Režie:
Jiří HavelkaKamera:
Martin ŽiaranHrají:
Tereza Ramba, Vojtěch Kotek, Dagmar Havlová, Jiří Lábus, Pavla Tomicová, Ondřej Malý, Andrej Polák, Klára Melíšková, Kryštof Hádek, Stanislav Majer (více)Obsahy(1)
Paní Zahrádková (Tereza Voříšková) s manželem (Vojta Kotek) idealisticky chtějí, aby společnými silami dům zachránili. Novomanželé Bernáškovi (Jiří Černý, Maria Sawa) se s nadšením připojují. Paní Roubíčková (Klára Melíšková) pedantsky kontroluje řádný průběh schůze. Paní Horvátová (Dagmar Havlová) všechno iniciativně komentuje. Naivní pan Švec (David Novotný) zastupuje svojí maminku. Paní Procházková (Pavla Tomicová) s panem Novákem (Ondřej Malý) hledá způsoby jak zhodnotit svůj majetek. Pan Nitranský (Andrej Polák) touží po půdě v domě a pan Kubát (Jiří Lábus) důsledně sabotuje jakékoliv rozhodnutí. A v pozadí číhají bratři Čermákovi (Kryštof Hádek, Stanislav Majer), jen starý pan profesor Sokol (Ladislav Trojan) zatím nic nekomentuje… (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (1 101)
Dokonalé! Už dlouho jsem neměl u české komedie takový pocit spokojenosti jako včera v kině. Havelka to udělal moc mazaně, použil téma všem blízké. Tady ani tak nejde až tak moc o vlastníky jako o spoluvlastníky v rámci bytové družtva. Dům, to je i spousta prostorů společných, půdou počínaje a sklepy konče. Vlastník sám samotinký, vlastník jediný toho všeho jako celku problémy schůzí vlastníků bytových jednotek řešit nemusí. Ale ono to téma jde aplikovat na jakoukoliv schůzi, kde se o něčem zásadním rozhoduje. Hlasování zastupitelstva, hlasování ve firmě o čemkoliv, nebo hlasování v rámci družstva vlastníků. Co vlastník bytu to originál. Od mladých co mají drajv a chtějí měnit staré a nefunkční k lepšímu po staré zaprděné vlastníky netoužící nic měnit už jen pro svůj klid. Dyť 40 let to tak vydrželo, tak co. A tak tu máme velmi třaskavé prostředí sousedů a sousedek, kteří jeden na druhého lecos vědí a v rámci schůzky si hodlají řešit i osobní spory. Havelka nasadil opravdu elitní skvadru a pokud si někdo o Terce Ramba (eh nejde mi to z pusy stále vidím Staloneho v potrhaném nátělníku s těžkým kulometem a mačetou v tlapách) myslel, že ej to sice pěkná roštěnka se vzrušujícím chraplákem k tomu, pak nejen tady musí uznat, že hrát sakra umí. Super byl i Kotek a další herci. Samozřejmě esa jsou Melíšková a Novotný a skvěle a jemně sekundoval Majer s Hádkem. Paní Havlová, to byla kategorie sama pro sebe a i ona ukázala, že hrát ještě nezapomněla a nebojí se opravdu žádné role :-). Já si to prostě užil na 100 %. Nechápu jak tu tomu někdo může dát jen dvě nebo tři hvězdy. Co jste proboha z posledních českých komedií krom Terorie tygra, Teroristky a snad ještě Źen v běhu viděli alespoň trochu vtipného? Nenapadá mně vůbec nic. Za mně je to za 5 podpisů ! * * * * * ()
// Povedená komediální variace na 12 rozhněvaných mužů, akorát místo osudu jednoho obviněného muže se rozhoduje o osudu jednoho baráku, který může a taky nemusí každou chvíli explodovat. Že to je herecká a na naše poměry i dialogová hitparáda je z toho zdejšího hodnocení všem tak nějak jasný, za mě tak vlastně zmíním ještě překvapivě snaživou kameru, která by se bohatě mohla spokojit s tou jednou místností a pár lidmi, ale místo toho dostáváme hezký detaily na tváře, po dlouhé době zase cool zpomalovačky, a taky pár překvapivě drsných střihů na statické záběry pokojů a praskajících pojistek doplňujících náladu a atmosféru jednání. Po emoční stránce to rozhodně není tak mistrovské dílo jako od pana Lumeta, ve sféře komedií jde ale o něco tak zásadně povedeného a ojedinělého, že přidávám tu pátou hvězdu a začínám se těšit se na Havelkův příští film. 9/10 a jednoznačně nejlepší český snímek od Ztraceni v Mnichově. ()
