Režie:
James MangoldKamera:
John MathiesonHudba:
Marco BeltramiHrají:
Hugh Jackman, Patrick Stewart, Boyd Holbrook, Dafne Keen, Stephen Merchant, Richard E. Grant, Eriq La Salle, Elise Neal, Elizabeth Rodriguez, Doris Morgado (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Wolverine (Hugh Jackman) se vrací. Jenže je na tom nyní trochu hůř. Jeho schopnost uzdravování pomalu vyprchává a elánem také zrovna nehýří. Navíc je na vše skoro sám. Z X-Menů přežívá ještě Charles Xavier známý také jako Profesor X (Patrick Stewart), který je ale vážně nemocný, ztrácí paměť a trpí nebezpečnými záchvaty ohrožujícími jeho okolí. Společně se ukrývají v opuštěné továrně na americko-mexické hranici. Jejich utajení ale skončí, když se objeví Laura (Dafne Keen), dívka, která má překvapivě stejné schopnosti jako Wolverine a v patách má navíc nelítostné pronásledovatele, kteří se jí snaží zmocnit. Ve chvíli, kdy Wolverine a Profesor X přijmou Lauru „do rodiny", stávají se z nich štvanci, kterým jde po krku velmi brutální a vytrvalý nepřítel. Hrdinové na útěku mají k dispozici jen zbytky sil starých X-menů a Lauřiny schopnosti, které však ona sama těžko zvládá. A tak přichází čas, aby Wolverine v sobě našel zbývající vůli a sílu nejen k boji, ale i k tomu, aby Lauře předal své zkušenosti. (Cinemart)
(více)Videa (8)
Recenze (1 589)
„There's no living with a killing. There's no going back from it.“ Deadpool (a před ním třeba Kick-Ass) využil Rkového ratingu k infantilnímu blbnutí. Logan je dospělé drama s oscarovými ambicemi (které jsou místy až příliš zjevné), v němž občas někdo někomu utrhne hlavu. Symbolicky je to právě Wolverine, který se před sedmnácti lety zasloužil o to, že komiksové filmy začaly být v Hollywoodu brány vážně, kdo nyní názorně dokládá, jakou evoluci žánr během uplynulých let prodělal. Teprve čas ukáže, nakolik game-changing filmem, uzavírajícím jednu a zahajujícím jinou etapu (podobně jako v případě westernů například Divoká banda), Logan bude. ___ Film se přes svou rozmáchlou stopáž drží mnohem víc při zemi než jiné superhrdinské bijáky. Diváky si snaží získat malým množstvím věrohodných postav se srozumitelnými motivacemi, ne epickou akcí (akční scény jsou nejen velmi syrové a „zemité“, k čemuž napomáhá nízko umístěná kamera, ale bohužel také poměrně nepřehledné). Vyprávění je oproti Nolanovým Batmanům velmi přímočaré – po celou dobu se drží hlediska hlavního hrdiny –, čehož ovšem dokáže využít ve svůj prospěch. ___ Logan je portrétem světa, který přestal věřit na hrdiny a šťastné konce. Lidé si nedůvěřují a za jediný validní argument považují nabitou zbraň. Moc mají v rukou korporace zapojené do vojensko-průmyslového komplexu, pro které jsou lidé (zejména chudí lidé) jen další odpočitatelné položky. Jackmanův vyhořelý renegát, kterému už na nikom a na ničem nezáleží, dává této společenské letargii (blbé náladě, chcete-li) konkrétní tvar. Podobně jako Clintu Eastwoodovi v nejedné roli mu přitom stačí tvářit se otráveně a cedit mezi zuby slova „shit“ a „fuck“. Film se sice drží hesla o dětech coby naší budoucnosti, ale těmito dětmi jsou příznačně potomci migrantů a navíc mutanti (tedy „jiní“), čili osoby v dnešní Americe dvojnásob nežádoucí. Zemí zaslíbenou je pak přirozeně Kanada. ___ James Mangold je zřejmě první režisér, který dokázal naplno využít potenciál superhrdinských narativů vypovědět nejen o univerzálním souboji dobra a zla, ale také o době, ve které žijeme (opět se zde nabízí paralela s westerny, které začaly být ke komentování přítomnosti využívány někdy v 50. letech, kdy vznikl mj. v Loganovi citovaný Shane). Na rozdíl od dřívějších filmů jako Temný rytíř povstal nebo Návrat prvního Avengera nejde o pár narážek na aktuální politickou situaci, Logan je společenskou nevolností prorostlý, projevuje se v melancholickém tónu i v rozjímavém tempu vyprávění (vždy ale včas nakopnutém další akční sekvencí). ___ Nevybavuji si, že bych kdy nějaký komiksový film prožíval takhle intenzivně, natož aby ve mně tak dlouho dozníval. Možná je to mou aktuální náladou, možná dobou, v níž přesně takové nepatetické příběhy o tom, že se si musíme pomáhat, mají smysl. Každopádně bych se nezlobil (a nedivil), kdyby se z tohohle nekompromisního zúčtování se žánrem stala podobná klasika, jakou jsou dnes třeba Nesmiřitelní. 90% ()
