Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Rudolf MiličHrají:
Radoslav Brzobohatý, Rudolf Jelínek, Ladislav Mrkvička, Luděk Munzar, Jiří Kodet, Josef Vinklář, Siegfried Loyda, Harry Studt, Wolf Goette, Gerhard Rachold (více)Obsahy(1)
Film Jiřího Sequense Atentát nás vrací doprostřed jednoho z nejtěžších období českého národa, do doby nacistické okupace. Napínavým způsobem vypráví o činu, který má významné místo v dějinách druhé světové války: o atentátu na nejvyššího představitele nacistické moci v českých zemích, zastupujícího říšského protektora SS Obergruppenführera Reinharda Heydricha. Podává široký obraz této události a pokouší se o postižení nejrůznějších souvislostí. Zvlášť sugestivně pak zachycuje závěrečný hrdinský boj parašutistů v kostele v Resslově ulici v Praze. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (393)
Odmyslím-li si svůj respekt k hrdinům a událostem, které Atentát rekonstruuje, zůstane mi "pouze" filmařsky nijak objevný snímek od druhořadého režiséra, který mě spíše zklamal. Neoslovilo mě technické zpracování ani scénář, který se dle mého soudu prapodivně zaměřuje z největší části na závěrečný úsek v kostele, snad aby pateticky zabrnkal na divákovu empatickou vlnu a nechal v něm vzbudit trochu toho obdivu a lítosti nad zmařenými životy několika hrdinů. Dřívější dění je nastíněno spíše letmo, a osobně se obávám, že člověk neseznámený s detaily "Akce Atentát" se může docela ztrácet v jednotlivých postavách a jejich motivaci. Žádné velké nadšení u mě nevzbudilo ani herecké obsazení, a většina z té plejády národních a zasloužilých umělců, která si zde zahrála, mi je protivná, protože mám na paměti jejich jiné role, které by si za rámeček na rozdíl od Atentátu skoro jistě nedali. Sequensovy filmy s Marvanem coby radou Vacátkem mě celkem baví, ale jeho nejlépe hodnocený snímek jsem přijal více než vlažně, nemohu si pomoci. Myslím, že třeba takový Najbrtův "Protektor" se s tímto tématem popasoval filmařsky nesrovnatelně zajímavěji. ()
Lehce pozměněnými slovy Neila Armstronga: „Je to malý úlomek žebra ve slezině říšského protektora, ale velký kus práce k osvobození Československa.“ Nelze však opomenout bolestnou skutečnost, že Brity přinutil vzít do ruky gumu a Mnichovskou dohodu až následný nacistický teror.. Takřka dokumentárně laděný snímek s důrazem na historickou věrnost (i když Gabčík promluvil slovensky až na konci), brilantně nasnímanou přestřelkou v kostele, pochybnostmi výsadkářů při vědomí důsledků akce a vskutku osudovým koncem s plovoucími trámy, čtyřmi výstřely a jedním Ludwigem Van. Jediná možná výtka směrem k Sequensovi je ta, že některé události zcela vynechal, či se jim věnoval pouze okrajově (důvody zamítnutí akce v Panenských Břežanech, útěk bezprostředně po atentátu), nicméně spolu s přeci jen "umělečtějšími" Nebeskými jezdci se bezesporu jedná o zlatý fond československého válečného filmu. Jinak zlidovělá věta: „Fzdejte se, nyc se vam nestane!“ by se svou upřímností k adresátům dala přirovnat k současným heslům na předvolebních billboardech: „Volte změnu, volte stranu xy…“ ()
Atentát ťaží z atraktívneho námetu. S témou zaobchádza voľne a výsledok nie celkom napĺňa pojem historickej rekonštrukcie. Sequens, idúc aparátnikom po srsti, deformoval proporcie príbehu a sústredil sa na záverečnú časť ukrývania sa atentátnikov v kostole. Tá je nakrútená vynikajúco. Presvitajúce svetlo dotvárajúce atmosféru očakávania neodvratného konca, realistické prestrelky, ako aj pokus o rekonštrukciu duševných pochodov výsadkárov čakajúcich v podzemí kostola na neodvratný koniec, to všetko si zaslúži uznanie. Problémom je, že to bolo na úkor vykreslenia postáv a osudov atentátnikov, dramatickejšieho zobrazenia heydrichiády, ako aj zvýraznenia prípravy a vlastného vykonania atentátu, keď už je po ňom nazvaný celý film. Popritom sú vek hercov, Gabčíkova čeština a nadbytočnosť Canarisovej línie zanedbateľnými drobnosťami. ()
Film s plochými postavami, bez podání souvislostí, mimo jiné také zcela pomíjí, jak se atentátníci dostali do pravoslavného kostela. Chybí mi tu především prokreslení lidských stránek jednotlivců (ve smyslu "odkud a jaký který kluk byl"). Podle mého názoru po roce 1989 přeceňovaný film. Vávrovo "Sokolovo" (odhlédneme-li od nestydaté komoušské propagandy) je umělecky na vyšší úrovni. ()
Jedna z najlepších českých vojnových drám, ak nie najlepšia. Silná téma, ktorá ponúka takmer všetko. Priateľstvo, zradu, pomstu, nepriaznivý osud a okolnosti, ktoré sa vyvinuli tak, že skončili tak ako skončili. Matne si to pamätám z TV (to už muselo byť poriadne dávno), takže som rád, že vyšlo DVD a môžem si to pripomenúť. Záver je skvelý, trošku viac priestoru by som venoval postavám, pretože mená sa takmer nespomínajú. To, že Gabčíka hraje L.Mrkvička som zistil iba podľa úlohy v atentáte a jedinej krátkej vety v slovenčine:"Ja pôjdem tiež". Chýblo mi detailnejšie rozobratie situácie tesne po atentáte. Snaha Heydricha prenasledovať útočníkov, Gabčíkova prestrelka s ochrankárom Kleinom, útek na bicykloch... Rád by som sa dožil nanovo natočenej, podrobnejšej, ale hlavne rovnako kvalitnej rekonštrukcie príbehu. No neviem si predstaviť režiséra, ktorý by to zvládol. Myslím českých, o našich (akých vlastne?), škoda hovoriť. Jakubiskovi realita nevonia. V hlave mi ešte pár dní znela tá dookola opakovaná veta: "Vzdejte se, nic se vám nestane!". Vyznie to nechtiac aj srandovne, zvlášť keď vieme, že Lidice zrovnali so zemou. Takže, zásobníky u každého zostali prázdne, až na jeden náboj. Každý vie čo s ním. 80%. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (42)
- Natáčení scény s vodou v kostele probíhalo při teplotě 7 stupňů Celsia. (M.B)
- Při boji v kostele sv. Cyrila a Metoděje Němci do akce nasadili okolo 800 mužů, ale žádný z nich nezemřel, měli jen čtyři lehce zraněné. Ve filmu je to tedy hodně přehnané. (Warapeidza)
- Ve filmu tvoří první výsadek parašutistů skupina Silver A složená ze tří mužů (Alfréd Bartoš, Josef Valčík, Jiří Potůček) a Anthropoid ze dvou mužů (Jozef Gabčík a Jan Kubiš) – celkem tedy pět vojáků. Ve skutečnosti však letělo v prosinci 1941 z Anglie na území Protektorátu Čechy a Morava sedm mužů. Opomenuta byla skupina Silver B, kterou tvořili dva muži (Jan Zemek a Vladimíř Škacha). (offlineman)
Reklama