Reklama

Reklama

Gunda

  • Norsko Gunda (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Snímek Gunda vizionáře Viktora Kossakovského (Aquarela) nechává diváka z unikátní perspektivy nahlédnout život hospodářských zvířat na farmě. S technickou bravurou natočené záběry prasnice Gundy a jejích roztomilých potomků, jednonohé slepice a stáda krav se obejdou beze slov a lidské přítomnosti – o to silněji ale umožňují napojení na protagonisty snímku, o jejichž bohatém vnitřním světě nemůže být pochyb. Film Gunda přináší zcela nový, vizuálně a zvukově pohlcující zážitek a posouvá hranice toho, co dokáže kinematografie zprostředkovat. Jedna z nejdiskutovanějších filmových událostí poslední doby si získala srdce Joaquina Phoenixe i Paula Thomase Andersona a hlavní hrdince Gundě díky jejímu strhujícímu výkonu vynesla přezdívku „Meryl Streep mezi prasaty“. (Aerofilms)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (33)

POMO 

všechny recenze uživatele

Veganský wanna-be art o tom, že i průmyslové zvířata mají osobnost a emoce (wanna-be taky proto, že když mám rád zvířata a přírodu, nenatočím je proboha černobíle!). Nejlepší scénou filmu je opatrný, zkoumavý výlez klecových slepic do trávy ve volné přírodě, jejich vnímání zvuků a různorodosti otevřeného prostoru. Brilantní psychologická momentka. Epické spomalené záběry na krávy zase hezky zvýrazňují jejich majestátnost a v portrétových záběrech individualitu jejich tváří. Obsahově je ale jejich výstup v rámci filmu bezkoncepční. Nejméně zajímavé a místama až nudné je sledování Gondy a jejích selat, které však vyústí v nejsilnější moment filmu, konečně vyjadřující jeho myšlenku. Být kratších záběrů na prasata a smyslupnějšího “příběhu” krav, dal bych 4*. ()

maddy 

všechny recenze uživatele

Vegánsky art. Asi nám tu vzniká nový filmový žáner. Gunda je čiernobiely dokument, bez hudby, bez jedinej ľudskej postavy a bez jediného slova. To píšem na začiatok iba ako varovanie pre všetkých tých, ktorí sa do tohto filmu pustia s nejakými očakávaniami klasického dokumentu. A ja vlastne ani neviem čo presne si o tom myslieť. Áno, Gunda má krásne zábery na život prasiat, kráv a slepíc (nie, nie tých z Instagramu), ale tak na pol hodinu. Zvyšok stopáže sa pomerne opakuje a v závere vyústi do aj pre mňa ako veľkého ochrancu práv zvierat pomerne banálnej myšlienky, že aj zvieratá majú city, rodinné štruktúry a nie je to iba anonymné mäso na porážku. Jo, fajn, ale sme v 21. storočí a mám doma psa, to som si už všimol. Navyše mám pocit, že vzhľadom na ľudskú povahu bude pre väčšinu oviec, pardón ľudí, fungovať podobné "ponaučenie" skôr terapiou šokom ako napríklad vo vynikajúcom Dominion, než v takomto až takmer poetickom podaní o každodennom živote hospodárskych zvierat. Síce zaujímavý a jedinečný dokument, kde ďalší podobný už určite nikdy nevznikne, ale ja vo výsledku ani neviem ako presne hodnotiť. Zavrhnúť to z pricípu nemôžem, po režíjnej stránke Gunda nerobí nič nesprávne, ale určite to už nikdy v živote druhý krát neuvidím. Nič by mi to totiž nedalo. CELKOVO: 6/10 ()

Reklama

angel74 

všechny recenze uživatele

Musím tedy uznat, že kameramanská práce nemá sebemenší chybičku. Ale teď už něco málo k obsahu tohoto netradičního dokumentu. Pohnutý životní úděl mohutné prasnice Gundy mě opravdu dojal, ovšem než její srdceryvný příběh dospěl k nevyhnutelnému konci, tak jsem se místy trochu nudila. Zaujala mě však dějová odbočka k jednonohé slepici. (70%) ()

Dikaiarchos 

všechny recenze uživatele

Gunda je občerstvující časosběr, protože protilehle k tomu à la Helena Třeštíková není jeho ústředníkem hominidní disharmonik (i když i ten se na plátno vlomí), ale matka chrochtalka se selečí suitou (plus dvě intermezza, kvokavé a bučivé, zpestřující a prohlubující témata filmu). Pozorovat prasečí selanku – obě slova jsme si prosířili, takže… - pozorovat harmonii inteligentního savce znamená přijmout lekci z jednoduchosti, z života napájeného tím, co je přirozeně k mání, z nekomplikovanosti, byť ani ta nezamezí všem karambolům. Gunda je masterclass pro druh, který si touhou po sebestředně sebeuspokojivém životě vytvořil z nejen svého životního prostoru výrobní linku na škály složitostí, omezení, újem, srážek…; teď se somnambulně mátoží mezi zašmodrchanými motouzy, a místo aby restauroval moudrou elementární jednoduchost, kvaziuniká z labyrintů, které si sám zbudoval, tím nejnebezpečnějším přemostěním - jednoduchou zkratkou. // Z obsahu multioborových skript psaných jinými živočišnými druhy se měl homo sapiens začít učit už dávno. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Hodinu a půl dlouhý film beze slov a bez scénáře. Odvážně testuje hranici, co ještě divák snese. Sledujeme prasata, sledujeme slepice, sledujeme krávy. Děje pravda není mnoho, a úvahy na téma "ležící novorozená selátka připomínají morčata" člověka na dlouho nezabaví. Režisér nešel zážitku naproti, takže se nedají čekat líbivé scény známé z přírodopisných dokumentů. Záběry ležící krávy dynamicky střídají záběry zvedající se krávy a poté záběry stojící krávy. Kamera je excelentní, zvuky výborné, ale zbytek prakticky neexistuje. Kdyby šlo o debut neznámého nadšence toužícího prorazit, byl bych smířlivější. Renomovaný režisér měl přijít s obsažnějším a především rafinovanějším snímkem. ()

Galerie (15)

Reklama

Reklama