Spoilery. „Ocko...“ Už po prvej scéne mi bolo jasné, že TO tam je. A bolo. Vedel som, akú víziu chceli Jackman s Mangoldom zhmotniť, ale napriek tomu som bol prekvapený, že sú AŽ TAKÍ pomalí a neakční. Iste, akčné scény v tomto skvelom, krásnom filme sú. Nie je ich najmenej a sú zvládnuté perfektne, dynamicky, pútavo. Ale Logan nie je akčný film. Viac času strávi rozhovormi, čo by mohlo byť strašné, keby... keby neboli všetky tie postavy skvelé. Najväčšia záťaž bola na úžasne „opustenom“ Jackmanovi, Stewartovi a od prvého momentu strhujúcej Dafne Keen, ale svoje si uhrajú aj záporáci, farmárska rodina a v neposlednom rade mrazivý Stephen Merchant ako nádherne desivý Caliban. Výborné postavy, vynikajúce dialógy, dobré hlášky. Plno výnimočných scén, parádne zvládnutá „apokalyptická“ atmosféra, suverénna réžia, nekompromisný prístup, viacero prekvapivých dejových vedľajších línií (deti, X-24) a v neposlednom rade nádherná (svojím spôsobom) krvavosť. Mínusov veľa nie je, snáď len občas hapruje logika (na konci toľko zázračných schopností a až na tri výnimky nie sú využité proti vojakom? Prečo Logan nezarábal tak, že Profesora X vzal do kasína? A s akým plánom vlastne išli vojaci prvý raz za Laurou? Pekne ju poprosiť, či pôjde s nimi?). Veľmi sa mi páči myšlienka urobiť z nezničiteľného Wolverinea smutného Logana, odvrhnutého a (polo)zabudnutého, samého, s nočnými morami, upíjajúceho bolesť a smútok v alkohole a v neposlednom rade s odporným adamantiom, ktoré mu predĺžilo život o desaťročia, ale teraz ho pomaly, ale o to zákernejšie, zabíja. „Ešte nie je neskoro.“ ()
Uff definitivně nejbrutálnější, nejsyrovější a nejtemnější Komiks, co kdy vznikl. Desertní až westernová atmosféra je naprosto fantastická, záporáci jsou Cool a Wolverine s X23 párají a trhají na kusy vše, co příjde pod ruku. Akce je perfektní v každém ohledu a kvalita Gore je na vysoké úrovni. Scéna s černochy v baráku je jedna z nejatmosféričtějších scén poslední doby a samotné finále doslova bere dech. Lehce zamrzí, že se nejedná o příliš adrenalinovou jízdu, místy je tempo opravdu klidnější především před Finále měl režisér nohu na brzdě a humoru je zde na komix také poméně, ale atmosféra a tvrdé Rko to dokonale vynahrazují. Letos opravdu nechci sestavovat Topku, poněvadž na to, že je Březen, tak jsou zde už tři adepti na první místo. 90% ()
Logan je rozlučka, kterou si postava Wolverina zaslouží a současně obrovské poděkování (a zadostiučinění) pro Hugh Jackmana. Ten svou postavu prožíval a na plátně vylepšoval, až dosáhl "svého" stáří a odchází ve správnou chvíli. Nejlepší z trilogie o Wolverinovi? Jednozačně. Z mutantské série? To úplně ne. Přesto je Logan samostatně (což tleskám) fungující díl, který obsahuje vše, co minulům dílům chybělo (postavy, krev, vývoj, atmosféru, hlavu a patu:)). Na druhou stranu ten hype okolo filmu je trochu přehnaný a rozhodně nejde o vícevrstvé dílo, které vám v hlavě zabere dalších pár dní. Logan přišel, viděl a zvítězil. Fantastická však zůstává Dafne Keen, která mu k tomu pomohla a zkomírající Patrick Steward, jehož odchod je poetický, i když já čekal mnohem více. I ten eRkový rating, digikrev všude a probodávání hlav do kamery, je ve výsledku jen prchavá atrakce, která po shlédnutí vyšumí. Příběh Logana ne. PS: v celém tom roadmovie se určitě najde dost děr, třeba proč děti nebojovali, když jejich schopnosti v pár záběrech (ovládání přírody) jsou tak silné, nebo proč vlastně se do útočiště dostaly prakticky všechny (to lovili opravud jen X23?) PPS: kdybych uronil slzu, jako že jsem k ní měl dalek, tak by byla spíše za Profesora X, jehož příběh je pro mě snad zajímavější, než Loganův a jeho vyznění nepříjemné ()
Je prostě o kus jinde. Celý ten Worvalínův bloček filmů. Dospělejší, smysluplnější... tedy oproti ostatním geneticky retardovaným figurám od Márvela. A pokus o epický odchod, byť mohl skončit trapněji, než Sobotkovo ,,chlapáctví", se i přes chvilkové záseky vyvedl také výborně. Takže plná, aby byl rozdíl ještě zřetelnější. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (64)
- V závěrečných titulcích zazní píseň „The Man Comes Around“ od Johnnyho Cashe. V teaseru k filmu hraje zase Cashova píseň "Hurt". Režisér James Mangold natočil o Cashovi biografický film Walk the Line (2005). (efenberger)
- Ve filmu se objevily hned dva předměty z předchozích samostatných snímků o Wolverinovi. Adamantiová kulka, kterou má Logan (Hugh Jackman) stále u sebe, z prvního samostatného snímku X-Men: Origins Wolverine (2009) a samurajský meč z filmu Wolverine (2013), který můžeme zahlédnout nad Wolverinovou postelí v opuštěné továrně, kde se s Charlesem (Patrick Stewart) schovávají. (ArsenalEagle)
Reklama