Režie:
Steven SpielbergScénář:
Melissa MathisonKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Mark Rylance, Ruby Barnhill, Bill Hader, Penelope Wilton, Rebecca Hall, Jemaine Clement, Michael Adamthwaite, Adam Godley, Ólafur Darri Ólafsson (více)Obsahy(2)
Příběh mladé dívky a laskavého obra známého jako Obr Dobr, kteří se vydávají na dobrodružnou cestu s cílem zajmout zlé lidožroutské obry, kteří pronikají do světa lidí. (Freeman Ent.)
Videa (23)
Recenze (316)
Jistoty jsou v životě nejdůležitější. Dalík do vězení nenastoupil (ok, tak na konec překvapivě ano), Babiš v rámci předvolebního xenofobního populismu zašel až k popření holocaustu (ok, tak prý se jenom nepřesně vyjádřil a nezná rozdíl mezi pracovním a internačním táborem) a Steven Spielberg zrežíroval další výborný film, byť se u nás OBR DOBR na rozdíl od zahraničí nedočkal příliš příznivé divácké a kritické odezvy. Mezi nejčastější výtky patří, že jde o špatně odvyprávěný počin, potažmo že závěr není kompatibilní s (pohádkovým) zbytkem. Důvody těchto dvou nesmyslných kritických připomínek jsou dle mého následující._____ OBR DOBR (THE BFG) není skutečně odvyprávěn jako jiné rodinné spielbergoviny (E.T. - MIMOZEMŠŤAN, HOOK, případně i ten JURSKÝ PARK). Na místo příčinné provázanosti jednotlivých bloků upřednostňuje uspořádání typické pro poslední spielbergoviny (LINCOLN, MOST ŠPIÓNŮ). Staví na paralelismech na rovině vyprávění (střídání holčičí a obří perspektivy, rytmizující prozkoumávání obou světů) i stylu (různé typy svícení pro každý svět, delší záběr kontinuálně sledující hrdinku v ohrožení každou cca půlhodinu). Propojuje spíše jednotlivé motivické (od postav odvislé - klukův kabátek, holčičí deka, veganská obří pochoutka a pití...) a na nich napojené tematické (od významu odvislé - slabší by se neměli nechat požírat silnějšími, humanistické řešení situace) linie. Celou dobu to přitom nezapomíná být nesmírně hravé, blbnoucí s perspektivou (3D efekt, nadhledy a podhledy, průchody mezi světy, running gagy založené na odlišné velikosti apod.), odkazující se na jiné Spielbergovy snímky (E. T. - MIMOZEMŠŤAN, 1941, BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU, INDIANA JONES A POSLEDNÍ KŘÍŽOVÁ VÝPRAVA, JURSKÝ PARK, ZTRACENÝ SVĚT, ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA...) a reflektující tvorbu (kinematografických - viz stínohra) snů._____ A ten poslední akt? Spielberg vždy kombinoval několik poetických tradic, za jejichž slučování byl mnohdy kritizován (naposledy nejvýrazněji asi za spojení artového štafetového způsobu vyprávění se stylem klasických hollywoodských děl ve VÁLEČNÉM KONI). V OBR DOBR to je od Dickense odpíchnuté a z Dahla vycházející fantasy (ba že pohádka - na to se příliš soustředí na definování fikčního světa) s britskou fraškou (královský dvůr). Kompatibilní to je nejenom díky stejné zemi původu obou kombinovaných tradic, ale i pro zužitkování všech předtím nastíněných tematických (např. povstání proti větším, ale mírovou cestou, rozumná domluva mezi lidmi různých národností i velikostí), motivických (např. kabát jako připomínka ztracené osoby i dlouhodobého problému s lidojedy...) i narativních (např. chytání snů a jejich šíření) otázek. Jinak: OBR DOBR je další spielbergovskou okamžitou klasikou a dosavadní převažující výtky vychází pouze z necitlivosti k filmové formě a neznalosti poetických tradic. Jeden z kinofilmů roku 2016. ()
Hrozně rád bych přál Spielbergovi pěkný comeback. BFG je totiž pouhá digitální palast která není vůbec přitažlivá a má daleko do Knihy dzunglí. Mark Rylance je fajn na toho chybu házet nemůžu. Otázka je co se děje se Stephenem. Sakra vždyť ten chlap měl řemeslo v malíku. BFG je však opravdu digitální palast ve které chybí život a emoce. Ať prosím vyjde Ready Player One a Indiana Jones 5 já už ztrácím naději. ()
Všetci sme to chceli. Aby sa sám majster vrátil k tomu, čo vie najlepšie. Detským pohľadom vyrozprávané dobrodružstvo, plné emócií a dokonalej vizuálnej stránky. Lenže Števo sa nevrátil. Nevrátil sa, no a čo je horšie zaostal o míľové kroky sám za sebou. Pán režisér, ktorý by vekom mal skúsenosti predávať, pôsobí ako niekto, kto ich kupuje. Chápem, že si taká superstar môže dovoliť všetko, aj nezdar, ale pre nás ( oddaných ) divákov je tu stále veľká zodpovednosť. To radšej prestať. Nech sa to už nestane pán Spielberg! ()
Nečekal jsem, že člověk, co mě letos zklame, bude samotný filmařský bůh. Tohle se Stevenovi teda moc nepovedlo. Překrásná animace a velice sympatický Mark Rylance se utápí v nudném ději, který postrádá jakoukoli dynamiku. Děcko v hlavní roli je otravné, panovačné a tak celkově neskutečně nesympatické. Filmařský um na tom vidět je, některé trikové sekvence jsou vskutku vysoce nadprůměrné, ale filmu, který jsem musel vidět na 3x, protože jsem u něj 2x usnul, dát více prostě nemůžu. Sry, Bý Ef Džeeeííí! ()
V Tintinových dobrodružstvách to Spielbergovi ešte vyšlo, v Obrovi ale jeho výlet do žánru detského filmu a detskej fantázie pôsobí ako zúfalá snaha o oslovenie menšieho publika. Látku mohol nakrútiť hocikto priemerný, napríklad Rattner, a osobne by som si rozdiel medzi majstrovým rukopisom a zameniteľnou rutinou ani nevšimol. Dvojhodinový film trpí absenciou poriadnej zápletky a vizuál ju nahradiť nedokáže, prípadne môže niekomu zážitok ešte viac znepríjemniť. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Film mal byť pôvodne realizovaný v roku 1998, v hlavnej úlohe s Robinom Williamsom. (ČSFD)
- Natáčanie filmu v kanadskom Vancouveri sa začalo 23. marca 2015 a skončilo 12. júna 2015. (ČSFD)
- Jde o první film Stevena Spielberga s hlavní ženskou hrdinkou od Purpurové barvy (1985) a zároveň o první film s hlavním dětským hrdinou od A.I. Umělé inteligence (2001). (D.Moore)
Reklama