Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (139)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tohle je precizní rozbor rozkladu zneuznaného člověka. Muže se zásadami, který byl ochoten pro svoji vlast zemřít. Muže s přesvědčením, že proti německému zlu je nutno bojovat. Pak přichází první obrovská rána, Moravec přichází nejen o možnost bojovat, ale velmi záhy je i nařčen z podpory Beneše. Stává se nepotřebným, pomalu i bez prostředků. A pak přichází spása v podobě nabídky, která se neodmítá. Nejen, že zabezpečí rodinu, ale také si někdo konečně povšimnul jeho mimořádných rétorických schopností. Čekala jsem jeden z mnoho válečných snímků, dostala jsem studii Moravcových pohnutek. Mám snad jedinou výtku, pokud již bylo nutné Labudu předabovat, nemusel to být zrovna Pavel Šrom, jehož hlas je tak profláknutý. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Mne to dejove a fakticky prislo na vysoke urovni. Postava Moravce byla velmi dobre napsana, zvlast ocenuji nestrannost tvurcu. Film me vede k tomu, abych si o nem nasel dalsi informace. Ale verim tomu, ze nekdo ceske posluchace uklidnovat ve jmenu Rise musel. Dobove zabery ve filmu nekritizuji, prece jen jde o televizni film a mezi nimi jsem zadny cesky, at uz historicky ci zivotopisny lepsi nevidel. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

No tak jsem nakonec zklamenej a docela hodně, naprosto příšerná technická stránka filmu, jak muže být dokumentářní záběr jako součást reálnýho příběhu z pohledu filmové postavy ? Dále si asi někdo nevěřil na dialogy - oprávněně a tak je přehlušil hudbou, ale sere mě, že i tak silný příběh kolem E.Moravce působil až moc bezemotivně, dialogově velmi povrchně a pokud jde o herce tak se mě asi nejvíc líbil Jirka Vorálek což byla hodně vedlejší role, ale když byl na skle, bylo cítit, že ví jak svou postavu dát. Chce to udělat znovu, jinak a fakt si dát péči s dialogy a hlavní postavou. ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Arichtev má velké zkušenosti s výpravnými historickými projekty a jeho nové dílo působí historicky věrně, vyprávění doplňují i skutečné dokumentární záběry. Měla bych ale výtky zejména k hereckému obsazení, a to bohužel včetně představitele ústřední role. Projev Labudy nesmírně kazí nevhodně zvolený český dabér. Pavel Šrom je totiž jeden z našich nejvytíženějších dabingových herců a jeho hlas jste museli stoprocentně zaslechnout v nějakém seriálu nebo filmu (z hlavy mě napadá například velitel tučňáků z "Madagaskaru"). Dabing tedy Labudovi dost ubral na kráse. Nebyla jsem ale spokojena ani s dalšími postavami, které sice ztvárnili kvalitní a zkušení herci, ale typově se ke svým předobrazům nehodili - namátkou například pan Preiss jako prezident Beneš nebo Milan Kňažko v roli Emila Háchy. Film tak na mě působí jako odškrtnutý domácí úkol (natočme něco, co se bude hodit k letošnímu výročí), na který si ale druhý den už nikdo nevzpomene. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Naprosto bez invence, mechanicky odříkaná lekce z dějepisu, jejíž historická složka je jedno velké klišé (i skutečné příběhy se dají odvyprávět nápaditě, to není tenhle případ) s pateticky nablblými dialogy/monology a ten náhled do Moravcova soukromí je podán tak, že vás vlastně nezajímá. A ach ty problémy s PROPORCEMI herců a jejich posazení na place před kamerou. Labuda hraje středně vysokého plukovníka, přitom je velmi nízké postavy (to rozhodně není výtka, prostě fakt), takže ke slovu přicházejí stupínky a podstavce pro záběry herců stojících vedle sebe (Tom Cruise by mohl vyprávět). No, a tady to absolutně neohlídali. Dva příklady za všechny – když kamera zabírá celé postavy Vetchého a Labudy, třeba při chůzi, od chodidel po hlavy, druhý Labuda je zřetelně o půl hlavy menší. Ale když se kamera zabývá pouze snímáním těl od prsou nahoru, naopak vedle stojící Vetchý je o půl hlavy menší, nebo stejně vysoký jako Labuda. Stejné to je s Moravcovou bejvalkou. Její protagonistka je zřetelně o půl hlavy vyšší než Labuda, ale při dialogových scénách dvou hlav proti sobě herečka vzhlíží na svého manžela s dvaceticentimetrovým deficitem. Chápu, tohle je běžný kamerový postup u herců nižšího vzrůstu, stupínky se pro ně používají odnepaměti (zkuste si pustit staré hollywoodské bijáky z 50.let, kdy herečky jsou svým partnerům po ramena, i třeba u slavného prcka Humphreye Bogarta), ale tady to prostě chlapci a děvčata od pana Arichteva nezvládli, vypadá to směšně a v postprodukci už s tím holt nic neuděláte :o) ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Hudbu k filmu nahrál SOČR českého rozhlasu den před vyhlášením karantény kvůli pandemii Covid-19. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Jedním z míst natáčení filmu byl i Žatec, okolí Dvořákovy ulice u Městského divadla, náměstí Svobody a další přilehlé uličky. (Frontie)

Reklama

Reklama