Poslední trik pana Schwarcewalldea a pana Edgara
- The Last Trick of Mr. Schwarcewallde and Mr. Edgar (více)
Obsahy(2)
Snaha po dokonalém kouzelnickém výkonu může zapříčinit osudovou destrukci. První film mága českého surrealismu, autora a režiséra Jana Švankmajera. (Česká televize)
Recenze (45)
Jedenásť minútový krátkometrážny snímok "Poslední trik pana Schwarcewalldea a pana Edgara" je filmovým debutom režiséra Jána Švankmajera. Natočil ho v roku 1964, keď mal tridsať rokov. Jasne ním vymädzil rukopis svojich ďalších filmových diel. Do určitej miery je to zaujímavé, ale predovšetkým je to bizarné a dekadentné. Ja som nikdy neprapadol podivnému štýlu jeho tvorby, ktorú mnohí pseudo intelektuáli, študovaní kunsthistorici a moderní hipsteri tak obdivujú a glorifikujú. ** ()
Pokud se nepletu, je tohle moje první setkání se Švankmajerem, což je v téměř třiceti trochu smutné, na druhou stranu já měl dlouhé období, kdy mě česká tvorba vůbec nezajímala. Popravdě, kdybych tohle viděl dřív, tak ani nemám důvod, abych ve Švankmajerovi pokračoval. Animace není nijak zajímavá, nápady také ne. ()
Mně na tom přijde sympatický, jak jde Švankmajerovi nepokrytě hlavně o to vyzkoušet si různé abstraktně geometrické hrátky a výtvarné možnosti loutek a rapidmontáže (střídání dvou dějů po pár okénkách mi jednu chvíli připomnělo rozdvojení Neových rukou v Matrixu :-) ) a jen aby se neřeklo, nahodí to na chabou dějovou kostřičku konfliktu dvou kouzelníků – a přesto je to nemálo zábavné. Prvotina, a už vlastně s hotovým stylem. ()
Svojrázna a rozpoznateľná poetika Jana Švankmajera v je patrná už z jeho raného filmu (každý z nich je pre mňa samostatným zážitkom). Tu si dvaja páni navzájom predvádzajú čím ďalej tým viac fantastickejšie a šialenejšie triky - vyberajú si husle z hlavy, klonujú sa a podobne. Spočiatku si tlieskajú, neskôr nie. Kam až povedie ich vzájomné predvádzanie sa ? ()
Vůbec první Švankmajerův počin nebyl vůbec špatný. Na rok 1964 určitě ne. Vystoupení dvou loutkových umělců – kouzelníků mě určitě zaujalo, stejně jako jejich soupeření – hašteření až do totálního roztrhání těla. Žonglování ala matrjoška, housle, levitující židle, sílící třepání rukou – všechno bylo v pohodě – nápaditost tomu rozhodně nechyběla… ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (2)
- Vedení dramaturgie krátkého filmu na Barrandově nechtělo povolit Janu Švankmajerovi režírovat film, protože nestudoval FAMU. K tomu, aby mohl Švankmajer točit, dopomohl Emil Radok, který si nad ním vzal tzv. supervizi. (mchnk)
- Je to první samostatný loutkový film, který Jan Švankamjer natočil. (Elisebah)
Reklama