Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)

(více)

Recenze (93)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Vibrující osa pátrání po pohřešovaném středostavovském obchodníkovi magnetizuje přepestrý a jedovatý jinosvětský kal newyorské osamocenosti: drobnokresba fetišistického unikání životu je sice místy přitažlivá, ale oslnivého jasu sametového podzemí nedosahuje, protože není dostatečně věcná, tj. není zachycena jako součást tohoto světa, ale jen jako příliš umělá hra na něj. V tomto pestrém kino-kaleidoskopu, který nedokáže nabídnout než omezený sled jinakých sexuálních klišé ve fádních celuloidových paspartách, vše spočívá na hercích, a právě oni spolehlivě zaštiťují tu zfilmovanou marnost. Zvláště to, jak Sutherland v neotřesitelně jímavém sklíčení neopatrně loupe cibuli nevidomého smutku prodejného děvčete v naději na rozřešení případu, ale prázdno na konci mu položí ještě závažnější otázku – po povaze vlastního Já – již nezodpoví jinak než pádem; žel dopadnutí zůstane mimo záběr: film končí příliš brzy - o několik týdnů či měsíců dříve. Výjimečná je psychoanalytická dimenze snímku, jejíž explicitnost poskytuje paradoxní kritiku herectví Jane Fondové: terapeutické schůzky zpětně interpretují její herectví – doslovují (potvrzují či vyvracejí) její tělesný výraz, a maximálně tak odcizují rodící se děj. Místy ten stálé rozrušovaný celek působí poněkud směšně svou nepravděpodobností. Je až zábavné, jak vyrůstá z prosté nevěstky novosvětská Julie Kristeva za dohledu vysloužilé freudiánky, zatímco se okolo vraždí muži a ženy, jedni se opásávají zbraněmi, druzí propadají drogovým závislostem a jiní nacházejí svou životní cestu v nezdravé infuzi polymorfní perverze: kde terapeutka mlčí, vše zodpoví pacientka. Tento imaginativní chaos poprockové „ovocné směsi“ dříve nebo později začne lést do zubů a ty začnou bolet. Osa se roztříští, hrozny obrazů se vychýlí na všechny strany a nezbude nic než pár detailů a polodetailů. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Detektivka, která klade větší důraz na věrohodnou psychologii postav než na samotný zločin. A dělá dobře. Fondová i Sutherland jsou ve vylézání a padání do morálního bahna velkoměsta přesvědčiví a jejich převážně dialogové konfrontační scény nenudí také díky přiměřeně (ale ne příliš) skromné režii. Pakula dobře ví, kdy začíná být záběr svou délkou otravný. Nemohu tvrdit, že bych byl nonstop našponovaný, nemohu tvrdit, že mi to u osmatřicet let starého a jinak bezvadně šlapajícího filmu vadilo. 75% ()

Reklama

Topco 

všechny recenze uživatele

Výborná práca s kamerou a svetlom evokujúca film noir (hľadanie voyera/páchateľa na streche a povale obytného domu či samotné finále), v rámci „žánru“ nevídaná psychologizácia prebíjajúca kriminálnu rovinu (čo nehodnotím ako negatívum) a s ňou súvisiaca bezchybná Jane Fondová. Erotickým dusnom blízke inej neo-noirovej klasike Body Heat.Veľká spokojnosť: 9/10. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Trochu som sklamaný, vzhľadom na ohlasy som čakal niečo lepšie. Herci aj réžia boli fajn, no ten príbeh o zmiznutom pánkovi a odkrývanie celého toho pozadia jeho zmiznutia je až moc jednoduché, bez prekvapení a s častými nezáživnými scénami. A ten koniec? Ten sa dal čakať vlastne už od samotného začiatku, navyše dosť veľa toho prezradí aj nešťastne napísaný obsah k filmu. Ocenil by som tiež lepšiu dynamiku, miestami sa tu všetko zbytočne vlieklo, čoho dôsledkom potom bola ešte väčšia nuda a šedivý výsledný dojem. Priemer. 60/100 ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Dosti zvláštní film. Jde o jakýsi psychologický krimi thriller, jehož autor byl zjevně v daný moment experimentálně naladěn, protože porušuje řadu ustálených zásad žánr(ů) i běžný způsob filmového vyprávění (myšleno dramaturgie). O postavách snímku se nedozvíme skoro nic a příběh se odvíjí v podivuhodně poskládaných epizodách, které snad jen jakoby náhodou dávají v závěru dojem jakési ucelenosti. Kdo má rád detektivky, nechť si radši pustí libovolný díl Vražd v Midsomeru. Kdo má rád psychologické snímky, ocení více Bergmana. Kouzlo Klutea je specifické - a ne každý z něj musí být nadšen. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (12)

  • Jane Fonda v rámci přípravy na roli pracovala týden jako callgirl. (Kulmon)
  • Jane Fonda šla v rámci přípravy na film několikrát s některou z dívek do nočního klubu, kde se scházely se svými pasáky a kam přicházela nová děvčata. O ni se ani jednou žádný z nich nezajímal, což si vyložila jako jasný důkaz toho, že není na roli Bree Daniel ten správný typ. Šla tedy za režisérem Alanem Pakulou se slovy: „Alane, myslím si, že jsi udělal chybu, já se na tu roli vůbec nehodím.“ Nabídla mu celý seznam hereček, o kterých byla přesvědčena, že roli zvládnou mnohem lépe, počínaje její přítelkyní Faye Dunaway. Alan Pakula se jen zasmál a prohlásil, že se zbláznila. Celá léta pak tuhle příhodu vyprávěl svým studentům – asi aby jim dokázal, jak může pocit nejisoty herce ochromit. [Zdroj: Jane Fonda – kniha Tak šel můj život] (Pavlínka9)
  • Breeino příjmení je ve filmu nekonzistentní, střídá se mezi Daniel a Daniels. V závěrečných titulcích je však napsáno Daniel. (anezzik)

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Reklama

Reklama