Režie:
Alice NellisScénář:
Alice NellisKamera:
Matěj CibulkaHudba:
Vašo PatejdlHrají:
Martha Issová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil ml., Sabina Remundová, Zuzana Bydžovská, Kristína Svarinská, Jana Oľhová, Marián Geišberg, Miroslav Noga (více)Obsahy(1)
Pohádkový příběh vychází z klasické pohádky Boženy Němcové "Sedmero krkavců". Mladá dívka na sebe bere těžký úkol. Musí se pokusit zachránit své bratry a zbavit je prokletí, které na ně uvrhla jejich matka. Je to příběh o odvaze, vytrvalosti, ale také síle slova, pravdy a opravdové lásky... Hlavní hrdinkou je mladá dívka Bohdanka, která se narodí do utrápené rodiny pekaře, jehož žena před lety v návalu vzteku proklela sedm svých synů a z těch se stali krkavci. Rodiče před Bohdankou toto rodinné neštěstí tají. Když se Bohdanka na prahu dospělosti dozví o prokletí své rodiny, rozhodne se, že musí bratry zachránit. Od místní čarodějky se jí dostane rady, že musí svým bratrům ušít košile. Ale ne lecjaké - sama bez pomoci musí natrhat kopřivy, zpracovat vlákna, utkat látku a ušít každý steh. Bohdanka se vydává na dlouhou cestu za záchranou svým bratrů. (Bohemia MP)
(více)Videa (1)
Recenze (595)
Sedmero způsobů, jak si v kině vyhonit péro. Bohužel ani jeden nefunguje. Důvod? Martha Issová. Má nesplněná touha probudit se jednoho kalného rána s nějakou z nejošklivějších žen světa utrpěla zásadní trhlinu. Roky sním o Martině Navrátilové, Donatelle Versace, Nore Mojsejové a přitom ty největší hezule mám v podstatě na dosah a můžu mít sendvič s Issovou a Bydžovskou. Dělí nás jen plátno. Já píča tupá, celou dobu se poohlížím po šeredkách v cizině, a u nás jsou největší poklady. Jen vykopat, a pak hodně rychle zakopat. Fuj, já jsem se té Issové lekl. Dostane k dispozici vizážisty od filmu a nic s ní neudělají. Ano, to ona mně pokazila zážitek z celé pohádky, která sice staví na klasickém motivu kletby, kterou na svých sedm synů uvrhla nešťastným způsobem jejich matka, ale režijně je dost odlišná od běžného standardu. Je to tím, že nerežíruje podbízivý Troška a Zelenka, ale poměrně poetická Alice Nellis. Ta v zásadě přistupuje k pohádkovému schématu nově a dospěleji, až na nesmělého prince Lukáše Příkazkého, který mně do zvoleného stylu nezapadal. Úplně třeba vymizely šaškoidní postavy. V současných pohádkách je vždy alespoň jedna taková přítomna, ale zde není po žádné takové ani památky. Pozor, pohádka je to nudná. Hezký vizuál má na české poměry slušnou fazonu, kostyméři odvedli kvalitní práci a exteriéry i interiéry jsou maximálně realistické, ale ten příběh neměl příliš mnoho strhujících a silných momentů. Přemíra poetických obrazů, méně dialogů, žádný akční náboj. Kamera nabízí celé spektrum úchvatně nasnímaných scenérií, kterým nechybí poetika, ale co naplat, když film vůbec neodsýpal. Připadalo mně, že trval déle, než měl vytyčenou stopáž. Na tenhle počin jsem byl hodně zvědavý. Nellis do té doby s pohádkovým žánrem měla prakticky nulové zkušenosti. Absolvovala osobitý experiment, kdy sázela na atraktivitu známé povídky Božky Němcové. O atraktivitě hereckého obsazení nemůže být řeč. Sedmero sáhnutí na péro nehrozí, neboť bych se hanbou musel propadnout, že jsem byl vzrušen herečkou, vizáží připomínající mix všech možných etnik. Do sluchátek jsem si tedy krátce po filmu pustil hudbu. Šok nastal v okamžiku, kdy se mně omylem do sluchátek místo obvyklého Petra Sepéšiho a Pavla Horňáka, dostal Sámer Issa. To nemůže být náhoda. Všude samý Issa! No, pak mám být s tou pohádkou spokojený. Ale jo, ušlo to. Nellis si vedle nemožného castingu neuhlídala zásadní věc - Bavit a Nenudit. Nudil jsem se. Před kinem mě přepadl Moris Issa. Následně mě odvezli do Počátků, kde mě ošetřila Klára Issová a Lenka Termerová. 60% ()
