Režie:
Věra Plívová-ŠimkováScénář:
Jan ProcházkaKamera:
Emil SirotekHudba:
Petr HapkaHrají:
Michael Dymek, Petr Voříšek, Petr Starý, Magdalena Reifová, Jitka Chalupníková, David Vlček, Bohumil Luxík, Iva Janžurová, Zdena Hadrbolcová, Josef Somr (více)Obsahy(1)
Tři nerozluční kamarádi Tomáš, Jožka a tulák Hubert žijí v poklidném městečku Levín počátkem století. Tomáš žije u energické tety Apoleny a strýce Václava, kterým pořádně koření život. Jemu zase dělá naschvály bratranec Štěpán, žalobník a zlomyslný kluk. Po pozdním příchodu a následném trestu před celou třídou se Tomáš rozhodne získat odměnu pro nejlepšího žáka. Začne od spolužáků za různé protislužby dostávat pochvalné lístečky, ale pořád jich má málo. Za pomoci Huberta vniknou s Jožkou do ředitelny, kde se zásobí lístečky. Na školní slavnosti ale kluci svým vítězstvím vzbudí poprask a jsou ředitelem a učitelem Lopatou a zamčeni v kabinetě, než se rozhodne, co s nimi bude dál. Hubert jim však pomůže ven a všichni se rozhodnou pro útěk na místní hrad Pokštejn. Cestou hodí své šaty do řeky, aby vzbudili zdání, že se utopili. Druhý den je v městečku poprask utopili se tři kluci a navíc někdo vyloupil místní záložnu! Kluci na hradě najdou poklad ale jak to, že jsou v něm současné peníze? (oficiální text distributora)
(více)Recenze (392)
Veľmi príjemný film pre pánov, ktorí chcú byť aspoň na zlomok dňa opäť kluci. Režisérka natočila zdanlivo obyčajný príbeh doslova roztopašnými očami dieťaťa. Príbeh nemá vskutku žiadnu poriadnu zápletku, ale tento milý, prostý a nepredstieraný námet si ju vlastne ani nežiada. Jednoduchý náhľad do bezstarostného života detí, plného ideálov, jednoduchých myšlienok a hlavne flegmatického a nevľúdneho postoja voči škole, či naopak čulého a roztopašného postoja voči lotrovinám a šibalstvám rozličného druhu. Neraz som sa počas filmu vracal aj ja do čias svojich detských huncútstiev. Ku koncu dochádza dokonca aj k nečakanému zdramatizovaniu, ktorú si však tento univerzálny príbeh ani tak veľmi nežiadal. Celkovo ale mohol byť natočený aj energickejšie, pútavosť mal rozbehnutú na výbornú. 80%. ()
Mě to tedy kdovíjak nenadchlo. Takové Bylo nás pět a další stejně laděné filmy či seriály se mi líbily daleko víc. Tohle byla docela nuda. Vtipné to nebylo vůbec. Zajímavé také ne. Celý příběh je detailně popsán v obsahu, takže nevím nač ztrácet čas. Jen vám řeknu, že je to opravdu tak trochu o ničem, ale ta hvízdací melodie těch malých frajerů je docela návyková. Dávám takové strašně moc slabé 2*. ()
Ach to boli časy......čarovný nostalgický návrat do detských čias s neopakovateľnou hravou atmosférou. Film, ktorý by v dnešnej dobe natočiť nešiel. Nádherná Hapkova hudba (najmä romantická melódia), chytľavý veselý ústredný motív ktorý skrátka nejde dostať z hlavy a skvelé herecké obsadenie jak dospelých, tak detí. Na scenári by sa ešte dalo popracovať v niektorých scénach mi vadila dejová stagnácia ale tá pozitívna energia vyžarujúca z tohoto filmu prebije všetky nedostatky. Najobľúbenejšia scéna: "Ale ne -Ale jo -Ale ne -Ale jo" :) ()
Tento film, který dnes slaví 47 let od uvedení do kin, byl vždycky jeden z těch, na které se v dětství chodilo domů, když běžel odpoledne v televizi. Nekorunované královně českého rodinného celovečerního filmu (záměrně píšu celovečerního, protože v tom televizním by měla v Poledňákové zdatnou konkurentku), Věře Plívové-Šimkové, se tu podařilo docela půvabně zachytit dobu přelomu 19. a 20. století. Groteskní přehrávání stálic české scény k tomu asi patřilo a neherci to zvládli také. V dětství jasná 4, teď taková jistá 3. ()
Snahy převést či adaptovat cizí syžet do odlišného kulturně sociálního kontextu mohou být - a většinou také tak končí - rozporuplné. V případě dokonalého počeštění twainovského tématu proslulou režisérkou Věrou Plívovou-Šimkovou naopak úspěch zjevně předčil nejsmělejší očekávání. Počínaje mimořádně šťastnou volbou představitelů dětských úloh přes nezapomenutelné kreace Ivy Janžurové v úloze tety nebo solidárního "spolupachatele" strýce Karla Augusty přes nápaditě rozvíjený "remakový" příběh, vrcholící poetickým koncem, vznikl strhující obrázek ze života českého malého města počátkem dvacátého století s přesně zachycenou atmosférou secesního konce mocnářství. Výsledkem - je otázkou, nakolik to byl záměr a nakolik skutečné, nekalkulované souznění - je hrabalovsky poetický příběh, který doslova hřeje a zahřívá každou vteřinou své sekvence. Trio uličníků se dnes jeví jako ztělesnění šťastného, bezstarostného dětství v rodině, v níž teta je oběma nevlastním bratřím skutečnou matkou a strýc vlastně silným a dominantním otcem v ne zcela obvyklé pozici dominátora, který točí krkem vnějškové něžné hlavy rodiny, jak se to jeví alespoň našemu hrdinovi. Komediální poloha filmu jen dotvrzuje nezapomenutelnost zážitku, kterou opakovaně podstupujeme při každém jeho zhlédnutí. ()
Galerie (9)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (28)
- O hudbu do filmu byl původně požádán legendární Zdeněk Liška. Kvůli pracovnímu vytížení i zhoršujícímu se zdravotnímu stavu za sebe doporučil náhradu Petra Hapku. (alonsanfan)
- Michael Dymek, představitel role Tomáše, uvedl, že nemá hezkou vzpomínku na natáčení scény, kdy má za trest natírat plot. Když si z něj pak v dané scéně kluci dělají legraci, podaří se mu je přesvědčit, aby za něj nejenom natírali plot, ale ještě mu za to mají zaplatit pochvalnými lístečky. Svoji část scénáře tehdy nedokázal vyslovit tak, aby se to režisérce zamlouvalo, takže scéna se opakovala stále dokola, až se při natáčení Michael doslova rozbrečel. (Nick321)
- Úvodní píseň Václava Neckáře "Nestůj a pojď" nebyla nikdy vydána na hudebním nosiči. (M.B)
Reklama