Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 666)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Americká krása je neuvěřitelně filozofický film hlavně díky hlavní postavě Kevina Spaceye. Tomu se rozpadá manželství a k tomu se zamiluje do kámošky svojí dcery, kterou původně měla hrát Kirsten Dunst. Má to zapeklité, ale když vidím v čem žije ani se mu nedivím. Jeho role se Kevin zhostil naprosto skvěle a je vidět, že do filmu dává všechno a že právě on je ta hlavní hvězda filmu i když kolem něj je početný zástup neméně zajímavých herců a hereček, kteří v jeho životě také nemálo zasáhnou. Na úkor příběhu, který je nabyt zvraty od začátku do konce a hlavně díky muzice, která je překvapivě jednoduchá, ale notně působivá, jsem se prostě musel skvěle bavil. Jediné co bych mohl vytknout tak přílišnou překombinovanost děje. Ale co, je to debut režiséra, který má hvězdnou kariéru zajištěnou a právě tento film ho nakopl do pověstných výšin. Co k tomu dodat? Snad jen to, že pokaždé, když tento film vidím, mám z něj neuvěřitelnou radost, z oné atmosféry, která Vám vnutí sledovat scénu, kde si vítr hraje s plastovým pytlíkem a jinak neuvěřitelně nudná scéná, zde na Vás stejně jako na mě absolutně nechápavě zapůsobí. Za to také může excelentní muzika v podání skladatele Thomase Newmana (Zelená míle, Road to Perdition), ale taky fakt, že režisér to s kamerou a lidmi kolem ní opravdu umí. --- Začínám mí pocit, že narůstá propast mezi tebou a Jane. - Nenávidí mě. - Je jenom tvrdohlavá. - Tebe nenávidí taky. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Společně s Klubem rváčů můj nejosobnější film. Zatímco ten první tepe hlavně co do podnětnosti myšlenek, Americká krása boduje v emocích. Když jsem ji viděl poprvé v prváku na střední, rozložila mě na několik týdnů a dokázala to při každé další projekci. Dneska už na mě působí trochu jinak, neútočí na základní pocity až přehnané sounáležitosti s hrdiny (což se možná ve čtyřiceti změní), ale jako dokonalý portrét lidí, kteří se rozhodli vzepřít konvencím, mě baví stále a emoce ve mně dmýchá pořád naplno. Vyzdvihovat dávno omleté (Spacey, Conrad L. Hall, Mendes) nemá smysl, snad jen doplním opomíjené (Cooper, parádní hra se světlem v noci) a dodám, že tohle je jeden z těch absolutních ‚top filmů‘ mého života. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday.“ Emoce vzbuzující hudba Newmana, voiceover mrtvého vypravěče, který si tak úspěšně převzaly Zoufalé manželky, precizní výkon sympatického losera Spaceyho a hlavně Chris Cooper, který v dalších letech jen dál potvrzuje, jaké herecké kvality se v něm skrývají. To vše v prvním režisérově pokusu o demýtizaci amerického snu schovaného za bílým plotem načančané zahrady, přes který nejsou vidět všechny ty ochladlé vztahy, vzájemná odcizení a kostlivci vedle nacistického nádobí ve skříních. Kdykoliv teď venku vidím poletovat sáček, nepřemýšlím o tom, za jak dlouho se ve volné přírodě rozloží, ale vzpomenu si na American Beauty a taky na to, že abyste poznali relativní krásu, musíte nejdříve zažít opravdový hnus. Citát z úvodu mého profilu tak sedí na Mendesův film jak prdel na hrnec. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Fight Club pro diváky o generaci starší. Černá komedie o životní deziluzi někdejších hipíků, s postavami, které jsou sice výstřední, ale ne tolik, abyste je přestali mít rádi (a pořád je lze považovat za docela normální ve srovnání s konzervativním magorem, kterého hraje Chris Cooper). Takže ve výsledku navzdory depresivnímu tématu nejste znechuceni a nemáte z toho všeho blbý pocit, ale naopak věříte, že jste viděli něco obohacujícího, co vám dodalo trochu chuti do života, což mi osobně přijde v rozporu s tím, o čem celý film (a zejména Spaceyho postava) je. Kromě hlavního hrdiny jsou postavy dost ploché a docela mě mrzelo, že film není víc o Lesterovi a méně o lidech okolo něj, pro které režisér a scenárista zjevně neměli zdaleka tolik pochopení. Natočené je to sice znamenitě, ale stejně bych raději viděl zpracování téhož námětu Toddem Solondzem. 75% Zajímavé komentáře: kleopatra, Eodeon, gudaulin, TotalFilm ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Najlepší film, kde sa prelínajú silné prvky drámy s nadľahčujúcimi prvkami komédie a navzájom vytvárajú brilantnú rovnováhu. Príbeh je tu tak jednoduchý, že bez poriadneho tvorivého štábu okolo, hercov a tvorcov by nestál za nič. Perfektná a trefná je rola Lestera, ktorý sa stal jedným z mojich filmových hrdinov. Annette Bening je tiež totálne neuveriteľná a dokopy so Spaceyim, ktorý svojho flegmatika neskutočne zreálnil, zahrali neuveriteľné hádky a dokonalé scény, pri ktorých som sa už dávno tak schuti inteligentne nenasmial. 90%. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (75)