Takřka dvě dekády nám bylo u českých pohádek trapně. Nellis to i díky citu pro výběr herců a dravé kameře změnila. Její Sedmero krkavců se bude na špici žánru vyhřívat ještě hodně dlouho. Issová je živel, takže její obsazení do skoro němé role se přímo nabízelo. Příjemnou změnou je absence pitvořících se pablbů. ()
Oceňuji, že v porovnání se starší verzí zde už dává smysl, jak Bohdanka přišla k svému kolovratu (a celkově mi přišlo, že zde obecně věci dávají víc smysl než ve zmíněném starším filmu), a asi je fajn i to, že to není jen čistý remake 1:1, ale že je zde hromada věcí jinak, zmizel Chrt, a naopak mnoho postav přibylo. Po stránce "vhodnosti" pro (současné) dětské publikum také není pochyb o tom, kdo vítězí na celé čáře, protože verze z r. 2015 je zcela prosta jakýchkoli strašidelných scén, na rozdíl od staršího filmu, který neměl daleko k hororu. Jinak mě to ale vlastně moc neoslovilo - obsazení většiny rolí mi přišlo hodně špatné (Issová byla pro roli Bohdanky prostě moc stará, Příkazký mi přišel jako nejhorší princ za hodně dlouhou dobu, co si pamatuju, Bydžovská mi přijde jako omyl v podstatě v jakémkoli filmu, a takto by šlo ještě pokračovat - v podstatě jediný, kdo mi tam nevadil, byla Kristína Svarinská, byť u ní jsem zase špatně nesl, že byla předabovaná do češtiny - celkově z té zvláštní česko-slovenské koprodukce nemám dobrý pocit, ty slovenské lokace a předabovaní slovenští herci, ech, nevím no). I ty kostýmy mi přišly takové nepatřičné... Určitě si to tenkrát svoje diváky našlo a chápu, že se to hodně lidem mohlo líbit, ale osobně se k tomu filmu stavím dost vlažně a nevidím tam v podstatě nic, co by nějak měnilo mou odvěkou skepsi k české porevoluční pohádkové produkci. ()
Nejlepší pohádka poslední doby, která si na nic nehraje, podařilo se dosadit pasující herce a Martha, jakkoliv jí někdy nemusím, předvádí úžasný pantomimický výkon. Doporučuji pustit, až zase "naše" televize spustí na Vánoce každoroční kanonádu trapností (zejména NOVA, která celý vánoční program zreprízuje přes rok a každý rok dvakrát). ()
Po dlouhé době konečně kvalitní česká pohádka, která si zaslouží srovnání i se zahraniční produkcí, protože ji může zcela bez okolků konkurovat. Rážova verze z roku 1993 měla rovněž něco do sebe, byla taková syrová a temná, nicméně film od Nellis se mi přece jenom líbil více. Sedmero krkavců je pohádka se vším všudy - disponuje nádhernými záběry a (v rámci tuzemské produkce) slušně udělanými speciálními efekty, vedle toho nepostrádá humor, obsahuje tajemnou zápletku a má takový ten milý pohádkový nádech. Zkrátka moc pěkně udělaná pohádka, která vedle zpracování zaujme i sympatickým hereckým obsazením a nevídaným způsobem herectví (gestika Issové). ()
Galerie (58)
Zajímavosti (12)
- Jana Oľhová a Marián Geišberg, kteří ve filmu ztvárnili manžele, jsou ve skutečnosti sourozenci. V české verzi je nadabovali Taťjana Medvecká a Svatopluk Skopal. Dalšími slovenskými herci a herečkami, kteří se ve filmu objevují a tím pádem je museli tvůrci nechat nadabovat. Kristínu Svarinskou (služebná Marie), nadabovala Petra Horváthová, Miroslava Nogu (vévoda) Petr Pospíchal, Csongora Kassaiho (farář), Vladimír Javorský, Braňa Bystrianskeho (kovář) Otmar Brancuzský, Máriu Breinerovou (sousedka) Jana Boušková a vedlejším postavám dvěma vesničanů pak propůjčili své hlasy Karel Richter a Jana Postlerová. (funhouse)
- Natáčení probíhalo na hradě Zvíkov. Točilo se i ve skanzenu Zuberec a Moravském krasu. (wirtr)
- Scény z dediny boli natáčané v Múzeu oravskej dediny, v obci Zuberec. (ti88na)
Reklama