Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Silný a napínavý příběh českého leteckého esa, jeho kamarádů i bezbřehou lásku k létání přináší do kin film Narušitel. Život armádních letců socialistického Československa naplňovaly opojné chvíle svobody v oblacích a přátelství na celý život, z velké části ho ale ničil dozor státní bezpečnosti a jejích udavačů. Čtveřice kamarádů a jejich letecký mentor spolu létají a slouží v armádě dvacet let. Pak se ale po dlouhé době začne rozmotávat smrt bývalého pilota RAF při pokusu o přelet na západ a hlavní hrdina nemá jiné východisko, než se ho pokusit napodobit. „Jste narušitel, následujte mě,“ jsou slova, která sám často hlásí do vysílačky, když nutí k přistání ty, kdo se na západ za svobodou vydávají vzduchem v letadlech. Teď se o stejně zoufalý útěk musí pokusit i on. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (119)

klukluka 

všechny recenze uživatele

Nikdy bych tomu nedal odpad!. Bez ohledu na cokoliv. A s přihlédnutím k tomu, že bylo režisérovi v době natáčení 17, nebo maximálně 18 let, vlastně naprosto žasnu, že to dopadlo takhle. Tyhle moje 3 hvězdy mají v případě Davida Baldy cenu 5-ti. V kategorii celovečerák režisérů do 18-ti let by klidně mohl vyhrát Oscara. Lidi, nebuďte tak oškliví, máme tady co do činění s ohromným talentem. ()

Playman 

všechny recenze uživatele

Ono by si to zasloužilo pravděpodobně mnohem nižší hodnocení, než jaký tomu dávám, ale fakt jsem měl pocit, že z každýho záběru cítím neskutečnou snahu a nadšení pro věc velmi mladého režiséra, který to určitě neměl vůbec jednoduchý. V podstatě se mu podařilo natočit film s jednima z nejlepších leteckých záběrů, který kdy u nás vzniknul. Tempo filmu je super. To je jedna věc. Druhá věc je, že některý "zvraty" mi přišly vyloženě zábavný, což možná nebyl úplně záměr, ale vyvolalo mi to úsměv na tváři, tak proč tomu nedat trochu vyšší hodnocení. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Mám nesmírnou úctu k našim klukům, kteří bojovali v RAF, mám moc rád letadla, létání, vůni kerosinu a vše co je s letectvím spjato, mám rád herce Jirku Dvořáka, mám v úctě nedávno zesnulého pana Zindulku a mám rád hudbu Michala Hrůzy... Toho všeho je tento film plný, tak proč sakra se mi nelíbil? Protože bagr ! Film shořel na naprosto děsivém scénáři, zpracování i nehereckých výkonech neherců. Budu spojlerovat stejně jako se spojlerovalo v autoklubech v sedmdesátkách z laminátu na embéčkách, takže kdo chce být dějem ,,stržen'' či si chce napětím kousat nehty ať dále prosím nečte... Film retrospektivně poskakuje mezi šedesátými a osmdesátými roky. V jednom z časových úseků se ocitáme na letišti jakéhosi aeroklubu v polovině osmdesátých let, kde si to mezi piloty coby obsluha letiště štráduje v modré uniformě RAF pan Zindulka coby zápaďáckej pilot. STB je na letišti pečená vařená, ale pohoda. Přesto má veterán strach o svůj život, protože ho prý chce STB zatknout... V osmdesátých letech? To se honily máničky a chartisti, ale nějací dědouškové zničení kriminály a prací v nápravných lágrech fakt už nebyli její cíl... STB navíc jezdí stále stejným autem ač děj poskakuje to o deset let vpřed či vzad nemluvě o estébácích ve stále stejných hadrech... Filmaři vůbec ve filmu rezignovali na dobové oblečení a tak na nějaké dlouhé límečky či široké kravaty a kalhoty do zvonu zapomeňte! Mladí herci byli nesympatičtí (všichni!) a vůbec jsem nechápal jejich konání... Navíc všichni šli z aeroklubu k letectvu na prouďáky? To byli všichni tak dobří? Vrcholem všeho byl rok 1989 a hotovost našich hrdinů, kdy proti narušiteli startovali poplach v Migu patnáctce UTI - tedy cvičné dvojmístné verzi v mundůrech ze studené války ! V době kdy jsme už měli jednadvacítky a Albatrosy a kdy byly moderní helmy a přetlakové kombinézy... No a vůbec ona ideová zápletka o nesvobodě... kdyby kdokoliv jinej, ale piloti lidové armády? Kdo nebyl komanč, nelétal v ČSLA ! Je vidět, že film točil mlaďoch, který něco k tématu nastudoval, ale bylo to málo a tak můžeme být rádi, že tam hrdiny nehonil červený trojplošník... Jen považte, letci ve filmu nadávají na poměry, ale narušitele donutí přistát a pak si to obhájí tím, že se to dělat musí aby se mohlo létat??? O tomto období jsem hodně četl a lecos o tom vím. Bylo pár těch co nechali prchajícímu letadélku čas zmizet v mraku, ale více těch co za hodinky či dovolenou jej donutili přistát a v některých případech jej i bez ohledu na civilní osádku sestřelili... proto mám s našimi letci mezi roky 1948 - 1989 velký morální problém. Jednak jsou to samozřejmě lidi, které obdivuji. Každý kdo si osvojí pravidla létání, meteorologii a hlavně může si vyčistit hlavu tam nahoře v nekonečné modři má můj respekt. Samozřejmě se mi také líbí všechny ty poválečné stroje, hlavně Migy 15 a 17... Ale pak je tu ten aspekt ochrany hranic, kdy naše letectvo bránilo zbraněmi prchajícím opustit totalitní zemi... A to mám problém zkousnout a oslavovat je za to. Zkrátka a dobře, tenhle film jsem nepochopil. Netuším co měl sdělit. A jelikož tam byla alespoň fajn všechna ta letadla a záběry z nich, dávám za jeden plastikový model Migu 21. * () (méně) (více)

