Reklama

Reklama

Obyčejní lidé

  • USA Ordinary People (více)
Trailer

Obsahy(1)

Komorní příběh tří lidí, kteří se přestali slyšet. Režijní debut Roberta Redforda vyznamenaný čtyřmi Oscary.  Komorní příběh jedné zdánlivě „docela obyčejné“ středostavovské finančně zajištěné rodiny vypráví o komunikaci a schopnosti slyšet své nejbližší. Dospívající Conrad žije pod dohledem korektního a spravedlivého otce, daňového poradce Calvina Jarretta, a své vždy pečlivě upravené a spořádané matky Beth. Proč tedy dojde k jeho nervovému selhání a téměř zhroucení? Kde vlastně začalo trauma, které s chlapcem postupně na svých sezeních rozkrývá otcem doporučený psychiatr? Conradův těžký pocit viny pramení z rodinné tragedie, skládající se před divákem střípek po střípku z jeho výpovědi. Tragedie však může odkrýt i nové a dosud nepoznané emoce. Právě tak se může proměnit jedna docela obyčejná rodina. Režijní debut Roberta Redforda, který vznikl podle románu Judith Guestové, je zároveň hereckým koncertem Donalda Sutherlanda, Mary Tyler Mooreové a Timothyho Huttona. V roce 1981 si odnesl celkem čtyři Oscary za nejlepší film, režii, scénář adaptovaný z jiného média a mužský herecký výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (186)

jerry12 

všechny recenze uživatele

85%. Excelentní konstrukce rozkladu rodinných, společenských i individuálních vztahů po emocionálně silně traumatické události, která se vyprávěním nesnaží být ničím víc, než obyčejnou povídkou o obyčejných lidech, avšak v jádru působivého scénáře skrývá silný psychologický rozbor tabuizovaných vzorců, o kterých se nikdy nemluví, natož aby se prožívaly; a ono to funguje. Empatie čiší ze všech stran, ze všech scén i postav, perfektní výkony zde podávají herci v čele se skvělým Donaldem Sutherlandem, kterého jsem potud z nepochopitelných důvodů spíše přehlížel; myslím, že po Ordinary People měřítka upravím. Kontextové vnímání rozmanitých vzorců chování tří hlavních postav, jejich motivace a proměny vzájemných pocitů, zavánějící zdánlivým pocitem nutnosti držet se stereotypních paradigmat, do sebe zapadají, jako by jejich vývoj psal sám život; zoufalství navazující na minulé události a gradace iluzorního pocitu viny na vás jako diváka dopadá jako rosa na trávník; překvapivost některých momentů, stejně jako reakce postav na ně berou dech. Aby také ne, Alvin Sargent své nesporné scenáristické kvality prokázal už sedm let zpátky v Paper Moon a zde, ve vrcholné formě, předal "zelenáči" Robertu Redfordovi žezlo, které se zdálo býti obrovským soustem, leč ten jej zvládl s talentem sobě vlastním a vznikl z toho pro mě osobně zatím jeden z nejlepších režisérských debutů vůbec a zásadní snímek s překvapivě osvobozujícím závěrem, jehož psychologické dopady by měly být otevřeny všem. Špičková záležitost. ()

fallangell 

všechny recenze uživatele

Jeden velký domeček z karet, který bohužel již dávno spadl. Ústřední trojice si toho ovšem ještě nestihla všimnout a každý se topí ve své vlastní kaluži problému a předsudků, které se nakonec musí slít jedna do druhé a smíchat se. Výsledkem může být buď jedna velká, silnější skupina, nebo hotová chemická reakce. Obyčejní lidé nabízejí emotivní zážitek obou příkladů zároveň. ()

Reklama

Derek 

všechny recenze uživatele

na to ze ide o rezijny debut roberta redforda tak maju ordinary people slusne tempo a dobre herecke vykony (hlavne debutujuci timothy hutton, ale hviezdou je mary tyler moore v ulohe tazko skusanej matky), ale skoda ze som to videl som po prvy raz az dnes (30 rokov potom co to bolo v kinach) tak tomu chyba urcity wow faktor z ktoreho by som sa posadil na zadok... ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Krásná ukázka toho, co to znamená, respektive neznamená spokojená rodina. Ano, je to o tom, že se lidé musejí vyrovnat s katastrofou, ale stejně tak je to o tom, že se s ní vyrovnat nedokážou. Lidé dokážou fungovat na tom, že mají něco zažitého, mají určitý stereotyp a na základě něho fungují. Když se jim ho snažíte narušit, zakuklí se. A pokud jim ten kokon rozbijete, můžete ho zničit a zničíte tak všechno. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Kvalitný, nie práve najpríjemnejší film o živote mladého človeka po tragédii a jeho vyrovnávania sa s ňou v prítomnosti. Redford si vzal do parády výborný námet, z ktorého dýcha scenár par excellence a naprieč hlavnou postavou sa dostaneme aj k hlbokým koreňom rodinného zázemia samotného Conrada, nepredvídateľnosti okolia v ktorom žil, až k jeho tiesnivému vzťahu s psychiatrom. Jediné, čo málinko mrzí je formálna strohosť, čím si novic na režisérskom kresle ide viacmenej na akademickú istotu, bez akéhokoľvek rizika. Pretože postaviť direktívne zručnosti a technické majstrovstvo z tohto filmu vedľa tých z THE SHINING či RAGING BULL, zostaneme o pár levelov nižšie. Ale aj tak, som spokojný. ()

Galerie (47)

Zajímavosti (16)

  • Elizabeth McGovern študovala počas natáčania na konzervatóriu. Vedenie školy jej povolilo opúšťať školu len na víkendy. Bolo to prvý raz kedy táto škola žiakovi umožnila natáčať počas školského roka. (fishki)
  • Filmový debut pro Timothy Huttona i Elizabeth McGovern. (D3VIL)

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Robert Redford ukončil kariéru

Robert Redford ukončil kariéru

07.08.2018

Legendární americký herec a spoluzakladatel filmového festivalu Sundance Film Festival Robert Redford (81) potvrdil svá dřívější slova a ukončil kariéru. Redford se hraním živil 60 let, mezi jeho… (více)

Reklama

Reklama