Reklama

Reklama

Angličan

  • Česko Anglán (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jediné, co mu zbylo, je pomsta... Devět let strávil v jednom ze zařízení Jejího Veličenstva, britské královny. Jmenuje se Wilson, je stárnoucí profesionální gangster a těch devět let jej držela nad vodou jen myšlenka na Jenny, jediného člověka, který mu na světě zbyl. Jenomže Jenny, jeho krásná, sladká dceruška, ke které se vždycky z vězení vracel, už není. Její mrtvé, ohořelé tělo našli před časem v nabouraném autě na Mulholland Drive v Los Angeles, kde žila se svým milencem, hudebním promotérem Terrym Valentinem. Policie případ uzavřela jako nehodu. Wilson se však příliš dlouho pohyboval ve světě zločinu, aby dokázal této verzi uvěřit. Ví, že za smrt jeho dcery je někdo zodpovědný. A od okamžiku, kdy se dozvěděl tu zdrcující zprávu, žije jen pro jedno: pro pomstu... Režisér Steven Soderbergh na sebe upozornil už svou celovečerní prvotinou Sex, lži a video (natočil ji v pouhých šestadvaceti letech!), která získala Zlatou palmu v Cannes a za niž byl nominován na Oscara a Zlatý glóbus. Do povědomí diváků vstoupil i svými snímky z posledních let Zakázané ovoce, Erin Brockovich nebo Traffic. Ve filmu Anglán, jehož drsný děj silně kontrastuje s nádherou a pohodovostí losangelského světa boháčů, tohoto „předpokoje ráje“, se snaží jednoduchost zápletky vyvážit strukturou vyprávění: děj se odvíjí jako Wilsonovy vzpomínky na nedávné události, časová posloupnost je neustále narušována krátkými flashbacky nebo naopak záběry, předjímajícími budoucnost. Zajímavostí je také využití filmu Kena Loache Smůla na patách z r. 1967, v němž hraje mladý Terence Stamp, pro evokaci Wilsonových vzpomínek na vlastní dávnou minulost. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (44)

EdaS 

všechny recenze uživatele

2003: Mám dojem, že je to další Soderberghův film, co si točil hlavně pro sebe, ne moc pro diváky. Je to úžasně stylové, je to možná rafinované, je to možná invenční, ale zároveň je to většinou bohužel trochu nuda. Terence Stamp si to rozhodně užívá, stejně jako Peter Fonda, jenže já moc ne. Těším se na další velkorozpočtovou pecku typu Erin Brokovich, Dannyho parťáci nebo úplně nejlépe Solaris či Traffic. 2019: Po 16 letech člověk už oceňuje tu osobitost, atmosféru a vůbec styl plus skvělého Stampa v hlavni roli. Mimochodem mi pořád připomínal Balea v letošním Le Mans... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Soderbergh si povedal, že zoberie tuctový scenár (až to snáď ani nie je možné) a zaexperimentuje si na ňom so strihom, hudbou a kamerou (v tomto poradí). Takýto prístup sa mi páči, povedzme že je husto postmoderný. Pokiaľ Angličana videl taký Godard, určite mal z neho veľkú radosť, jeho Na konci s dychom je tiež taká prázdna gangsterka stojaca na formálnych inováciách. Angličan by si zaslúžil podrobnejšiu analýzu vyššie spomenutých filmárskych techník a ak ju niekto urobí, prečítam si ju. Soderbergh asi aj pri nakrúcaní pri zvolených štylistických prostriedkoch vedel, že na film nikto do kina nepôjde a takýto flegmatizmus sa mi páči. ()

Reklama

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

Hrátky se střihem a prolínáním časových rovin - které se spíš vracejí k filmům 60-ých a 70-ých let, než že byly nějak zvlášť objevné - dávají na frak hodně mělké historce o tatíkovi mstícím smrt svojí dcery. Pro jeho zábavné experimenty s formou mám Soderbergha rád, jenže bez rovnocenného obsahu se z něho nový Welles nebo Scorsese rozhodně nestane... ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„You tell him, you tell him Iˈm coming. Tell him Iˈm fucking coming!“ Jsou jisté druhy pomstychtivých citrusových plodů, co na chrup amerických ex-hippie námořníků nemají blahodárný vliv.. Neortodoxní forma, kdy střih zprostředkovává prolínání obrazu a zvuku, perfektní Martinezova hudba na pomezí sentimentu a noiru, slabošský gauner Fonda, co brzy pozná horší věci než kurděje a akcent na akcent Stampa, který tady řečí těla představuje britskou verzi Christophera Walkena. Možná podprahově zapůsobil i Clooneyho štěk, ale svou na povrchu chladnou strohostí mi to evokovalo Corbijnova Američana.. ()

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Bohate vyštylizovaná soderberghovka s naštvaným anglánom v popredí, na povrchu možno trochu vyznievajúca ako štýl bez substancie, v realite však pracujúca s jasným jednosmerným zámerom portrétovať LEN vzťah otca x dcéry, bez potreby rozoberať a detailovať charaktery všetkých ostatných vedľajších postáv, v čom film možno suverénne neexceluje, no nezlyháva. Limey je režisérov pohľad späť na krimi snímky 70. rokov a nimi silne inšpirovaný, avšak bez stagnácie, práve naopak – plný invencií/experimentov na poli réžie, strihu a mixovania zvuku, plus absolútneho zmajstrovania nelineárnej štruktúry rozprávania príbehu, vizualizovaného skrz ultimátne famóznu kameru. Zároveň tiež ponúka sladkastú a ojedinelú možnosť plne si vychutnať Terencea Stampa (cením aj Fondu & Heinle) v hlavnej role, centrom celého 90-minútového diania. Škoda tých šeredne vyzerajúcich akčných/bojových scén, bez nich by som nemal čo kritizovať... #1 Reštaurovaná 4K vyzerá ako úplne iný film v porovnaní s pôvodným BR. Otázkou už len zostáva, ako vyzerá D-VHS? x) (x / x / x) (x / x) (x) (19.12.2019) (27.8.2020) (2x29.10.2022) (30.10.2022) ()

Galerie (12)

Zajímavosti (5)

  • Príbeh o motorke a jeleňovi, ktorý rozpráva Valentine, sa skutočne stal jeho predstaviteľovi (Peter Fonda). (Real Tom Hardy)
  • „Limey“ neboli česky „citrónek“ je hanlivý americký slang z 19. století označující Brity nebo čistě Angličany, kteří tehdy jako námořníci byli povinni pít limetkovou šťávu jako ochranu před kurdějem (skorbut, avitaminóza z nedostatku vitaminu C – projevuje se krvácením z dásní až ztrátou zubů, špatným hojením ran, sníženou odolností). (Eldrick)

Reklama

Reklama