  • Zkušený divadelník, ale filmově debutující režisér Sam Mendes se na práci s neznámým médiem pečlivě přpiravil: "Rozkreslil jsem si celý film, od začátku do konce, ve storyboardech. Stále znovu se tu totiž objevuje motiv, sledující lidi, kteří jsou uzavřeni za dveřmi, okny a fasádami. Americá krása je film o zajetí a o útěku z něj. Proto tolik záběrů, které nahlížejí zvenku do interiérů. Pohyby kamery jsou záměrně velmi střídmé - nejsem přítelem šílených jízd steadicamu. Chtěl jsem natočit klidné, koncentrované obrazy, které diváka neodvádějí od obsahu." (NIRO)
  • Na komentář, že jde o další typicky americký příběh, vyprávěný Evropanem, britský režisér Sam Mendes reagoval: "Tak typicky americký zase není. Je univerzální. Ale chápu, co máte na mysli. Je pravda, že nejzajímavější fimy o Americe natočili neameričané. Mám na mysli především filmy jako jsou Schlesingerův Půlnoční kovboj, Truman Show Petera Weira, Přelet nad kukaččím hnízdem Miloše Formana anebo Paříž, Texas Wima Wenderse. Kdo přichází z ciziny, vnímá zemi jinýma očima a má pro kulturní zvláštnosti mnohem větší cit než lidé, kteří tam vyrostli. Což ostatně platí úplně stejně i naopak. James Ivory natočil některé z nejlepších filmů o mentalitě Britů a přitom pochází z Kalifornie: Soumrak dne natočil Američan, produkoval Ind, napsal Japonec a přesto je to dokonalý portrét anglosaské třídní společnosti." (NIRO)
  • Scéna, kde se Lester (Kevin Spacey) hlásí o práci v bistru, byla točena v noci, ale upravená byla tak, aby to vypadalo jako ve dne. Žádná z postav však nemá v obličeji stíny od slunce. (don corleone)

Související novinky

Sam Mendes jde do války

Sam Mendes jde do války

20.06.2018

Oscarový režisér Americké krásy a dvou posledních bondovských filmů Sam Mendes si vybral svůj další projekt. Napíše a natočí válečné drama 1917, na kterém se bude produkčně podílet i Steven Spielberg… (více)

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

26.05.2016

Letní kino patří k prázdninovým měsícům stejně neodmyslitelně jako slunce nebo koupání a teplé letní večery přímo vybízejí k tomu, užít si nějakou tu filmovou laskominu pod širým nebem a s… (více)

Co se ví o 24. bondovce?

Co se ví o 24. bondovce?

22.01.2014

Sam Mendes sice po premiéře Skyfallu tvrdil, že ho další bondovská štace vážně neláká, ale jak známo, tvůrce míní a Hollywood mění. I 24. mise agenta 007 tak loni v červenci ulovila věhlasného… (více)

Krvavý maratón <I>True Blood</I> v kině zdarma!

Krvavý maratón <I>True Blood</I> v kině zdarma!

09.11.2009

Filmový kanál HBO Vás srdečně zve na krvavý maratón do Bia Oko v Praze. V sobotu 14. listopadu od 18. hodin se na seriálové fanoušky chystá maratonová projekce seriálu True Blood - Pravá krev.… (více)

Reklama

Reklama