Vojtino 

všechny recenze uživatele

Jestli si osmnáctiletý režisér Balda Narušitelem splnil sen, tak prosím, podle mého názoru se však nejedná o správnou cestu. Poměr výkon/věk totiž nelze brát v potaz od momentu, kdy je počin nasazen do běžné distribuce a chce se za něj standardní vstupné. Balda je v určitém smyslu nadaným tvůrcem a jednou z něj něco může být, před sebou má však ještě hodně velký kus práce. Narušitel má k plnohodnotnému filmu stále dost daleko. ()

Volodimir2 odpad!

všechny recenze uživatele

Aká škoda, že mi už odrástli deti aj vnúčatá a pravnúčatá ešte nemám. Ináč by tento film bol pre nich dobrou rozprávkou. Viem o čom hovorím. Z armády som odišiel v hodnosti plukovníka ako náčelník štábu útvaru brigádneho typu. Slúžil som u všetkých typov útvarov a patril som medzi smutných oficierov Veselého armády (tomu rozumie len borec zo západného okruhu). Sľubujem Vám, že to bol posledný film, ktorý som od Baldu pozeral. Bolo zvykom, keď sa točil film z určitého profesného prostredia tak si režisér priberal odborníkov. V našom prípade z armády, VB ale aj ŠTB a tu to úplne chýbalo. Film na mňa pôsobí miestami trápne, scéna na letisku kedy im dôstojník prezradil svoju stratégiu je v žargóne ŠTB nezmysel, ŠTB nechá vo vraku lietadla podhodený aj spisový materiál a oni im to zožerú aj s navijakom. V scenári úloha bývalého pilota RAF úplne zbytočná, jeho nehoda sa do obrazu nedostala. Piloti s protispoločenskými názormi, ktoré spokojne vyjadrujú verejne, to asi v praxi by iste nefungovalo. Vybavenie pilota v hotovosti a typy lietadiel úplný nezmysel. Takže, aké máme poučenie z tohto filmu, ak chcel David Barta vzdať hold svojmu dedovi, ako armádnemu letcovi, tak si myslím, že to bohato stačilo už v jeho krátkom dokumente „Histórie jednoho letadla“. Ale tento film rozhodne nebude patriť medzi skvosty českého filmového priemyslu. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (14)

  • Film z prostředí pilotů a letectví využívá velké množství letových záběrů. Jiří Dvořák i všichni další herci byli při natáčení opravdu v letadle a natáčeli poctivě ve vzduchu vysoko nad zemí. [Zdroj: babinet.cz] (Duoscop)
  • Film vznikl na motivy skutečného příběhu armádního pilota Vladislava Baldy, který natočil jeho vlastní vnuk David Balda. [Zdroj: babinet.cz] (Duoscop)
  • Letoun MiG-15UTI trupové čísla 2514 (reg. OK-UTI) patří společnosti Czech Flying Legends. Scény s tímto letounem byly natáčeny na jeho domovské základně na letišti v Hradci Králové. (Foxhound#1)

Související novinky

Zemřel herec Stanislav Zindulka

Zemřel herec Stanislav Zindulka

14.03.2019

Ve věku 86 let zemřel český divadelní, filmový a televizní herec, Stanislav Zindulka. Ten měl za sebou vystudovanou pražskou DAMU, od roku 1994 byl pak členem pražského Činoherního klubu. Mezi jeho… (více)

Reklama

Reklama