Reklama

Reklama

Konec velkých prázdnin

(seriál)
  • Slovensko Koniec veľkých prázdnin
Česko / Rakousko / Slovensko / Slovinsko, 1996, 6 h 58 min (Minutáž: 60–90 min)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Televizní román o dramatických útěcích za hranice komunistického Československa. Šestidílný seriál podle scénáře Pavla Kohouta a Jeleny Mašínové vypráví o lidech, kteří z nejrůznějších důvodů chtěli či museli odejít do emigrace. Jenže v roce 1983, kdy se příběh odehrává, byl takový čin klasifikován jako „nezákonné opuštění republiky". V prvním dílu se seznámíme s celou galerií různorodých postav. Vojínu Vágnerovi (B. Mišík) se zdál divoký sen, v němž pronásledoval muže chtějícího překročit státní hranici. Rodina herce Milana Čecha (M. Dejdar a V. Cibulková) prožívala napínavé a nebezpečné okamžiky, když i s malým synkem potají přešla hranice Jugoslávie a zamířila do Rakouska. Bobina Havránková (S. Laurinová) učinila totéž dokonce za bílého dne, zatímco eskamotér Pepa Strniště (P. Zedníček) zvolil způsob zcela bizarní. Všechny však čekal po útěku do svobodné země nejprve pobyt v uprchlickém táboře. (Česká televize)

(více)

Recenze (86)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Vždy jsem byl příkladným sportovcem, ale nikdy jsem se nezúčastnil jedné z nejoblíbenějších neolympijských disciplín ČSSR - útěku na Západ. Prchalo se různými způsoby, trasami, rychlostmi i styly. Za hranicemi však na překvapené závodníky nečekalo slavnostní přivítání s kapelou, ale realita v podobě tržního kapitalismu. Málokterý z borců při útěku do světa laciné elektroniky a čerstvého ovoce totiž pomyslel na to, že znalost jazyka, odborná způsobilost a mnohem vyšší pracovní nasazení jsou základem pro budoucí spokojený život. Tento seriál se hodně povedl, i když se zaměřil pouze na reprezentativní vzorek prchajících, kteří uvěřili tomu, že na Západě pečení holoubci sami provádějí nálety do mlsných tlamiček a teprve na místě pochopili, že jim skončilo pohodlné socialistické polehávání a začal boj o přežití. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Osudy emigrantů zpočátku 80. let líčí v šesti dílech seriál zkušeného slovenského režiséra Miloslava Luthera. Podařilo se angažovat poměrně schopné herce, kterým se dá uvěřit (samozřejmě, že byli hrozní, ale co mám psát) jejich čekání na azyl i následný pobyt v utečeneckém táboře i mimo něj. Byli však i tací, kteří měli v zahraničí kontakty nebo shodou náhod a okolností se jim vedlo lépe. Seriál překvapivě není natočen kvalitně, respektive s hroznou kamerou, nehodící se epickou hudbou, chabou režií nebo technicky slabým zázemím seriálu, jsem spokojený nebyl. Oproti tomu herecké obsazení českými a slovenskými herci je poměrně pestré a jejich osudy sice trpěly zkresleností a nepravděpodobným vývojem, ale nedá se napsat, že byly vyloženě blbé. Mně přišlo divné, že osoby, co měly hovořit německy, mluvily plynou češtinou nahrazující titulky. Stěžovat si nechci, protože čtení titulek by mě opravdu nebavilo a němčina u našich herců trpí rušivým přízvukem. Mně ten seriál přišel dost umělý. Nevím, jak to přesně definovat, ale ty naaranžované situace moc přesvědčivě nevypadaly. Za normálních okolností bych tomu dal 40%, ale když česká televize to nazývá mimořádně zdařilým projektem, hodnocení zvedám na 60%, a jen se arogantně povznáším nad blbostí a pokrytectvím přisluhovačů televize, kteří by nepohanili nic z její produkce, i když tam už roky nevzniklo nic kloudného. ()

Reklama

argenson 

všechny recenze uživatele

Trochu mimo mísu mi to připomnělo rodinnou historku, když se nám v Jugoslávii zadřel motor a než nám opravili auto, potřebovali jsme prodloužit tzv. výjezdní doložku o pár dní. Já jsem z toho tenkrát ještě neměl moc rozum, ale mí rodiče mají dodnes traumatizující zážitek z jednání s tehdejším československým konzulem ve Splitu (ing. Tužil). Konec velkých prázdnin jsem při premiéře dost hltal, s překvapením časem trochu pozapomněl a po letech rád zopakoval. Výbornej scénář, skoro neuvěřitelná snůška lidí s různými pohnutkami, které osud svede dohromady často proti jejich vůli. Tady jsem se poprvé setkal s Jaromírem Dulavou, nevadili mi ani herci, kteří mi jinak vadí dost (Táňa Fischerová) nebo kteří podle mě v dramatickém žánru celkem nemají co dělat (Sabina Laurinová). Rozhodně bych to pouštěl všem těm chytrákům, co vykřikujou, že tenkrát bylo líp a že je potřeba zase uzavřít hranice. ()

George8 

všechny recenze uživatele

Tady můžu říci, že se jedná o nedoceněný seriál, který zobrazuje osudy lidí, kteří chtěli utéct na západ před hnusným komunismem. Zajímavé téma, kvalitní herecký výkon Dejdara, Zedníčka, Fischerové, ale především Dulavy, který byl velice dobrý. Nejvíc mě tady štvala snad Vilma Cibulková. 😂.. Určitě si tento seriál mile rád někdy zopakuji. Naposledy viděno asi před rokem. ()

offlineman 

všechny recenze uživatele

Námět seriálu byl sice trapný a ubohý, ale i tak mě tam pár postav, které mě svým osudem i dobrým zahráním herců zaujaly! Namátkou, druhořadý herec Dejdar (myslím tu postavu, ne přímo p. Dejdara), který si myslel, jakou udělá díru do světa, bývalý legionář a současný kouzelník Zedníček, uťáplý zahradník Dulava, péesák Mišík........ ()

Galerie (20)

Zajímavosti (17)

  • Od původního scénáře, který se přepisoval, až po realizaci uplynulo 13let. (Zdroj: kniha Lexikon českých seriálů). (M.B)
  • Scénář k seriálu napsal Pavel Kohout na konci osmdesátých let na žádost rakouské veřejnoprávní televize ORF, která od něj chtěla nějaký seriál o emigrantech. Po dopsání scénáře se ale v televizi vyměnil ředitel a projekt byl odložen. Na základě scénáře tak vznikla kniha, mimochodem velmi úspěšná např. i v Německu. Po té se na své místo vrátil původní ředitel a natáčení se už, za lehce změněných podmínek a za spolupráce televizí z některých okolních států, mohlo konečně rozběhnout. (Lkprak)
  • Scéna, v níž prof. Buchtálek (Jaroslav Kepka) stojí před kostelem a povídá si s Tonem (Branislav Mišík), se natáčela před Dominikánským kostelem ve Vídni, Postgasse 4. [Zdroj: Filmová místa.cz] (majky19)

Reklama

Reklama