Režie:
Juraj JakubiskoKamera:
Ján ĎurišHrají:
Deana Horváthová-Jakubisková, Milan Bahúl, Vladimír Javorský, Joachim Kemmer, Lucie Vondráčková, Klára Issová, Pavel Landovský, Jiří Krytinář (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V Bohem zapomenuté osadě v nekonečných horách, až někde na konci světa, se odehrává krvavá tragédie. muži z osady při střetnutí s vlky přicházejí o své ženy a děti. mladá nevěsta Verona unikne smrti jen o vlásek. zachrání ji desetiletý chlapec Goran. Uprostřed tohoto zoufalství porodí Verona dítě, holčičku Veroniku, kterou osudově přislíbí za nevěstu malému Goranovi z vděčnosti za záchranu jejich životů. zatímco Goran dospívá a čeká na svatbu s Veronikou, přichází do osady zbloudilý cirkus plný žen. Spolu s nimi přichází do osady i naděje pro opuštěné muže na znovuzrození osady. S touto nadějí poznávají osadníci prokletí mnohem horší než byli vlci... nenávist a závist, vášně silnější než láska, které v lidech po staletí dřímou, mají po probuzení stejnou podobu, jakou znali jejich předkové.
Scény černého humoru se střídají s akcemi plnými zhoubných vášní, odvíjejících se z osudového příběhu jedné nenaplněné lásky. Příběh dvou hříšných milenců je podobenstvím o konci světa, jak ho předpověděla bible i Nostradamus. Svět najednou už není kulatým světem, ostré hrany jej proměnily v malou hranatou destičku s pevnými obrysy, která plave vesmírem. stačí překročit její okraj a následuje pád do prázdnoty, možná do ráje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (129)
Dva a pol hodinové podobenstvo o človeku a celom jeho pôsobení v dejinách (preto sa film neodohráva v žiadnom určenom čase) a na celom svete (preto sa neodohráva na žiadnom určenom mieste), o jeho vlastnostiach, o jeho závisti, o jeho chamtivosti, o jeho pokušeniach, o jeho šťastí, o jeho vzťahoch a o jeho hlúposti. Dej je spletitý a absolútne nepredvídateľný, herecké výkony sú výborné, hudba bola v Jakubiskových filmoch vždy výborná, v tomto diele však dosahuje kvalitu skladateľských velikánov, je atmosférická, je veľkolepá, je mrazivá, je depresívna, je príjemná, je smutná... a tvorí jednu z najdôležitejších a najzapamätateľnejších častí filmu. Každý Jakubiskov film prinášal nejaké posolstvo, myšlienku a symboliku, tento je z jeho filmov "najmyšlienkovatejší" a najsymbolickejší - zamýšľa sa nad vojnami, láskou, náboženstvom, bohom, poverčivosťou, odplatou, alkoholizmom, ohováraním, fungovaním sveta, zmyslom života, ľudskou žiadostivosťou a ľudskom potešení z utrpenia druhých. A samozrejme je film plný typických režisérových obrazov, erotiky a naturalizmu (útok vlkov, záverečný "hon"). Celý film je emočne zvládnutý, záver filmu je perfektný, symbolický a otvorený. Jakubisko natočil výborné surrealistické dielo, ktoré určite možno radiť k jeho najlepším a dokázal, že patrí medzi najlepších slovenských režisérov. ()
Zvláštní, fantaskní pohled do jedné zapadlé vesnice, kde se to napříč generacemi mele a směje, za přispění osudového příchodu cirkusáků, opravdu pitoreskních postaviček. Kontrast mezi jakousi dobou před 100 lety namíchanou s motorkáři, vrtulníky, stropním větrákem, digi hrou a šílenými postavami v kontaminačních oblecích jsem nepobral. Shyamalanova Vesnice nebo Trierova Melancholia, která mi to asi nejvíc připomínala, byla mnohem přímější a kompaktnější a všechno to rozuzlení si pochopitelně nechala až na konec. Tohle je ale Jakubisko a samozřejmě své Deaně dal fůru prostoru i s občasným přehráváním, plus za exteriér a celkovou filmovost. 70% ()
"Ta elektřina musí být tak krásná, když se ve městě pořád zavírají oči!" Další kontroverzní film Juraje Jakubiska. Ale tentokrát mne jeho, jako vždy, neotřelé zpracování celkem uchvátilo. Hudební terminologií bych snímek nazval avantgardním. Bizarnost příběhu, postav i místa hraničí s fantasmagorií, a to dělá film unikátním. A především herecké výkony, ty jsou živočišné a vysoce nadstandardní. K tomu střet "středověku" s moderní dobou u mě vrcholící zapichnutým Migem...To je poetika! "Zapomeňme, že jsme tady žili!" ()
Pro mě jeden s top 5 české porevoluční tvorbě. Škoda, že u tohoto filmu Jakubisko neskončil, bylo by to důstojné zakončení práce posledního magického realisty v našich zemích. Potěšily mne herecké výkony osob, u kterých jsem to vážně nečekal a Vladimír Javorský pro mne tady navždy zůstane českou variantou Melquiadese. Ano. je třeba jedním dechem přiznat, že film je v některých scénách přízemní a občas vyloženě buranský, ale o to víc jsem si užil části, které takové nebyly. ()
Rozporuplná záležitost. Nádherná krajina, hudba, škoující kontrasty osady kde se zastavil čas a vpádů z vněkšího 20. století. Ale bohužel, BOHUŽEL, filmu podráží nohy některé herecké výkony (ať už herců nebo dabérů, pro diváka to vyjde nastejno) a občas přehnané karikaturování obyvatel osady. Jsa tímto vyrušován, nedokáži již se ponořit do potencionálně silných scén. Rada? Sestříhat stopáž a nechat v původním znění. Klidně s titulky. ()
Galerie (23)
Photo © J&J Jakubisko Film
Zajímavosti (19)
- Producentka Deana Jakubisková po pěti dnech natáčení navrhla Juraji Jakubiskovi přeobsazení Pavla Landovského (rychtář). Režisér s ním sice také nebyl spokojený, ale přesto se jej zastal, čehož později litoval: "Velice brzy jsem pochopil, jak obrovskou chybu jsem udělal. Kdybych ho býval po těch pěti dnech přeobsadil, spoustu věcí by mi to usnadnilo a spoustu věcí zkvalitnilo. A film by byl levnější." (NIRO)
- Herec Milan Bahůl zažaloval společnost Jakubisko film za to, že nedostal zaplaceno 410.000 ze 750.000 honoráře. (Halloween9)
- Juraj Jakubisko chtěl nejprve natočit Bathory, ale Deana Horváthová-Jakubisková jej více tlačila k natočení Nejasné zprávy o konci světa a říkala, že doba devadesátých let není vhodná na historické téma. (Halloween9)
Reklama