Režie:
Pat JacksonKamera:
C.M. Pennington-RichardsHrají:
Googie Withers, James Donald, Godfrey Tearle, Petula Clark, Patrick Troughton, Bernard Lee, Dana Wynter, Timothy Bateson, Henry Edwards, Barry Jones (více)Obsahy(1)
Osou anglického filmu, natočeného podle novely "Yeomanská nemocnice" od H. Ashtonové, je příběh lékaře - vědce Marrinera, který s omezenými možnostmi, jež mu poskytuje prostředí provinční nemocnice, koná úspěšné pokusy s radioaktivním lékem proti zvlášť nebezpečným případům otravy krve. Podaří se mu překonat nepochopení konservativní správní rady nemocnice a dosáhne kladných výsledků při výrobě léku, který nakonec jemu samému zachrání život. Film byl uveden na VII. MFF v Karlových Varech 1952 a dostalo se mu čestného uznání za umělecky věrné vystižení nemocničního prostředí a obětavého boje za zdraví a život člověka.(FILMOVÝ PŘEHLED 31 / 1953) (oficiální text distributora)
(více)Recenze (2)
Prostředí nemocnice upoutává často pozornost romanopisců, divadelních i filmových autorů, kteří však mnohdy přistupují k tomuto thematu jen s touhou po sensační nebo samoúčelné dramatické podívané. Ke cti tvůrců „Bílých chodeb" nutno říci, že se tomuto úskalí — třebaže ne vždy důsledné — ubránili. Odpovědnost z vážného úkolu, poučenost a citlivý pohled umělce, což prozrazuje předloha, scénáristické a režijní pojetí i práce většiny herců, vytvořily zajímavý, dramatický a přitom pravdivý obraz života lékařů a ošetřovatelek anglické provinční nemocnice a vzdaly hold jejich nepathetickému pracovnímu hrdinství při jejich každodenním zápasu o zdraví člověka. Autoři se přitom nevyhnuli ani kritice nezdravých poměrů ve správní radě nemocnice, jež jsou zřejmě typické pro většinu anglických venkovských nemocnic, o něž nepřevzal péči stát. - Ke kladům filmu nutno připočíst i většinou přesvědčivé herecké výkony, z nichž zejména skromný, obětavý lékař-vědec Marriner v podaní Jamese Donalda je postavou, která divákovi nadlouho utkví v paměti. Závažným nedostatkem je místy příliš pomalý spád děje filmu, způsobený nadbytkem episodních příhod a postav, které s hlavními dějovými liniemi nijak nesouvisí. — Vcelku film, který dokazuje, že zdaleka ne všichni angličtí filmoví umělci podlehli hysterické protimírové propagandě posledních let a tlaku hollywoodské konkurence a že ti nejlepší z nich dokáží vytvořit díla, přispívající k poznání tvořivé práce člověka a k úctě k ní. Filmový přehled 31/1953 ()
ocenenia : MFF Benátky 1951 - súťažný výber ()