Režie:
Michal KollárKamera:
Kacper FertaczHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Maciej Stuhr, Oldřich Kaiser, Marián Geišberg, Martin Finger, Michal Suchánek, Zuzana Kronerová, Helena Krajčiová, Ladislav Chudík, Timka Csiziová (více)Obsahy(1)
Příběh se odehrává v horkém létě roku 1992, půl roku před rozdělením Československa. Mladý detektiv Richard Krauz se dostává k novému případu – na hřbitově byla vykopána mrtvola kostelníka Kloknera s hřebíkem v hlavě. Krauz zjišťuje, že za jeho umučením stojí bývalá StB a nikdy nenalezený spis zachycující zločiny kněží, na jehož základě StB církev vydírala. Případem posedlý Krauz se vydává napříč rozpadajícím se Československem hledat muže, ke kterému vedou všechny stopy: Rudého kapitána, specialistu na „konečné" výslechy. Krauz však není sám, kdo ho hledá... (A-Company CZ)
(více)Videa (4)
Recenze (405)
Zpracování námětu považuju za geniální, depresivní, mrazivý, paranoidní, místy jsem si díky atmosféře vzpomněl na Schulhoffovy kriminálky. Jediný problém mám v tom, že chvílemi filmaři lhali sami sobě a dělali z filmu něco, co popíralo samo sebe. Ano, jedná se mně především o druhou půlku, která má v sobě naprosto pitomé (nejen) akční scény (bitka Kaisera, utěk Kaisera světlíkem ???, záchrana před přejetím vlakem atd. ) . Někdy střih posouval děj úplně mimo vyprávěcí výseč. Naštěstí herecký výkony jsou za jedna z hvězdičkou a když začne hrát temná hudba Petra Ostrouchova, tak se prostě koukáš i když nechceš (výtah). Tleskám za syrovost, depresivnost, kde prim hrají herecký výkony, dialogy a atmosféra a pískám za snahu zalíbit se popcornovému publiku. ()
Červený kapitán nie je dákou extrémne vydarenou sondážou do horkých 90rokov - tzv. poprevratového obdobia, kedy násilie a kriminalita tvorili bežný dej mestských ulíc. Tvorcovia sa vo veľkom miesto vykreslení efektnej rytmiky odhaľovania prípadu, na ktorom stojí klbko organizovaného zločinu prílišne zameriavajú skôr na technické parametre: okienka kamier, vypiplanosť filtrov, spôsobov rečí a dešifrovaniu komunikujúcich, ale ono ozajstné jadro naratívneho poľa mi nejako unikalo. Snáď sa nabudúce nebudú vyskytovať takéto mediálne prekáračky pri promovaní snímok a toľko sľúbeného ovocia za tak málo efektívnej muziky, ale už to prekypuje čoraz častejšie a nedá sa tomu v našom prostredí dáko zabrániť. Proste kostra, na ktorej vždycky stoja úspešné kriminálky nedrží pohromade, ale zarovno i také tie karikaturistické pózy niektorých účinkujúcich sú pekným fopá a neodzrkadľujú ono odhodlanie a presvedčivosť tej či onej postavy, ale len jej vonkajší prejav. ()
„Potrebujem vedieť kto to bol!“ Než začnu o tom jaký film je, tak bych rád podotknul to, že knížky pana Dána čtu již od roku 2010 a díky knize Červený kapitán, jsem se do této série knížek naprosto zamiloval a dodnes zůstávají mojí nejoblíbenější četbou. / Začal bych jednoduše tím, že na filmu je dokonale poznat dělnická práce každé scény. Auta, kanceláře, byty, tužky, oblečení. Vše je naprosto perfektní a dobové. Úvodní titulky jsou naprosto skvělé. Následuje první překvapení a to, že se tvůrci rozhodli přidat do filmu i drobné pomrkávání na čtenáře knížek. Příběh totiž nezačíná podle knihy, ale ukazuje rekonstrukci starého případu, kteří znají fanoušci knížek. A sice drobných pár sekund Bestie je pro mě osobně velmi příjemné překvapení. Film jsem měl možnost vidět v originálním jazyce a mohu říct, že jsem opět velmi rád. Slovenský jazyk k tomu zkrátka patří a dodal filmu správnou atmosféru. Za herce mohu říct, že Maciej Stuhr je jako Ríša Krauz velmi dobrý a Maciej dokázal vystihnout jeho povahu více než obstojně. Tedy až už jako otec od