Režie:
Myroslav SlabošpyckyjScénář:
Myroslav SlabošpyckyjKamera:
Valentyn VasjanovyčHrají:
Grigoriy Fesenko, Jana Novikova, Rosa Babiy, Alexander Dsiadevich, Yaroslav Biletskiy, Ivan Tishko, Alexandr Osadčij, Sahin ApiliogullariObsahy(1)
Hluchoněmý teenager Sergey nastoupí do specializované internátní školy. Aby zde „přežil", stává se členem divoké organizace, tzv. kmene. Postupně se sžívá s místním prostředím a přizpůsobuje se jeho režimu. Náhodný sex s jednou z kmenových konkubín však přeroste v lásku a Sergey tak proti své vůli musí porušit všechna nepsaná pravidla společenské hierarchie kmene. (Film Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (92)
Hodně syrové drama o smutné lásce v ukrajinském pasťáku má silný potenciál. Ten je jistě podržen i tím, že ve filmu hrají hluchoněmí a nikdo v něm tedy nepromluví ani slovo. Což je výborný nápad, ale hned v úvodu konstatovat, že film nebude s titulky, neb je srozumitelný i beze slov (což je fakt), mě poněkud dostalo. Ne, asi bych nebyla filmovou fanynkou v éře němého filmu. ()
Klobouk dolů, že někoho napadlo poutavou formou natočit film, kde mluvené slovo nahradila znaková řeč. O to více zajímavější to je, když se v tomto filmu setkáte s prostředím, které byste nepřáli ani tomu nejhoršímu nepříteli. Kmen tak kombinuje dost brutální psychologické drama s čmukem východního bloku a nápad, který stojí za to vidět. Nejzajímavější na tom všem pak je, že to dokonce i místy docela funguje. Jen pravda, že občas jsem těch nekonečně dlouhých a kolikrát dost syrových scén měl fakt plný zuby a málem jsem se u nich ukousal nudou. Každopádně pozornost si minimálně za nápad zaslouží. Tedy v případě, že jste filmový nadšenec. ()
Snad poprvé v životě mě mrzelo, že neumím znakovou řeč, ačkoliv její znalost není ke sledování filmu nutná. Film mě zaujal na první pohled nejen zemí původu (poslední dobou se hodně zaměřuju právě na filmy z východní Evropy), ale hlavně nezvyklým formátem, který režisér zvolil. Je jasné, že tenhle film díky tomu nemá šanci stát se kasovním trhákem pro masy, zároveň se ale nejedná o čistej art, kterej by pochopilo jen pár kavárenských inteleguánů. Žánrově se pohybuje někde mezi dramatem a thrillerem, nejlíp k němu však sedí slovo naturalistický. Bez jakéhokoliv hudebního podkresu a řeči slyšíme pouze zvuky okolí a tak se můžeme lépe zaměřit na děj samotný, který je nám prezentován v dlouhých kamerových záběrech téměř bez střihu. A ačkoliv byli do hlavních rolí zvoleni neherci, kteří nikdy před kamerou nestáli, odvedli výkon velmi nadpůrměrný, zejména pak Yana Novikova v roli mladičké hluchoněmé prostitutky. I prostředí samotné je bez problému uvěřitelné, stejně jako chování postav. Za mě velký palec nahoru a ve znakové řeči pravím "děkuju". ()
Na základě logiky Kmene by se titulky neměly dávat ani k cizojazyčným filmům, protože lidem mluvícím jiným jazykem přece taky nerozumíte. Pokud vám to přijde uhozené, je to stejně tak uhozené u absencí titulek zde. Jenže kdyby tomu filmu bylo rozumět, už by tu moc nebylo, čím by mohli tvůrci oslňovat festivalové publikum, protože je to banální, rutinní (samozřejmě to musí mít dlouhé záběry, protože to by se dneska po režisérech házela shnilá rajčata, kdyby odmítli exhibovat dlouhými záběry) a omšelé drama bez větší hodnoty, které má jen snadno identifikovatelnou a okázale samoúčelnou odlišnost (která rozhodně nic ze života hluchoněmých nepřibližuje ani nepřenáší na diváka, protože film obsahuje zvuky, ale není rozumět postavám, kdežto postavy zvuky neslyší, ale rozumějí si, čili smysl veškerý žádný), nad níž se dá tetelit. 2 a 1/2 ()
Fascinující kamera, asi nejhustší steadicamy za celou sezónu, (oceňuji hlavně tracking shot z jídelny přes dvorek, žádost o pasy, obcházení kamioňáků), na druhou stranu se občas stane, že kompars vstupuje do záběru tak strojeně, že člověk skoro slyší režisérovo TEĎKA. Lokace, kostýmy neuvěřitelně hnusný, celej internát je k poblití, paní gynekoložka si utírá ruce do umolousanýho ručníku a pacientku posadí na zablácený prkýnko, když se holky oblíkaj "hezky" vypadaj o něco líp než splachovadlo, takže za to velký ocenění. Filmu je rozumět, je uplně jedno že to je ve znakový řeči. Sex, rvačky, potrat nevypadaj reálně, ale scény fungují, protože herci hrajou jak o život. Téma dospívání-je-těžký-kor-se-špatnou-partou je tisíckrát líp zpracovaný jinde, takže z toho neseru, "proč hezký holky končej na chodníku a proč dobrý kluci končej u hrobníků" je text od Chaozzu z devadesátejch let kámo, nevim, proč by mělo bejt tak šokující, že je to stejný u hluchoněmejch. A konečné rozbíjení hlaviček nočním stolečkem je dost na efekt. ()
Galerie (191)
Photo © Film Europe
Zajímavosti (9)
- Dívku Annu ztvárnila Běloruska Yana Novikova, která přišla o sluch krátce po narození v důsledku nemoci. O roli Anny hodně stála a obětovala filmu hodně - hladověla, aby vypadala vyhublá, a rozešla se svým přítelem. (Epistemolog)
- Záměrem režiséra Miroslava Slaboshpitskyho bylo natočit film jen ve znakové řečí, bez jakéhokoliv překladu nebo vysvětlujících titulků. (Terva)
- Film vznikal s podporou nizozemského producenta v době, kdy se na Ukrajině naplno rozběhly dramatické události. Někteří z tvůrců chodili ve volných chvílích mezi natáčením na demostrace a občas musely být práce na filmu kvůli blokádě ulic přerušeny. (Epistemolog)
Reklama