To je furt řečí, jak v ČR nevznikají žánrovky, a přitom tu vznikl jeden z nejdrásavějších hororů posledních let, který na konci člověka vyplivne zdevastovaného a pošramoceného. Mnozí, včetně samotného autora uvádí jako hlavní referenční dílo "Dvanáct rozhněvaných mužů". Svým vykreslením lidské malichernosti a sebezahleděnosti, konceptem klaustrofobního papiňáku celé společnosti na hrstce pečlivě profilovaných figur i drastickým závěrem mají ovšem "Vlastníci" mnohem blíže k hororovému milníku "Noc oživlých mrtvol". "Vlastníci" jsou nelítostně precizní metafora soudobé české společnosti, ale i obecné náročnosti demokracie a děsivého dobrovolného předávání moci a odpovědnosti manipulátorům. Fakt, že takové dílo se stane diváckým hitem (což je samo o sobě skvělé), zůstává v jádru anomálií, která českou společnost ukazuje buďto jako vyčerpanou a zničenou, nebo zvrhle masochistickou. ()
Humor Vlastníků mě bohužel zcela míjí, tudíž jsem při sledování filmu cítila pouze stejnou iritaci z jednání postav, jakou cítím při setkání s neprůchodnou byrokracií nebo lidskou stupiditou. Doufala jsem, že vystavením příběhu budou Vlastníci jakýmisi českými 12 rozhněvanými muži, na rozdíl od nich však postrádají vývoj a spád a devadesát minut se příběhově jen točí v kruhu. ()
Neříkám, že je to zklamání, ale na čtyřicetiminutovou televizní inscenaci nebo divadelní představení (z kterého se ostatně vychází) mi to sedí jednoznačně víc. Přitom se na počátku minimalističtí Vlastníci jeví velmi sympaticky. Námět je výborný. Asi tucet vlastníků bytových jednotek se sejde na pravidelném shromáždění, mají řešit důležité body, jenže než se k nim vůbec dostanou, ostře si vjíždějí do vlasů, vytahují staré křivdy, předhazují drby a domněnky, chybí mezi nimi konstruktivní dialog. A jednají mnohdy jen ve vlastním zájmu. Ano, občas jsou to hořká setkání, ale na schůzích vlastníků to takhle skutečně nevypadá. Celé to začíná jako chytrá satirická komedie, která se může pochlubit funkčních humorem. První půlhodinka je skvělá. Pak se ovšem zostří hrany a jako bychom se pokoušeli o jakési kruté podobenství, jenže to nefunguje, stejně jako přehnaný důraz na stereotypy. Považuji se za docela inteligentního diváka, takže mi stačí jednou (dvakrát) ukázat, že jeden z přítomných neví, kdy zvednout ruku, jiný nemusí kdykoliv (když svitne naděje) předhazovat vizitku s nějakou tou firmičkou, další tupě opakovat spojení „střet zájmů“. Nevadí mi absurdní humor, ale.. Herci jsou velmi dobří, ovšem jakousi tvůrčí „chybou“ zůstávají jednorozměrnými a nepřesvědčivými komediálními typy. Ústřední manželský pár je fajn. Voříšková působí při výbuchu hysterie dvakrát skvostně, dvakrát ale překvapivě zcela naopak, Kotek má výbuch jeden a dopadl bídně, obávám se, že jejich chyba to úplně není. Lábus vzpomínající na staré časy i homosexuál Polák jsou fajn, stejně jako ušťouraná pavlačová drbna Havlová či byrokraticky přeorganizovaná Melíšková. Novomanželé v druhém plánu jsou otravní, reakce na možný blížící se porod je pak úplně mimo. 65% ()
Galerie (22)
Zajímavosti (28)
- „Iniciativní. To je přesné. Jirka Havelka mi nabízel jinou roli, ale já jsem měla chuť si v lehké karikatuře vyhrát s paní Horvátovou, která mi připomínala jednu osůbku. Lehce nic nechápající, a přitom do všeho strkající nos,“ prohlásila Dagmar Havlová o své roli. (Duoscop)
- Předpremiéra filmu proběhla v jihlavském kině Dukla. Z Jihlavy pochází autor a režisér filmu Jiří Havelka. (Dizzy15)
- Natáčení probíhalo převážně v jednom z domů v pražských Holešovicích. Natáčelo se 8 dní. [Zdroj: ct24.ceskatelevize.cz] (Duoscop)
Reklama