery (sekundarne), ale take pro vsechny fanousky filmu obecne. Spousta rozhovoru Keanu Reevese na tema klasicky film vs digital s plejadou zasadnich reziseru a kameramanu. Diky tomuto dokumentu zacnete mnohem vic vnimat jakou kamerou jsou filmy skutecne tocene. Ackoliv jsem fanousek digitalu, tak jsem rad, ze stale existuje dana variabilita, klasicky film ma sve retro kouzlo, ktere muze prospet nejen vizualu, ale fungovat i jako spolehlivejsi archivace (pokud zrovna neshori studio), takze pokud lidem jako Nolan, Spielberg, ci Tarantino, kteri se zatim drzi od digitalu dal, nevadi mnohem slozitejsi manipulace, silene procesy vyvolavani atd. at si to uziji a dal produkuji skvele filmy timto zpusobem. Na druhou stranu je nutne podporovat technologicke vizionare typu Cameron (az na ten mor zvany 3D), technicke mastermindy typu David Fincher, ale i oldschool kulty jako David Lynch, kteri stoji na strane digitalu se vsemi jeho vyhodami, ne(jen) protoze je to jednodussi a je to zrovna IN, ale aby nove technologie vyuzili jako efektivni prostredek primo v kreativnim procesu k tvorbe lepsich filmu. 8/10 ()

Galerie (14)

Reklama

Reklama