Epizody(8)

Maeve odjela do Ameriky, školu Moordale zavřeli a Otis si musí najít svoje místo na progresivní Cavendish College. Tam ale nebude zdaleka jediný sexuální terapeut. (Netflix)

Recenze (133)

dubinak

4. série mě hodně vyděsila svým prvním dílem, který naladil úplně jinou náladu, než na kterou jsme byli v tomhle seriálu zvyklí. Trochu mi to připomnělo zážitek z první série And Just Like That..., kde se roztrhl pytel s nadměrnou a dost otravnou hyperkorektností a propagací LGBTQ+ komunity a celý ten nový woke koncept a nové křiklavé postavy v nové škole mi přinesly celkem dost rozpaků. Po třetím díle to ale naštěstí zase sklouzlo do známých kolejí a zdejší příběhy a osudy postav byly dojemné a oduševnělé. Nic to ale nemění na faktu, že ty dějové linky byly dost roztahané, zdlouhavé a až na svěží nápad s Otisovou konkurencí to nenabízí téměř nic nového. Takže dějově určitě slabší než zbylé řady a jak tady někdo psal, tak i na mě ty vedlejší postavy často působily karikaturně a přišlo mi, že už jsme kulturně spíš v Americe než v Británii. Paradoxně mi ta škola v Americe, kde se náchazela Maeve přišla méně americká než ta Otisova. Uvažovala jsem spíš o třech hvězdách, ale suma sumárum je to furt srdcovka, i když už trochu ohraná. ()

NiWi

Čtvrtá a závěrečná série tak trochu ztratila kouzlo těch předchozích. Změna prostředí měla velký vliv, z mnoha důvodů ale nedokážu říct jestli spíš negativní nebo pozitivní. Tvůrci se vydávají víc než kdykoliv předtím do prozkoumávání genderových trendů, a zatímco předchozí tři série řešili více sexualitu postav, čtvrtá se zaměřuje spíše na jejich identitu. Přirozeně tak přibyly nové postavy, které mi ale nijak nepřirostly k srdci, a působí za mě značně jednotvárně a účelově. Celkově mi chybí větší nadhled, nevinné pozastavení se či pousmání nad absurditou dnešní doby. I přesto si ale show zachovala svůj typický humor a trapnou komedii, což mě těší. Stejně jako nejsou nové postavy příliš zajímavé, daleko víc se prohlubuje vztah diváka k těm starším. Hodně starších postav jako Aimee nebo Adam si projde novým vývojem, dokonce i ty méně přístupné jako Ruby či Michael, a díky tomu si k nim najdete nové sympatie, což mě velmi potěšilo. Hlavní vztah Otise a Maeve v tomto zůstává dost upozaděn a přešlapuje na místě, což je velká škoda. Po tom jak se jejich vztah vyvinul ve 3. sérii měli tvůrci zvolit jiný přístup. Ve výsledku ale působí čtvrtá série jako ta nejmíň zajímavá, a přestože si zachovává svoje pozitivní stránky díky kterým seriál diváci milují, v mnoha případech je upozaďuje a nové postavy či příběhy je nedokážou plnohodnotně nahradit. Bohužel ani finále není tak naplňující jak bych si přál. i když je poměrně emotivní. Na celkovém dojmu ze Sexuální výchovy to ale pro mě nic nemění, a pořád se jedná o jeden z nejlepších počinů Netflixu. ()

higuain

Slabé 3* za staré postavy a občasné záblesky komediální kvality. Na čtvrté sérii je strašně vidět, jaký je rozdíl mezi dobře míněnou inkluzivitou a prachsprostou propagandou a co se stane, když se tahle poměrně tenká linie překročí. Jedna věc je propagovat toleranci, druhá věc je propagovat přeoperování zmatenýho nezletilýho teenagera. U nových postav jsem si den po dokoukání nepamatoval ani jejich jména, charakterově šlo totiž o ploché karikatury, na nichž bylo zoufale vidět, že byly do seriálu dosazeny jen a pouze proto, že jsou queer. O to směšnější bylo, když tam postava, jejíž doslova jedinou osobnostní charakteristikou bylo, že je trans, pronášela hlášky typu "straight people are so basic". Tenhle důraz na "korektnost" navíc výrazně upozadil dějové linky, které v minulých sezónách byly zajímavé a do značné míry způsobil i to, že se v této sérii vlastně všechno děje tak nějak nahodile a beze smyslu. Jeden na sílu vecpaný cringe proslov střídá další a narativně je to jeden velký chaos, jemuž zoufale chybí schopný dramaturg, který by tenhle mišmaš byl schopný ukočírovat, aby z toho byla (když už) alespoň kvalitní propaganda. Hlavně, že si scénář dává velký pozor na každé "they/them", ale aby jednotlivé sub-zápletky měly nějakou hlavu a patu, to už zde evidentně nikoho nezajímá. Velká škoda po předchozích třech sériích, které byly kvalitou úplně jinde a LGB-whatever tématika se tam taky vešla. ()

noizcore

Poslední série tak strašně tlačí na pilu (zvlášť ve scénách, kdy postavy v podstatě boří čtvrtou stěnu a proklamují svá prohlášení jakoby přímo na kameru), až se vytratila původní lehkost a zábavnost, díky kterým nebylo předávání různých "posleství" tak okaté a násilné. Je to velká škoda, takhle povedený seriál si určitě zasloužil lepší zakončení. 4/10 ()

Hellierer

Je potřeba přežít první tři díly, následně se to zase vrátí do těch starých kolejí a člověk dostane uspokojivé ukončení, ve které jsem upřímně doufal. Tvůrci evidentně chtěli rozjet nové postavy, a to se jim moc nepovedlo. Je to škoda, jelikož tím trpí právě ty staré, které nedostávají tolik prostoru. Kdyby ho měly od samotného začátku, asi by to bylo lepší. Nakonec se to ale dokáže dostat do uspokojivého finále. ()

Zajímavosti (10)

• Na pohřbu hraje píseň „With Or Without You“ od U2. (griph)
  • V epizodě je odkaz na filmovou sérii Pán prstenů, a to ve scéně, kdy sestra Jean (Gillian Anderson) v bance zmíní, kde pracovala, a pracovník odvětí, že by chtěl na Nový Zéland kvůli filmu Pán prstenů. V následující scéně pak napodobují Gluma ze zmíněné série. (griph)