Reklama

Reklama

Odpad město smrt

  • angličtina Garbage, the City and Death
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Filmový scénář (Der Müll, die Stadt und der Tod) Reinera Wernera Fassbindera, byl předlohou divadelní inscenace režiséra Dušana Pařízka. Z tohoto scénáře a divadelního zpracování vychází film Jana Hřebejka Odpad město smrt. Prostitutka Romi je ve svém povolání málo úspěšná: na své zákazníky je až příliš jemné povahy. Čím umanutěji ji však její pasák Franz posílá na ulici, tím více se Romi přibližuje úplnému zhroucení. Jednou ji osloví spekulant s realitami, který sám sebe nazývá „bohatým Židem“: nepožaduje po ní sexuální služby. Stačí, aby mu vyprávěla, a za to ji doslova královsky odměňuje. Její tak náhlé štěstí s ní však nikdo nesdílí. Kolegyně i její stávající klienti se od ní odvracejí, a stejně tak i Franz, jehož miluje, říká: kšeftování s Židem smrdí. Celý příběh se odehrává v prostředí rozpadajícího se města, při jehož sanování se politici nepokrytě dělí o zisky se spekulanty a lobbisty, to vše pod ochranou policie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (92)

Othello 

všechny recenze uživatele

Kritiku Hřebejka, že ve svých pozdějších filmech si již prakticky nehlídá herce a zajímá ho pouze kamera a scéna, si musím nechat na nějaký další kus, protože tady je ta nesnesitelná divadelní dikce zjevně záměrem. Čímž se opět dokazuje, že divadelní film je špatně. Vždycky. Na druhou stranu zejména kamera a mizanscéna dává najevo, že tenhle středometrážák nevznikl pouze jako znuděný vrtoch, ale je za ním hodně lásky a nadšení ze strany tvůrců. Navíc tím, že se do českého prostředí snaží převést vulgární a nepohodlnou Fassbinderovu dikci stojí minimálně za uznání. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Výborné herecké výkony v čele s Gabrielou Míčovou, skvělá kamera, filmařsky zajímavě využitý prostor Lucerny a pevný režijní tvar. A vůbec pro mne nemá smysl řešit, zda je to víc divadlo nebo film. Na druhé straně si nejsem jist, nakolik tím chtěl Fassbinder něco říci o světě, a nakolik to byla jen provokace. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ak by ste pred sledovaním Odpad mesto smrť nevedeli, že sa jedná o adaptáciu Fassbinderovej divadelnej hry, tak by vás to v jeho priebehu určite napadlo. Hřebějk si zobral veľké sústo a myslím, že ho úplne nestrávil. Pocit ťažšej stráviteľnosti bude mať aj divák. Nie však ani tak z deja, ako skôr z režisérovej neistoty. Fassbinder občas natočil film televízny, ja som však pri takej Marthe pocit strádania filmových prostriedkov nemal. Hřebejk natočil skôr materiál do televízie, vyžadoval však návštevu kina. Za snahu vytvoriť vo svojej kariére (konečne) aj experiment, mi je ale sympatický. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

CITÁT - Správná lež je dobrá, jak svěží rosa u posledního soudu........ Mohl jsem vybrat peprnější citát, ale proč být hned v úvodu sprostý. Výlevy zhrzelé rodiny, která si však žije jen svůj život. Spousta dialogů je povedených a pravdivých, ale značná část je jen odpadem. CITÁT - Chce si tu konečně někdo zašukat??!!!....... Okolo 32 minuty si Romi (Gabriela Míčová) zpívá píseň "Neviem byť sám" od skupiny Elán ze stejnojmenného CD, které vyšlo v roce 2001. Není to tak špatné, jak se to zpočátku zdálo. Nakonec jsem se do toho vžil a užil si sex, násilí a politické kecy ala Miroslav Sládek. CITÁT - Neukojitelné touhy......... ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Jak jsem psal už u filmu Zakázané uvolnění, tenhle nový Hřebejk mě baví. Možná právě tím, jak v některých svých posledních filmech opustil dřívější bezpečné pole hřejivých pelíškovek a vydal se na riskantní cestu filmové invence, což v českých podmínkách skoro automaticky obnáší narazit na divácké nepochopení. I zde jsem měl pocit naprosté tvůrčí suverenity nesmírně schopného režiséra, který by dovedl natočit takřka cokoli a má tu svobodu svoje vize realizovat, aniž by u toho musel koukat nalevo napravo (čti - brát zřetel na komerční aspekt filmu). Film jsem kdysi zatoužil vidět v momentě, kdy jsem zjistil, že vychází z Fassbindera, což je můj miláček a velký oblíbenec, ale poštěstilo se mi to nakonec po téměř 3 letech od české premiéry. Ničemu to ovšem nevadí, tohle je nadčasový film a možná i jednou dojde většího ocenění, než se mu dostalo po jeho uvedení do kin (tím větším doceněním ovšem nemyslím nějaké blbé nominace na České lvy, kterých se tomuto filmu dostalo požehnaně, ale kladnější divácké přijetí - ten film je krutě nedoceněný). Na filmu mě paradoxně nadchla jeho nefilmovost - z každého záběru, z každé repliky je evidentní, že jde o filmové zpracování původně divadelní předlohy, a tato esenciální "teatrálnost" mi zde neobyčejně sedla (i když jinak poslední dobou nemůžu činohru ani vystát a do divadel jsem zcela přestal chodit). Herci jsou naprosto úžasní - samozřejmě vede fantastická Gabriela Míčová, jejíž herecká kreace je mimořádně působivá a přesvědčivá - ale i všichni ostatní jsou neuvěřitelně výborní (například pěvecká čísla Pechláta jsou kapitola sama pro sebe, a to jsem toho chlapíka přitom nikdy dřív moc nemusel). Když jsem si přečetl, o čem původně pojednával Fassbinderův scénář, musel jsem se usmát tomu, jak byla jeho německá látka adjustována českých podmínkám, ale to konec konců ani jinak nešlo - za sebe mohu napsat, že jsem si tento film velmi užil a Hřebejk u mě získal na vážnosti - komu čest, tomu čest! ()

Galerie (10)

Zajímavosti (5)

  • Natáčení probíhalo v Praze v lokacích Palác Lucerna, Cabaret Carioka a na Václavském náměstí. (Terva)
  • Celovečerní snímek je prvním českým filmem, který měl ve stejný den premiéru v kinech i na internetu. [Zdroj: Deník Metro] (hippyman)
  • Natáčení trvalo osmnáct měsíců. Jednotlivé snímky se totiž netočily paralelně, ale postupně. Později se dotáčely spojovací záběry. [Zdroj: Cinema] (Terva)

Reklama

Reklama