Režie:
Jiří Sequens st.Scénář:
Jiří Sequens st.Kamera:
Miloslav HarvanHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jaroslav Marvan, Josef Bláha, Josef Vinklář, František Filipovský, Gustav Nezval, Helena Růžičková, Luba Skořepová, Jaroslav Mareš, Jaroslav Raušer (více)Epizody(13)
-
Přísaha (E01)
-
Malý a velký vrah (E02)
-
Lady Macbeth z Vinohrad (E03)
-
Otisky prstů (E04)
-
Černé rukavice (E05)
-
Případ lichého střevíce (E06)
-
Lodní uzel (E07)
-
Telegram z Neapole (E08)
-
Turecké náušnice (E09)
-
Kaprova smrt (E10)
-
Hra (E11)
-
Špion přijede v sedm (E12)
-
Svědomí (E13)
Obsahy(1)
Třináctidílný seriál kriminálních případů ze třicátých let 20. století podle povídek Jiřího Marka. Pražská "mordparta" policejního rady Vacátka bojuje s podsvětím. Ani ten nejrafinovanější zločinec nemá šanci uniknout dedukčním schopnostem inspektorů Mrázka (František Filipovský), Brůžka (Josef Bláha) a Boušeho (Josef Vinklář). Jejich práci si ze svého postu kriminálního rady hlídá Karel Vacátko (Jaroslav Marvan). Se stejným obsazením vznikly v letech 1970 - 71 čtyři celovečerní filmy - Pěnička a Paraplíčko, Partie krásného dragouna, Vražda v hotelu Excelsior a Smrt černého krále. V roce 1986 byl jako volné pokračování natočen seriál Panoptikum Města pražského. (mibara)
(více)Videa (20)
Recenze (273)
Spolu s Moskalykovým Dobrodružstvím kriminalistiky pro mě zásadní seriál z policejního prostředí. Tradiční Sequensova poplatnost režimu je zde naštěstí stažena skoro na nulu, takže zůstávají pouze režisérova pozitiva, skvělé kočírování české herecké elity a báječná atmosféra 30. let dvacátého století. O geniální hudbě mistra Lišky se netřeba výrazneji rozepisovat. Některé příběhy sice neoplývají zvlášť dotaženou detektivní zápletkou, ale na zábavnosti to paradoxně nic neubírá. Opravdu výjimečný a ryze český seriál, který nikdy neztratí své kouzlo. ()
Nádherných třináct zastavení v prvorepublikové galérce.Čtveřice policistů nás provádí perfektně vytvořenou atmosférou se silným espritem.Tahle skupina herců odvedla doslova krásnou práci.Nemusím je jmenovat, zná je snad každý, kdo viděl alespoň jeden díl.Pan Sequens vytvořil opravdu krásný kriminální seriál. ()
Jedinečný detektivní seriál ze staré Prahy. Už jen úvodní výstřel "do diváků" a nezapomenutelná melodie Zdeňka Lišky je kultovní. A co teprve mordparta ze štyrky, pánové Bouše, Brůžek a Mrázek pod vedením laskavého i drsného rady Vacátka? To jsou nezapomenutelné ikony českého filmu a seriálové tvorby. U dílu Kaprova smrt se zasmějete, u dílu, kdy Mrázek vyšetřuje na dráze starý případ vraždy zase pořádně zamrazí, prostě jedinečná podívaná. ()
A nemám daleko k pěti - obdivuhodoně zdařilá atmosférická záležitost s naprosto neuvěřitelnou plejádou herecký smetánky, která se v seriálu za celejch těch 13 dílů vystřídala. Zasazení do období první republiky funguje bezvadně, detektivní rozměr neni hloupej ani prvoplánovej, zápletky jsou originální, herecký výkony téměř všech (předevšim ale samozřejmě ústřední čtyřky s Marvanem v čele) jsou bezvadný. Některý díly ale i tak jsou lepší a silnější než jiný.... A ta Liškova hudba? To pro mě bylo možná úplně největší překvapení: snad každej díl má svoje zvláštní a jedinečný téma, to vždycky skvěle padne k ději, no a písničky samotný (např. Maruko nebo Nešahej, nešahej) ani neni třeba dál rozebírat. Třeba to hudební téma třetího dílu (Lady Macbeth z Vinohrad) ve zvonkohře je prostě neuvěřitelný; až mě mrzí, že se nikde nedá sehnat žádnej kloudnej soundtrack. WTF moments: Tak třeba Skořepová sápající se po Fišerovi, vilně šeptající "Když já mám na tebe slabost, ty syčáku jeden. Ty můj Robertku malinkatej...". Ale jinak - děj je občas zbytečně moc zjednodušenej, stane se podezřele moc náhod (třeba potkání hraběnky ve vlaku /díl Telegram z Neapole/); občas příliš zkratkovitá a ne úplně objasněná detektivní rovina (např. ve slunečních lázních odehrávající se díl Turecké náušnice: vrahem byl sice trpaslík, ale proč? Jeho motiv? - to už se bohužel nijak neřešilo, jakkoli to bylo v rozporu s prostorem, kterej během celýho dílu dostane trojice podrobně zkoumanejch podezřelejch, který jsou nakonec nevinní) atd. A bohužel hodně retardovaně na mě působily vlastně asi všechny honičky, který se v seriálu odehrajou (díly Kaprova smrt, Špion přijede v sedm...) - pokud v uzavřenym prostoru nedokáže pět a víc zdravejch chlapů-policajtů zastavit jednoho zmateně, ne zrovna profesionálně prchajícího kriminálníka a groteskně u toho ve snaze chytit ho promáchávaj rukama, tak je prostě něco špatně. ()
Český detektivní seriál z období první republiky je tak úctyhodným dílem, že se stal doslova kultem. Když se řekne rada Vacátko, je všem okamžitě jasné o koho jde a zároveň se vybaví zbytek osazenstva. Případy typické na svoji dobu a v jistém smyslu i obdivuhodné. Policejní zbor ze 'čtyřky' a honosná galerka jakoby se ve všem doplňovali. Každá epizoda je uzavřená a tak je možnost sledovat případ od případu. Seriál poutavost nezapře. Škoda, že ke konci vypadá, jakoby vyjížděl z vlastních kolejí. Prostě se už ze svého zajetého konceptu vybočovalo a tak je snad dobře, že se dál již nepokračovalo. Seriál jakoby nestárnul. Byť se v současnosti krimi seriály tváří přeci jen poněkud jinak, rada Vacátko stále dokáže oslovit. ()
Galerie (301)
Zajímavosti (79)
- V 5. epizóde s názvom „Černé rukavice“, vidieť hneď v 2. minúte, krátko po skončení znelky, pri pohľade na vodnú hladinu, ako veľkou rýchlosťou prechádza po ceste na pravej strane záberu moderný nákladný automobil alebo autobus. (Gareth_Jones)
- Jedová chýše stála ještě v roce 1926, protože si “zahrála” ve filmu Karla Lamače Dobrý voják Švejk (1926). (Zdroj: Jaroslav Šerák)
- Předobraz inspektora Mrázka (František Filipovský) byl skutečný policista Tuček, tvůrci pořadu Barvy života (od r. 2001) vypátrali jeho vnuka, který na něho zavzpomínal. (sator)
Reklama