Reklama

Reklama

Božena

(seriál)
TV spot 2
Česko, 2021, 5 h 51 min (Minutáž: 82–94 min)

Hrají:

Aňa Geislerová, Jan Hájek, Anna Kameníková, Kryštof Hádek, Martin Myšička, Václav Matějovský, Viktor Zavadil, Ondřej Kavan, Lucie Žáčková, Vladimír Javorský (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Kdo je první, má to nejtěžší. Zvlášť je-li ženou v polovině 19. století. Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 2

Recenze (191)

kocik1 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jak byla Babička idealistická pohádková bytost, tak je seriálová Božena bulvární. Co se povedlo, je přiblížit její v podstatě nezáživnou postavu z povinných čítanek široké veřejnosti, nakonec to mělo i švih, spád, pěkné lokace i herecké výkony, co se ale nepovedlo, to je mnohovrstevnatost její postavy. Seriálová Božena byla v podstatě děvka, která kašlala na všechno i na všechny včetně dětí a občas vzala do ruky psací pero. Nemohu si pomoct, ale v té ženské muselo být i něco víc. ()

fabecc1222 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Klasické životopisné zpracování po našem. Ve větší či menší míře klasické nedostatky, které se u nás opakují stále dokola (nevyrovnané znázornění odkazu dané postavy pro současnost vs. řešení milostných vztahů; (ne)stárnutí postav, kdy hlavní postava mění podobu a všichni v jejím okolí vypadají stále stejně). Herecky od ústřední trojice výborné, ale udělat z povinně literární Boženy nesympatickou promiskuitní bohémku je na zvážení, a jak vidno, spousta lidí (včetně mě) padá údivem, co ta Božka (Barbora) byla zač. Jako celek je však série dobře zpracovaná, s historicky věrnými interiéry a exteriéry. Postupně zapojovanou atmosférou dané doby (ale té mohlo být stejně víc) a herecky si jdoucí pro Českého lva. Pochvala také pro hudební složku a hlavní klavírní motiv. ()

Reklama

Nin 

všechny recenze uživatele

Seriál Božena je zaměřená spíše na romantické vztahy Boženy Němcové, než na její literární tvorbu, ale naštěstí nejsou postavy nějaké klišé z telenovel a naopak působí dost realisticky. To je nejvíc vidět na ústřední dvojici, slavné autorce a jejím manželovi Němcovi. U obou vidíme jejich slabší stránky (Němec to dostává víc sežrat, není tolik z dnešního pohledu znát, že to byl na tehdejší dobu relativně osvícený manžel, zatímco Božena byla dost "mimoňka"...) a jejich zajímavý, komplikovaný vztah. Mně ale spíš zajímal život a kultura Čechů v Rakouském císařství a tehdejší napjatá doba. Toho jsem se trochu dočkal, obzvlášť bylo super vidět různé slavné osobnosti (a opět poměrně dost věrné svému předobrazu, jen minimum glorifikování či zjednodušování), ale mohlo toho být mnohem víc. Jsou to spíš jen různé krátké momenty, kterých je sice díky slušné stopáži velký počet, ale stejně jde často spíš o narážky, ke kterým už je dobré něco vědět. K tomu skvěle poslouží video-bonusy na stránkách České televize, kde scenáristiky, historici a další odborníci dovysvětlují mnoho věcí o Boženě Němcové a scénám ze seriálu. To dává často Boženě úplně nový rozměr a je veliká škoda, že se mnoho z toho nepodařilo dát napřímo do seriálu. Místo toho je v tomhle ohledu Božena spíše učební pomůckou, kde ale potřebujeme ještě nějakého lektora, který nám to okomentuje. Božena je (bez bonusových videí či komentářů jiného odborníka) taková kniha, kde chybí důležité poznámky pod čarou. Boženu Němcovou tu každopádně vidíme jako velmi kontroverzní osobnost (jíž taky byla), kterou často není snadné mít rád. Zezačátku k získání našich sympatií vypomáhá roztomilost herečky Anny Kameníkové, ale k mému překvapení se mi pak víc líbila Aňa Geislerová, protože je to prostě zatraceně dobrá herečka, která ví, co dělá. Celkově je seriál velmi zajímavým pohledem na Boženu Němcovou, kde je toho hodně zajímavého, ale přesto toho ještě mnoho chybí. Působí to trochu jako český televizní standard, ale bez trapných šablonovitých postav a naopak s důsledností v detailech - kterou však je snadné přehlédnout. (7/10) ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Nevím. V některých prchavých momentech je to na českou kotlinu až nevídané, a navzdory všem mým vědomým výtkám ve mně seriál oslovil něco pod povrchem a dokonce mi po několik nocí vstoupil i do snů. Jako největší problém vidím to, že autorky jsou až moc citlivé na to, aby nějak "mainstreamově přijatelně" skloubily dohromady vnitřní, rodinný, společenský a politický život svojí hrdinky. Ale jak to vytáhlo do světla ramp národní misogynii, bože bože. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Na naše pomery veľmi dobre spracovaný životopis najgeniálnejšej českej spisovateľky, vďaka ktorej som sa naučil čítať ešte v škôlke. Jej rozprávky som vždy nenormálne hltal a mám podozrenie, že lásku ku knihám a nepriamo aj k filmom, mám vďaka nej. Ani ku spracovaniu nemám žiadne väčšie výhrady, možno len by som sa v seriály zameral viac na jej tvorbu ako na milostný život. Ten bol v jej prípade určite podružný, aj keď vo veľkej miere ovplyvňoval i jej tvorbu. Na plátno sa však hodilo to druhé. Chýbalo mi tu trocha podrobnejšie rozobrať, ako jej jednotlivé geniálne prozaické diela vznikali. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

Galerie (127)

Zajímavosti (16)

  • Premiéru poslední čtvrté epizody sledovalo bezmála 1,71 milionu diváků starších 15 let, což z něj činí opět nejsledovanější pořad večera a celého nedělního dne. (rublik05)
  • Základní hudební motiv používaný napříč seriálem vychází z klavírního koncertu a moll op. 16 od Edvarda Griega. (LaCro1x)
  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama