Reklama

Reklama

Srdce temnoty: režisérská apokalypsa

(festivalový název)
  • USA Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse (více)

Obsahy(1)

Dokument o udalostiach pri nakrúcaní filmu "Apocalypse Now", o Coppolovom boji s prírodou, vládou, hercami a samým sebou. Obsahuje aj filmy tajne nakrútené Elanor Coppolovou, Francisovou manželkou. (matriosa)

Recenze (59)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Nie je ľahký ten režisérsky chlebíček, keď máločo vychádza podľa predstáv. V tom mal Coppola úlohu ešte ťažšiu, keď si všetko sám financoval a na mieste upravoval scenár. Dalo mu to ale viac tvorivej slobody a výsledok stojí za to. Najviac ma prekvapilo, ako najväčšia hviezda filmu za najväčšie peniaze Marlon Brando prišiel na natáčanie nepripravený a nadmerne pribratý, čo sa nehodilo podľa predlohy. Záverečné scény tak trpia najväčšou improvizáciou. Dokument je výborný a prezrádza o filmovaní všetko, čo nás zaujíma. Vždy ma fascinovali zábery, ako lietajú vrtuľníky, všetko vybuchuje, a pritom vidím v zábere chlapíka, ktorý ma v ruke tlačítka a všetky neškodné výbuchy v správnom čase spúšťa. –––– Bolo to šialené. A naše natáčanie sa veľmi podobalo pôsobeniu Američanov vo Vietname. Boli sme v džungli, bolo nás priveľa, mali sme k dispozícii priveľa peňazí aj vybavenia, a postupne sme zošaleli. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Každý fanoušek ví, že Apokalypsa nevznikala snadno. Problémy dané již okázalostí a náročnými filozofickými přesahy námětu ještě zvýrazňovaly přírodní podmínky, občanská válka zuřící nedaleko natáčecích lokací, hvězdné manýry Marlona Branda, infarkt Martina Sheena a především neústupná osobnost režiséra Coppoli, který si v průběhu 238 dní trvajícího natáčení prošel svou vlastní filmařskou i duševní apokalypsou. Dokument výborně zachycuje všechny zmíněné aspekty problémovosti, přičemž je ozvláštňující osobním přístupem hlavního vypravěče, Coppolovy manželky Eleonor, která manželův pád na pokraj zoufalství a neustálých pochybností sledovala dennodenně z první řady a zasloužila se tak o ohromnou autenticitu celého projektu, jenž je dodnes nejvýmluvnější studií diktátorského a zároveň desítkami vnějších i vnitřních faktorů podmíněného režisérského řemesla. A jelikož je Apocalypse Now jedním z nejlepších filmů všech dob, výpovědní hodnota dokumentu se automaticky zdvojnásobuje... ()

Reklama

neoBlast 

všechny recenze uživatele

Naprosto fascinující zdroj informací o "kultovním" natáčení legendárního filmu ve filipínské džungli, jež patří k mým nejoblíbenějším. Díky materiálům od Coppolovy manželky se divák dostane k mistrovi tak blízko, že na něj jeho negativní emoce a vnitřní démoni přímo sahají. Popisuje se tím tak velmi obsáhle celý Coppolův kreativní blok, který by si nevymyslel ani Woody Allen ve svém nejlepším scénáři. 80 % ()

erased 

všechny recenze uživatele

Jakoby i sama o sobě nebyla Apokalypsa jeden z nejtemnějších filmů vůbec, tento dokument mu ještě přidává. Džungle zůstává, rokenrolová válka se proměnila ve válku filmovou a Coppola se stal novým kandidátem na nejlepší ztvárnění Kurtze. V mnohém celé šílenství připomíná Herzogovo Fitzcarraldo, respektive dokument Burden of Dreams. I v tomto případě jsou problémy spojené s natáčením a historky zúčastněných pouze pozadím pro psychologický vývoj režiséra ve vrcholném tvůrčím období. A stejně jako Apokalypsu, i tento dokument dokonale shrnuje ta otřepaná epifanie Kurtzových posledních slov. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Conradovo "Srdce temnoty", které lokalizuje černou díru úniku do tmy, jako prehistorického zla, jsem četl několikrát. Pokaždé jsem ho však nahlížel jinde. Možná to není má chyba, možná toto "srdce" bije na různých místech. A možná také, jak soudí Matty *****, smýšlí podobně jako pan Kurtz každý vůdce, diktátor či režisér. Girondista Pierre Vergniaud, řekl kdysi slavnou (dnes okřídlenou) větu, že revoluce jako Saturn požírá své vlastní děti (La Révolution est comme Saturne: elle dévore ses propres enfants); ona černá díra bude nejspíš zde: šílenství bez budoucna, bez nových pokolení, zisk něčeho vytouženého, co posléze rozleptá člověka zevnitř a zničí a zničí všechny jeho plodivé síly. Film "Apocalypse Now" ani dokument o jeho natáčení netrefilo přesně do středu (srdce) tmy, ale ještě může. Pozn.: Ostatně jinou představu (ve výrazu i obsahu) o ničen toho, co bylo počato má Rubens i Goya. ()

Zajímavosti (3)

  • Název filmu je narážkou na román Heart of Darkness (Srdce temnoty) od polského anglicky píšícího spisovatele Josepha Conrada, který byl hlavní inspirací pro Apokalypsu. V tomto románu se námořník vydává po řece Kongo do vnitřní Afriky, aby tam našel Angličana, ze kterého se stal náčelník divochů. (gjjm)

Reklama

Reklama