malé Laurinky, tak manžel a i jako drsný policista s horkou hlavou. Taky už asi začnu mluvit o srovnání s knihou. A to bohužel tak, že tento film nemá s knihou vůbec nic společného. Jména, prostředí, nález kostry s hřebíkem v hlavě, ano. Ale zbytek je důmyslná práce autorů vytrhnout důležité pasáže z knihy a ty předělat, zkombinovat, a nebo, jednoduše překroutit pro filmové plátno. / Rudý kapitán je skvělý film. Atmosféra ve filmu je parádní. Co se týče výpravy a kostýmů, tak jsem jednoduše neviděl lepší tuzemskou práci. Nikdy. Je pravda, že samotný děj má svoje chybky, ale ve výsledku se skutečně jedná o ryzí krimi thriller z prostředí Československa. / Jako adaptace knihy pana Dána je to bohužel naprosto strašné. Postavy z knih mají ve filmu zcela jiné role. Kancelář 141 a její osazenstvo jednoduše nemá žádný prostor a tak z mordparty Kuky, Váňa, Hanzel, Burger a Krauz. Je to pouze poslední zmiňovaný, který je na scéně. K mému překvapení jsem se tedy nedočkal žádných brilantních dialogů z knih, které jsem si tak moc oblíbil. A vlastně jsem se nedočkal ani toho nádechu atmosféry této kanceláře, která je v knihách popisovaná s tvůrčí dokonalostí a s nadšením. (Dokonce i chybí moje oblíbená část knihy.) Nehledě na to, že příběh stojí na těchto postavách a tvůrci filmu vytvořili vlastní one-man show. / Další, co by se dalo vyčíst je postava Ivana Canise, ze kterého tvůrci jednoduše udělali zcela jinou charakterní postavu, než ve skutečnosti je. Fanouškům knih se tedy alespoň může líbit prostředí Našeho města a samotná budova U dvou lvů. / Jaký je tedy můj názor na Rudého kapitána? Film jsem si v kině maximálně užil a jednoduše říkám, že film se mi líbil. Snímek totiž jako sám o sobě je skvělý. Ale jako adaptace knihy Dominika Dána je to s prominutím velmi mizerné. S knihou to tedy nemá vlastně vůbec nic společného. Vím, že to bude pro mnohé matoucí, ale já v tomto případě dokázal odlišit od sebe knihu a film. Snímek si totiž rozhodně znovu pustím. A to ne pouze jednou. Ale bohužel ho nikdy nebudu spojovat s knihou. Jestli to je tak správně, to nevím. Vím, ale jistojistě, že knihy budu stále hltat se svojí vizí kanceláře 141 a film si rád pustím, až budu chtít vidět výbornou detektivku z našeho prostředí, které je neskutečně autentické. A vypadlo jako z oka roku 1992. [Viděno v originálním znění](90 %) () (méně) (více)
Stalo se něco docela nečekaného – nejvíc se mi z celého filmu líbil výkon Michala Suchánka. Dánova předloha je sice překombinovaný brak, ale je příjemně svižná a vtipné průpovídky v ní vyznívají opravdu vtipně. Redukce děje, k níž ve filmové adaptaci došlo, by byla super, kdyby se při ní nerozpadl rytmus vyprávění. Některé indicie jsou odhaleny příliš brzy a jednoduše, jiné pro změnu vůbec. Ty vyzvracené barvy mě osobně moc nenadchly a službu atmosféře ani dobovosti jsem v nich nenašla, ale dejme tomu. Dabing je tragédie. ()
║Rozpočet CZK 55miliónov║Tržby Celosvetovo $651,765▐ Určite sa dá pochváliť snaživo hrajúce obsadenie a technická stránka, ktorá je dosť precízna, dobrá dobová, niektoré scény výborné a nápadito nasnímané. Problém je troška dej ktorý nedokáže plynulo upútať, vtiahnuť. /videl v kine: 60%/ ()
Galerie (58)
Zajímavosti (28)
- Martin Finger (Ivan Canis) nemal dabéra a v slovenskej verzii rozpráva autentickou slovenčinou. Naopak v českej verzii nadaboval sám seba v postsynchrónoch. (Jello Biafra)
- Poľský herec Maciej Stuhr sa kvôli svojej postave naučil po slovensky. Všetko, čo vo filme povie, na pľaci nahovoril plynulou slovenčinou. (patrik1177)
- Pre herca Ladislava Chudíka to bol posledný film, pretože krátko po skončení natáčania zomrel. (patrik1177)
Reklama