Režie:
Juraj JakubiskoKamera:
Ján ĎurišHrají:
Deana Horváthová-Jakubisková, Milan Bahúl, Vladimír Javorský, Joachim Kemmer, Lucie Vondráčková, Klára Issová, Pavel Landovský, Jiří Krytinář (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V Bohem zapomenuté osadě v nekonečných horách, až někde na konci světa, se odehrává krvavá tragédie. muži z osady při střetnutí s vlky přicházejí o své ženy a děti. mladá nevěsta Verona unikne smrti jen o vlásek. zachrání ji desetiletý chlapec Goran. Uprostřed tohoto zoufalství porodí Verona dítě, holčičku Veroniku, kterou osudově přislíbí za nevěstu malému Goranovi z vděčnosti za záchranu jejich životů. zatímco Goran dospívá a čeká na svatbu s Veronikou, přichází do osady zbloudilý cirkus plný žen. Spolu s nimi přichází do osady i naděje pro opuštěné muže na znovuzrození osady. S touto nadějí poznávají osadníci prokletí mnohem horší než byli vlci... nenávist a závist, vášně silnější než láska, které v lidech po staletí dřímou, mají po probuzení stejnou podobu, jakou znali jejich předkové.
Scény černého humoru se střídají s akcemi plnými zhoubných vášní, odvíjejících se z osudového příběhu jedné nenaplněné lásky. Příběh dvou hříšných milenců je podobenstvím o konci světa, jak ho předpověděla bible i Nostradamus. Svět najednou už není kulatým světem, ostré hrany jej proměnily v malou hranatou destičku s pevnými obrysy, která plave vesmírem. stačí překročit její okraj a následuje pád do prázdnoty, možná do ráje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (129)
„Je jedno narodenia. A jedna smrť.“ Strašne divný film! U Jakubiska je to však pochvala. Taká jeho „klasika“: halucinogénna, poetická, drsná, drzá, poburujúca, sexuálna, živočíšna, hravá, vynaliezavá, tragická, vtipná a potom do toho kydne šimpanza. Chápem, že to mnohým nesadne. Aj to, prečo. Ale mne sa práveže toto na Jakubiskových filmoch veľmi páči (a baví). Mimoriadne sa mi pozdávalo z časového kontextu vytrhnuté umiestnenie do doby, ktorá chvíľu vyzerá ako koniec 19. storočia, potom ako spin-off Perinbaby a následne do toho vletí helikoptéra. Opäť: mnohým to určite bude vadiť. Mňa to fascinovalo. Faktom je, že miestami film pôsobí (napriek svojmu na tú dobu monštruóznemu rozpočtu) vizuálne divne (až lacno?). To je v ostrom kontraste s výpravou, ktorá je inak v podstate úchvatná (zbožňujem podobné lesné samoty). Miestami sa dej uberá smerom, ktorý príliš nevyhovoval ani mne a to už bolo naozaj čo povedať. ()
Typický Jakubiskov svet poetiky. Množstvo symbolov a vzájomne nesúvisiacich fragmentov pohltených vo veľmi výrazných sieťach neuchopiteľnosti, kde vyčnieva pudová reflexia sexuality, pachu a ľudského správania. Nebol by to Jakubisko, keby neštylizoval obraz, nesituoval dej na vidiek a nedaboval skrz jazykovú multibariéru. Prílišná explicitnosť mi zvykne vadiť, pokiaľ nie je tvorcovská ruka dielom majstra. To, že disponujete nesympatickými postavami a ich prednes považujete za základný pilier je síce OK, lenže musí to byť aj adekvátne zrežírované. Tu už vidím určitý rozpor. Množstvo mizanscén nedáva zmysel a hovorím, tá extravagancia je umelo našróbovaná, funguje málokedy. Nie nadarmo toto vyzývavé podobenstvo polarizuje divákov. ()
Rozum je tu jen na to, aby našel vášním důvod...Nejasná zpráva o konci světa má svůj vzor v Tisícročné včele a pokračovatele v Bathory. Jen kdyby Jakubisko nevěnoval většinu pozornosti hollywoodsky vyhlížejícímu vizuálu a zaměřil se více na scénář, který se co do hloubky, poutavosti a propracovanosti Včele ani zdaleka nepřibližuje....Dále se ukazuje, že obdivuhodný umělec Jakubisko má viditelné problémy s věcmi, jenž má na bezpčně na háku i 99% hollywoodských rutinérů - haprují mu postsynchrony, střih je mnohdy dost neohrabaný a ještě se marně snaží zamaskovat chabost některých trikových scén. Komunikovat s divákem skrze fascinující obrazy však Juraj umí tak, jako v našich končinách nikdo jiný a v jeho fantazijním světě se člověk snadno zabydlí, až se mu ani po těch dvou a půl hodinách nechce pryč. Zvlášť když mu k tomu hraje vynikající Soukupova hudba. ()
Značne rozporuplný film.Je to vážne ťažké ,umelecké podobenstvo nie pre každého.Čo vlastne napísať?Obrazy pekné,podľa Jakubiskových nápadov,ale predsa spolu s charaktermi postáv a príbehom nesympatický gýč.Možno, som ešte úplne filmovo nedorástol,možno nie som úplne na to kompetentný,alebo len nie som v tomto prípade naladený na rovnakej vlne ako pán režisér.2,5* ()
Po druhé repríze s čistým svědomím nechávám plné hodnocení. Obrazově skvostná apokalyptická sága s pestrým obsazením, výbornou hudbu a hlavně kvalitním scénářem a režií. I když se považuju za člověka, který ocení hlavně kvalitní komerci (Verhoeven, atd), tenhle film jsem ocenil i přestože má "artovní ambice", zůstává normálním. Scény, kde "hraje" příroda nenudí, naopak navozují atmosféru a plynulost děje, všechno překvapivě odsejpá a nenudí. Děj není vůbec politicky korektní a Jakubisko na osudech odlehlé vesnice a jejích obyvatelích se nebojí ukázat, co umí být lidi zač (a co neradi slyší), v hlavě mi utkvěla silná scéna, kde sexy Švandová s Margot a Fagot ;) pronásleduje se zbraněma v ruce utíkající milence lesem, jaký to úkaz lidské závisti a krutosti, uau. V porevoluční éře českého filmu mám problém vzpomenout si na opravdu vyjímečné silné filmy, ale na po téhle povedené repríze určitě nezapomenu na Nejasnou zprávu. Tleskám. Snad se Jakubiskovi ještě povede nějaká pecka. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (19)
- Juraj Jakubisko reflektoval, že "když jsem natáčel Tisícročnou včelu, měl jsem k dispozici skanzen, což tentokrát nepřicházelo v úvahu. Všechny chalupy totiž měly projít zemětřesením a některé i vyhořet, což ve skanzenech neradi dělají. Jakmile jsme tedy našli Bohem zapomenutý kout, kde roste jenom tráva a kde snad ještě člověk nidky nebyl, a chtěli začít stavět, přihlásilo se nám na sedmdesát majitelů toho kousku půdy a všichni chtěli velice dobře zaplatit." (NIRO)
- Deana Horváthová, která film produkovala si zahrála i hlavní roli. (Halloween9)
- S filmem se natáčel i šesti dílný hodinový stejnojmený seriál. (Halloween9)
Reklama