Reklama

Reklama

Muž na střeše

  • Švédsko Mannen på taket (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Policistu Stiga Nymana zavraždí bajonetem neznámý útočník. Případu se okamžitě ujímají jeho kolegové Beck, Rönn a Kollberg, kteří si myslí, že pachatelem útoku musí být jeden z nich. Na základě vyšetřování dojdou k závěru, že Nyman byl mizerný policista s násilnickou minulostí. Když se jejich pátrání blíží ke konci, dostanou se na mušku vrahovi, který na ně ze střechy míří odstřelovací puškou a snaží se zlikvidovat tolik policistů, kolik jen může... Muž na střeše je adaptací románu slavných spisovatelů Maj Sjöwallové a Pera Wahlööa, jejichž postava Martina Becka se objevila v několika filmech i v televizním seriálu Beck. Slavný režisér Bo Widerberg, ovlivněný drsným vérité stylem filmu Francouzská spojka, zde vytvořil mimořádnou podívanou, která se ve Švédsku stala legendou a dodnes patří k základním dílům skandinávského noiru. (Film Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (42)

sud 

všechny recenze uživatele

Předně říkám, že tenhle film není dokonalý a má své mouchy (civil s přidělenou pistolí se mi zdá trochu naivní nápad ale budiž), ovšem výčet kladů je zašlape do bláta. Tahle kriminálka je úplně jiná, nic podobného jsem neviděl. Její hlavní devizou jsou detaily, v jiných podobných filmech opomíjené. Uskutečnění vraždy je i přes úsporné náznaky brutální scénou, policista spí nahý a utírá zadek svému dítěti, při pouliční střelbě mladík s nasazením života zachraňuje chlapečka na tříkolce, pohled obyvatel domu z okna, kam právě dopadá sestřelený vrtulník, pachatelovi vidíme do tváře až v posledním záběru. A navíc, ač spáchá vrah svůj čin takovým způsobem, že i John Doe je proti tomu něžný romantik, ve výsledku je nám ho i celkem líto. To vše dělá z "Muže na střeše" netypickou a vynikající kriminálku. 90%. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Je ohromná škoda závěrečný půlhodiny, protože v tu chvíli jsem si myslel, že si snad ze mě někdo dělá srandu, že policie nadokáže zajistit prostor a nechá civilisty běhat po chodníku, že nevyklidí ani dům ze kterýho vrah střílí a díky tomu tak můžeme vidět jak pán v bytě kouká na TV a nad ním na něj ze střechy čumí vrah, to fakt teda nevím. Úplnej vrchol přijde však v okamžiku, kdy se policii nabídne nějakej chlap z baráku s tím, že je instalatér a že má v bytě bambitku, a jestli může jít na střechu s nima, jen pro připomenutí, vrah na střeše před tím zabil či postřelil na chodníku několik policajtů a sestřelil vrtulník čili extrémně nebezpečnej parchant, a policie klidně řekne tomu instalatérovi, ať teda jde s nima, to do tý doby hodně výbornou kriminálku posílá někam k Bláznivý střele. Ovšem než se toto událo, sledoval jsem naprosto civilně vyprávěnou krimi soustředící se především na identifikaci vraha. Scéna, kdy je za závěsem záběr na vrahovo oko je docela nepříjemná. My tady máme teď na baráku lešení a jelikož po skončení bijáku byla tma jak v prdeli, nejednou jsem se kouknul směrem z okna na to lešení a hnout se tam něco, tak se asi na místě duálně poseru i pochčiju a můžu říct, že takovej pocit z nějaký scény jsem neměl už hodně let. ()

Reklama

Kimon 

všechny recenze uživatele

První hodina i víc je vcelku snesitelná neakční podprůměrná vyšetřovačka dvou "předdůchodových" kriminalistů. Další minuty již nabírají spád, ovšem za cenu nestravitelné změny scénáře. Akce na úkor smysluplnosti jednání policie. V okamžiku, kdy se do nahánění odstřelovače zapojí celý tým policie, včetně speciálních vycvičených jednotek proti terorizmu, nařizuje scénář veliteli policie naprosto hloupé rozhodnutí jen proto, aby byl vytvořen prostor pro akční filmovou scénu s vrtulníky. K tomu v závěru ta nepochopitelně hloupá samostatná akce "předdůchodového" kriminalisty (přičemž specializované jednotky mužů v černém jen přihlížely) a jako třešnička na dortu zapojení náhodného civilisty (automechanika) do riskantní akce s přidělenou zbraní. Žasněte, tu zbraň mu přidělila ta skvělá policie, respektive takový malý švédský (policista) Belmondo v roli tvrďáka. Uh, tak to už bylo silné kafé. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Vyšetřování případu je zdlouhavé, velmi zdlouhavé, přesto není nudné. Výborný starý český dabing (Filmové studio Barrandov r. 1980; Ota Sklenčka - Alfred Strejček - Jiří Krampol - Václav Postránecký - Vladimír Ráž - Soběslav Sejk - Jiří Zahajský a další) a především velká škola filmového realismu. Novodobí filmaři by si měli vzít přiklad třeba ze scény, ve které je Martin Beck postřelen, tak totiž vypadá zranění střelnou zbraní, krev pulzovitě vytéká z rány, a protože kulka zřejmě zasáhla plíce, je plná bublinek. Tip na nákup DVD od Levných knih, které tentokrát kupodivu koupily i licenci na původní dabing. Dobrá práce. ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Sjöwall & Wahlöö., pro mě stejně oblíbené krimi jako George Simenon. Jako dítě jsem od nich přečetl vše, jako dospělý jsem si tím vybavil knihovnu, Když jsem jako pubescent viděl tento film, rozladilo mě, že Martin Beck není svalnatý tetovaný Švéd ale prďola s břichem a pytlema pod očima. Teď jako dostatečně starý prďola s břichem dovedu ocenit toto filmové zpracování mých oblíbených seveřanů. Vono asi odhalit vraha není o svalech a šarmu ale že člověk nemá v hlavě nasráno. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (4)

  • Bo Widerberg vytvořil podle mnohých kritiků první skutečnou, plnokrevnou švédskou kriminálku. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Muž na střeše se stal nejúspěšnějším projektem Švédského filmového institutu na příštích šest let, paradoxně jej překonal až Bergmannův snímek Fanny a Alexandr (1982). (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama